Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Workshop 19. januar Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Workshop 19. januar Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Workshop 19. januar Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ?
Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ? Hva lykkes vi med ? Hva må vi forbedre ?

2 Tentativ plan for arbeidet
09.30 – Innledning og bakgrunn 10.00 – Gruppearbeid (2 delt) 10.45 – Plenum og lunsj 11.15 – Innledning til gruppearbeid 11.30 – Gruppearbeid 11.55 – Plenum – oppsummering av avslutning

3 Formålet med arbeidet i pilotnettverket
KS har invitert kommuner til å delta i et nettverksarbeid for å integrere egenkontroll med kvalitetsutvikling på tjenestenivå gjennom å arbeide med ett konkret case ROP tjenester er valgt som case Risiko- og vesentlighetsvurderinger er sentrale begrep i egenkontroll

4 Hva er egenkontroll ? Eigenkontrollen er den kontrollverksemd kommunane og fylkeskommunane driv overfor eiga verksemd med utgangspunkt i føresegnene i kommunelova om kontrollutval, revisjon og internkontrollen til administrasjonssjefen. Jf. 85 tilrådingar for styrkt eigenkontroll i kommunane, KRD 2009 Enkelt sagt: Kontrollutvalg/revisjon + rådmannens internkontroll = kommunens egenkontroll

5 Hva håper vi å oppnå ved å delta i arbeidet?
Vi har satt følgende mål for vårt arbeid i nettverket: «Sikre forsvarlige tjenester til brukere ved å identifisere forbedringsområder i ROP tjenesten gjennom en risikobasert tilnærming» Vi tenker også at erfaringene fra dette arbeidet vil ha overføringsverdi til andre tjenesteområder i HSO

6 Hva er status Nettverksarbeidet startet med første samling i juni 2017
Arbeidet skal avsluttes i 4. nettverkssamling som er 31.1 og Vi har brukt «ROS metodikk»på et begrenset område i caset; « det første møte» mellom bruker og tjenestene Erfaringen med bruk av metodikken var god; det er en systematisk og strukturert måte å få oversikt over suksesskriterier, de mest kritiske elementene og mulige tiltak Men denne måten å jobbe i piloten er for omfattende i forhold til tidsrammen som er gitt

7 Justering av «kurs» Vi ønsker å løfte perspektivet til et mer overordnet nivå Vi gjennomfører to workshops hvor dette er den ene; En workshop med ledere En workshop med medarbeidere som jobber tett på ROP brukere Begge workshops er tverrfaglig sammensatt for å ivareta et bredest mulig perspektiv Erfaringene fra disse workshopene vil være sentrale elementer i sluttrapport som skal diskuteres med HSO direktør, Internkontroller og ledelse i PHR i siste nettverkssamling

8 Tverrfaglig tilnærming er avgjørende
ROP veilederen «sammen om mestring» peker blant annet på følgende sentrale områder: Deltakelse og sosial inkludering Bolig Utdanning og arbeid Personlig økonomi Fysisk aktivitet, ernæring og søvn Veilederen peker på blant annet følgende sentrale tjenester: Fastleger, Psykologtjeneste i kommunen, Legemiddelbruk, Rask psykisk helsehjelp, Rehabilitering, Lavterskel helsetilbud Veilederen forutsetter reelt samarbeid mellom tjenestene og brukerne og deres pårørende

9 Definisjon av kvalitet (ISO)
Helheten av de egenskaper en tjeneste har, og som vedrører dens evne til å tilfredsstille uttalte og underforståtte behov

10 Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
Veileder i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, §1: «Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte og er tilgjengelige og rettferdig fordelt»

11

12 Meningsfylt og aktiv hverdag
Sjef i eget liv Meningsfylt og aktiv hverdag Varme og verdighet Hjelp når du trenger det

13 Hva er målet med denne workshopen
Vi ønsker å finne ut hva dere mener kjennetegner en god ROP tjeneste ? Vi skal dele meninger om hva lykkes vi med ? Vi skal dele meninger om hva vi må forbedre ?

14 Gruppe arbeid – tid frem til 10.45
Refleksjon Suksesskriterier/kvalitetsmål… Kvalitet betyr at tjenestene… Hver gruppe arbeider med to tema

15 Oppgave Vi deler i fire grupper – hver gruppe jobber med to tema
Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme?

