Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006
Forelesningsvarianten (fellesundervisning) Enveis og udifferensiert formidling Forhåndsstrukturert og skriftspråklig preget. Tavle vs. overhead/ powerpoint: ” DET ER NOE VED TRIKKEN SOM BUSSEN IKKE HAR” J.E. VOLD Legge frem og skape oversikt over nytt stoff. Motivere og engasjere: sitat (lærebok, oppgave), aktualitet eller poengtert historie
Få hovedpoenger (nøkkelpunkter, ting som erfaringsmessig er vanskelig å forstå) introduseres, markeres, defineres, forklares, utdypes, konkretiseres (anvendelse, betydning, illustrasjon), gjentas og sammenfattes ”Først sier du hva du skal si, så sier du det du skal si, så sier du det du har sagt”
Et fag har en logisk og psykologisk struktur, et historisk byggverk (læreren kan faget) Tips til oppmykning: be elevene notere ned hva de vet og hva de håper å få vite, gi småoppgaver/ summergrupper, ta noteringspauser, be elevene gå gjennom notatene sine, vis interesse for hvordan elevene tenker
Vurdering av egen undervisning Hvor mye tid brukt til forberedelse? Var visualiseringene tydelige – til hjelp? Hvilke spørsmål ble stilt – stimulerte de til læring? Hvilke mål ble realisert? Hvordan reagerte elevene? Forbedringer av forberedelser og presentasjon?
Videre varianter Forelesning første time, oppgavejobbing andre time Quiz Innleveringer. Skrive hvorfor de ikke fikk til oppgavene Grupper. Homogene? Handouts?