Ulike sosialiseringsfaktorer rundt år 2001

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Alkohol | fotball.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Velkommen til Minde skole
Grunnleggende spørsmål om naturfag
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Språk og sosialisering
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Kroppsøvingsdidaktikk
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Familien II. Barnet og familien i det senmoderne velferdssamfunn
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Fjernsyn, radio, dagspresse
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Grunnutdanningen i sykepleie - deltid 98 januar 2001
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
1 Jeg og samfunnet.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Likestilling og samlivsformer
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Bokollektivet Målgruppe:
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
HÅNDTERING av BRÅK og URO
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Avstemningsresultat, forelesninger etter påske
Utskrift av presentasjonen:

Ulike sosialiseringsfaktorer rundt år 2001 --og litt om kvinner og menn

Tid for barn… ”Jeg har vært så heldig å få tre barn som er i alderen to til fem år. Min kone er i full jobb og avhengig av barnepass fra kl. 7.30 til klokka 16.30 hver dag.” Øivind Andreas Berg sakset fra ”Dagens Næringsliv” 14.03.01

Oversikt 20.03.01 Observasjonslæring og sosialisering linjer fra Bandura Familien- implisitte teorier Et sosiologisk perspektiv: sosial forandring på 1980-tallet sosialisering i jevnaldringsgruppen liten dame- stor mann

Observasjonslæring og sosialisering …” the process by which societies induce their members to behave in socially acceptable ways” Crain 00 …”prosessen hvor barnet utvikler seg som unikt individ, og på samme tid en del av sitt samfunn og sin kultur” Frønes 98

Observasjonslæring/Sosialisering Virkning av film / video betydning av aggression betydning av prososiale handlinger kjønnsroller andre massemedier sport / skolefag ”kulere å skyte mål i fotball enn å være god i matte”

Familien - implisitte teorier Hva er implisitte teorier ? implisitte teorier i foreldres omgang med barn Hvordan bli bevisst på egne implisitte teorier? Foreldrerollen ”samspill” mellom samlivspartnere- rollefordeling

Familien- primære sosialiseringsarenaen Brofenbrenners økologiske modell Hva rår med med i ”sirklene” eller i ”kinesiske esker”? Habermas systemverden livsverden

Familien- basis for sampill Forskjell på samspill og lek mellom far - barn mor - barn dyader og triader Foreldreskole? ikke bare fødselsforberedende kurs…? Aleneforeldre stor krav …grensesetting..

Et sosiologisk perspektiv: sosial forandring på 1980-tallet utdanningsrevolusjon uten opprør Husmorlandet forvandles Jentene befolker høyere utdanningsinstitusjoner lange livsløpskarrierer Sosial praksis og sosial forandring i Frønes’ forstand: det gitte, det selvfølgelig…

Sosial forandring: generasjonsdynamikk Elever i for eksempel ungdomsskolen utvikler ny sosial praksis Frønes’ ”slusesystem”- portene åpnes Unge kvinners utdanningsrevolusjon Det uavvendelig i kjønnsrevolusjonen : ”the no turning back” Historien utfolder seg med list Frønes: Revolusjon uten opprør:Kjønn, generasjoner og sosial forandring i Norge på 1980-tallet. TfS 1-96

Andre sosialiseringsfaktorer Konsekvenser for foreldrerollen funksjonstømming isolasjon alternative sosialiseringsagenter ulike miljøer idrett, musikk, teater osv gjengmiljøer med klare grenser, regler, meningsindoktrinering...

Sosialisering og jevnaldringsgruppen Hva karakteriserer en moderne barndom? familien i forandring institusjonalisering De signifikante andre kommunikative strategier ulikhet i strategibruk i familien og jevnaldringsgruppen

Blant likeverdige…. jevnbyrdighet og kommunikative kontrakter konflikt, perspektivtaking og erfaring sosiale relasjoner og handlingstyper sosial strategi og sosialt miljø kjønn, jevnaldrende og modernitet

sosialisering Er foreldrenes rolle i oppdragelse og sosialisering svekket? Hva med nye sosialiseringsinstitusjoner som skolefritidsordning? Hvem er egentlig ”leder” i skolegården, klassen, skoleveien … om vi voksne er ”blåøyde”? Eks. fra Scener fra barns hverdag”

Liten dame- stor mann opptak til medisinerstudiet 1993 (Tr.heim) 50 beste: 48 kvinner og 2 menn kvinner dominerer på doktorgradsnivå i mange fag i dag Bråkete gutter og flinke jenter? kjønnsforskjeller i spesialundervisning.. Synlighet: hva tjener den til? Er skolen best tilpasset flinke elever som sitter i ro?.

Sosialisering i skolen… Ekskluderer skolen de som ikke er faglig flinke… har skolen kun seg selv som mål for noen.. …, er institusjonen bebodd av de framtidige utestengte, og de fører inn i skolen de motsetningene og konfliktene som er knyttet til en skolegang uten annet mål enn seg selv.” (Bourdieu og Champagne 1996) K.Ericson: Klasserommets sanne ofre-jenter eller gutter? Nytt om kvinneforskning 3/99