16 Inndeling – grupper og tema
Involverer brukerne og gir dem innflytelse Er virkningsfulle Er tilgjengelig og rettferdig fordelt Er samordnet og preget av kontinuitet Er trygge og sikre Har god utnyttelse av ressursene Ken Roger Christian Magnus Lise-Lotte Madeleine Torun Madli Tone Randi May-Britt Espen Åshild Undis Veronica Linn-Kristin Laila

17 Plenum Gruppe 2 Tilgjengelig og rettferdig fordelt Virkningsfulle
Begrenset med ventetid Ingen blir ekskludert Strukturert etter brukers behov Virkningsfulle Hjelpen fører til bedring – Brukers opplevelse av økt livskvalitet Treffer personen der de er, tilpasset og tilgjengelige Mer sømløs oppfølging mellom instansene som er involvert Utfordring: Begrenset ventetid Brukers opplevelse av økt livskvalitet

18 Plenum Gruppe 1 Involvere brukere og gir dem innflytelse
Tilrettelagte og fleksible tjenester – ikke bruke vedtak som en begrensning for brukernes behov for hjelp Reell brukermedvirkning Recovery Er virkningsfulle Kontinuitet for brukere, færrest mulig involvert – stabilitet Brukere har bolig og aktiviteter Erfaringskonsulent – forståelse for å møte brukerne der de er – viktig del av tverrfagligheten Utfordringer Tilrettelagte og fleksible tjenester Færrest mulig involverte – kontinuitet, unngå skyving

19 Plenum Gruppe 3 Samordnet og preget av kontinuitet Trygge og sikre
Fleksibilitet Gode overganger mellom ulike instanser, sømløst Lav turn-over på medarbeidere – Bruker slipper å forholde seg til nye personer Trygge og sikre Tilgjengelighet på tvers – samarbeid mellom kollegaer Erfaring Høy faglig kompetanse – både formell og erfaringsbasert for å komme i kontakt med bruker – ja takk begge deler Utfordringer Gode overganger Tilgjengelighet

20 Plenum Gruppe 4 God ressursutnyttelse Er trygge og sikre Utfordring
Avklare brukers behov Unytte utøvers kompetanse Avklare roller i et tverrfaglig samarbeid Er trygge og sikre Tjenestene er forsvarlige og fleksible i fht bolig og hjelpetjenesten – hva med de som faller mellom to stoler Tilgjengelige tjenester Utfordring

21 Plenum til Presentasjon fra begge alle grupper – maks tre kvalitetsmål per tema Presenter det dere har valgt som mest kritisk Linda har kort intro (maks 10 min) til ROS analyse

22 Gruppearbeid 11.30 – 11.55 Samme grupper
Jobb med ROS analyse på valgt område, så langt dere kommer Bruk utdelt skjema, som leveres etter at gruppearbeidet er avsluttet

23 Risikobasert tilnærming

24 Vurdering av risiko RISIKOASPEKTER
Først vurderes hvilket aspekt/område som skal analyseres - Omdømme og legitimitet - Etterlevelse av lover og regler - Helhetlig styring og utvikling - Kvalitet i tjenesteproduksjonen (fag / folk / penger) TRUSSELBESKRIVELSE Beskriv kort trusselbildet - hva kan skje? Mulige situasjoner, hendelser eller handlinger som kan oppstå og som kan representere en fare for tjenesten SANNSYNLIGHETSGRADERING (S) Hvor stor sannsynlighet er det for at trusselen inntreffer? 1 = Lite sannsynlig 2 = Mindre sannsynlig 3 = Sannsynlig 4 = Meget sannsynlig 5 = Svært sannsynlig KONSEKVENSGRADERING (K) 1 = Ubetydelig konsekvens 2 = Mindre konsekvens 3 = Moderat konsekvens 4 = Alvorlig konsekvens 5 = Svært alvorlig konsekvens TILTAK Dersom risikoen (sannsynlighet multiplisert med konsekvens) er større enn 10, skal det iverksettes risikoreduserende tiltak. Det er ikke nødvendig å iverksette tiltak dersom risikoen er mindre enn 10. Tiltakene kan være av forebyggende karakter (redusere sannsynligheten for uønsket hendelse) eller skadebegrensende tiltak (redusere mulige negative konsekvenser av uønsket hendelse). Vurder alltid tiltakets kost-/nytteeffekt. Tiltak for å kontrollere, redusere eller eliminere risiko skal holdes innenfor budsjettrammen, og stå i forhold til effekten av tiltaket. Dersom nødvendig tiltak går utover avdelingens ansvar, skal dette løftes skriftlig til virksmohetens kvalitetsråd. Dersom nødvendig tiltak går utover virksomhetens ansvar, skal dette løftes skriftlig opp til kvalitetsutvalget. Før opp når tiltaket skal være gjennomført og hvem som er ansvarlig. Dersom ikke gjennomført, skal dette registerers som avvik. FORVENTET EFFEKT AV TILTAK Sett inn forventet ny risiko etter at planlagt tiltak er gjennomført. Hvis f.eks risiko (R) er 16, og planlagt tiltak forventes å reduseres risiko til 8, settes det inn 8 OPPLEVD EFFEKT AV TILTAK Sett inn opplevd ny risiko etter tiltaket faktisk er gjennomført. Hvis f.eks risiko (R) er 16, og planlagt tiltak er vurdert å ha redusert risiko til 8, sett da inn 8. Hvis tiltaket ikke har hatt tiltenkt effekt må nytt tiltak vurderes iverksatt.

