Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
læringsstrategier, modul 1
Media håndtering og kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Dialogen som pedagogisk verktøy
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Impulsuka 2013 Kristiansand
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Framtida nå – les og forstå!
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Redd Barna og Sinna mann
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Krise: fare & mulighet.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Matematikk på mellomtrinnet
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Den vanskelige samtalen
Kapittel 14: Tale og lytte
Den matematiske samtalen
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006

Forelesningsvarianten (fellesundervisning) Enveis og udifferensiert formidling Forhåndsstrukturert og skriftspråklig preget. Tavle vs. overhead/ powerpoint: ” DET ER NOE VED TRIKKEN SOM BUSSEN IKKE HAR” J.E. VOLD Legge frem og skape oversikt over nytt stoff. Motivere og engasjere: sitat (lærebok, oppgave), aktualitet eller poengtert historie

Få hovedpoenger (nøkkelpunkter, ting som erfaringsmessig er vanskelig å forstå) introduseres, markeres, defineres, forklares, utdypes, konkretiseres (anvendelse, betydning, illustrasjon), gjentas og sammenfattes ”Først sier du hva du skal si, så sier du det du skal si, så sier du det du har sagt”

Et fag har en logisk og psykologisk struktur, et historisk byggverk (læreren kan faget) Tips til oppmykning: be elevene notere ned hva de vet og hva de håper å få vite, gi småoppgaver/ summergrupper, ta noteringspauser, be elevene gå gjennom notatene sine, vis interesse for hvordan elevene tenker

Vurdering av egen undervisning Hvor mye tid brukt til forberedelse? Var visualiseringene tydelige – til hjelp? Hvilke spørsmål ble stilt – stimulerte de til læring? Hvilke mål ble realisert? Hvordan reagerte elevene? Forbedringer av forberedelser og presentasjon?

Videre varianter Forelesning første time, oppgavejobbing andre time Quiz Innleveringer. Skrive hvorfor de ikke fikk til oppgavene Grupper. Homogene? Handouts?