25 Vurdering av konsekvenser
RISIKOASPEKTER Konsekvenser 1 2 3 4 5 Ubetydlig konsekvens Mindre konsekvens Moderat konsekvens Alvorlig konsekvens Svært alvorlig konsekvens Omdømme og legitimitet Liten virkning Virkning for omdømme / legitimitet - lokal prat og misnøye Tap av omdømme / legitimitet - enkelttilfelle Alvorlig tap av eller vedvarende virkning for omdømme / legitimitet Ødelegende virkning for omdømme / legitimitet Etterlevelse av lover og regler Ingen brudd på lover og regler Mindre brudd på lover og regler, men som ikke fører til anmerkninger fra tilsynsorgan eller andre sanksjoner Brudd på lover og regler som kan føre til anmerkninger fra tilsynsorganer, men som ikke fører til andre sanksjoner fra myndigheter eller noen vesentlig risiko for erstatningsansvar Påtalerisiko og risiko for erstatningsansvar Påtale og betydelig erstatningsansvar Helhetlig styring og utvikling Små variasjoner i saksbehandling eller ubetydelig avvik fra definerte utviklings-oppgaver Mindre ulikheter i saksbehandling eller noen avvik fra definerte utviklings-oppgaver Ulikheter i saksbehandling eller avvik fra definerte utviklings-oppgaver Alvorlige ulikheter i saksbehandling eller alvorlige avvik fra definerte utviklings-oppgaver Svært ulik praksis i saksbehandling eller ødeleggende avvik fra definerte utviklings-oppgaver Kvalitet i tjenesteproduksjonen (fag / folk / penger) Ubetydelige feil og avvik som ikke påvirker kommunens innbyggere Feil som fører til problemer for enkelte av kommunens innbyggere, eller som i liten grad påvirker de som er berørte av feilen Feil som fører til problemer for flere av kommunens innbyggere, eller som gir de som er berørte av feilen ubehag Alvorlige feil som fører til problemer for en stor andel av kommunens innbyggere, eller som gir de som er berørte av feilen store ubehag Svært alvorlige feil som fører til store problemer og/eller mulig til skade for kommunens innbyggere

26 Visualisering sannsynlighet og konsekvens

27 Gruppe 1 Tema: 1. Involverer brukerne og gir dem innflytelse
2. Er virkningsfulle Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme?

28 Gruppe 2 Tema: 1. Er tilgjengelig og rettferdig fordelt
2. Er virkningsfulle Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme?

29 Gruppe 3 Tema: 1. Er samordnet og preget av kontinuitet
2. Er trygge og sikre Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme?

30 Gruppe 4 Tema: 1. Har god utnyttelse av ressursene
2. Er trygge og sikre Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme?

31 Inndeling – grupper og tema
Involverer brukerne og gir dem innflytelse Er virkningsfulle Er tilgjengelig og rettferdig fordelt Er samordnet og preget av kontinuitet Er trygge og sikre Har god utnyttelse av ressursene Ken Roger Christian Magnus Lise-Lotte Madeleine Torun Madli Tone Randi May-Britt Espen Åshild Undis Veronica Linn-Kristin Laila


Laste ned ppt "Workshop 19. januar Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google