Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid www.vaf.no - kompetanse Kvalitet i den fylkeskommunale opplæringen Status – satsing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Inntakskonferanse 2007.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Liv Guneriussen 19. september 2012
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Landsorganisasjonen i Norge
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse FAKTA,UTFORDRINGER OG DILEMMAER– FAGOPPLÆRING I VEST-AGDER FYLKESTINGET.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Utfordringer sett fra skolenivå Innlegg på møtet i fylkestinget.
Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Rådgiversamlingen høsten 2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Lokal arbeidstidsavtale
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Karriereveiledning i grupper
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanse for mangfold
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitet i den fylkeskommunale opplæringen Status – satsing – utfordringer Fylkestinget 22. – 23. april 2008

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Dokumenter – utgangspunkt  VAF strategiplan for utdanningssektoren  KS – utdanningspolitiskplattform  Utdanningsdirektoratet/KS: Veileder om kravet til skoleiers forsvarlige system  VAF – Årsberetning 2007  VAF kvalitetsstandard for læringsmiljøet i videregående skoler  VAF utdanningsavdelingen: Statistikk - resultater

Kvalitet i Vest-Agder skolen  KS- modell for kvalitet: Innsatsområder og forventninger Resultatkvalitet = De verdiene/resultatene skolen skaper Prosesskvalitet = Skolens praksis, det arbeidet som gjøres Rammene for opplæringen, innsatsfaktorene Strukturkvalitet =

Det skapende spenningsfeltet Kilde: KS Omgivelsene Organisasjonen Folkevalgte Arena for samfunnsbygging

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Et utvalg av utfordringer og dilemma  Opplæringstilbudet  Tilpasset opplæring  ”Fritt skolevalg”  ”Gratis-prinsippet”  Kompetente medarbeidere  Ledelse  Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen  Skolebygg – skolestørrelse

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Regional utvikling – bredde i opplæringstilbudet Status  Vg1 i alle 3 regioner  Vg2 tilbudene er mer sentralisert Dilemma  Har vi råd til å opprettholde breddetilbudet på Vg1 og utvide tilbudet på Vg2 i alle regioner?

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Offentlige og private skoler Status Ant elever i off. skole – 6316 elever Ant elever i private skoler – 414 elever Nasjonale føringer Friskoler med alternativ pedagogikk eller livssyn tillates Dilemma: Utvidelse av tilbudet på friskoler - konsekvenser for offentlige skoler  Ustabile, mindre forutsigbare tilbud  Smalere programtilbud i studiespesialisernede program  Reduksjon i rammene til off.skoler

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Inntakskriterier – politisk dilemma  Inntak i Vest-Agder: kombinasjon karakterer - geografisk dirigering innenfor de 3 regionene  Alternativ: ”Fritt skolevalg” Fritt skolevalg = karakterbasert skolevalg Dilemma  Fritt valg for søkere med høye karakterer  Elever med lave karakterer får plassene som er igjen (takker nei? Dropper ut?)  Større søkerpress i Kristiansandsregionen (A-skoler?)  Færre søkere til skolene i distriktene (B-skoler?), ustabile tilbud  Konsekvenser for regionalutvikling – lokalt næringsliv  Konsekvenser for skyss (elevenes reisetid – økonomi)

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Yrkesfag – studiespesialiserende program Status  Yrkesfag: 59 % av elevene  Studiespesialiserende: 41 % av elevene Utfordringer  Elever tas ikke inn på allmennfaglig påbygging når de har tatt fag/svennebrev  Flere bransjer ønsker økt antall lærlinger (konjunkturavhengig)  Vest-Agder er fylket med størst nedgang i søknad til universitetet og høyskoler i 2008 Dilemma  Skal dette være samfunnsstyrt eller elevstyrt?  Skal vi gi flere tilbud om påbygging? (Økte kostnader)  Balansen studiespesialisering – yrkesfag?

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Tilpasset opplæring Økt mestring – forebygge bortvalg – fokus på læring Definisjon: Tilpasset opplæring er rett til å få utbytte av opplæringen utfra egne forutsetninger. Status nå  Mindre bortvalg enn landsgjennomsnittet – nedgang fra i fjor. 4,5% 3,2 %  Har tro på igangsatte prosjekter MMM – grunnkompetanse (lærekandidat) Karriereveiledning (Utvikling av individuell karriereplan for 8 trinn)  Vest-Agder elevene kommer dårlig ut i forhold til grunnleggende ferdigheter (lese, skrive og regne?)

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Tilpasset opplæring Økt mestring – forebygge bortvalg – fokus på læring Nasjonale føringer:  Alle elever har rett til å få tilpasset opplæring (Oppl.loven)  Alle elever har rett til karriereveiledning (forskriften)

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Tilpasset opplæring Økt mestring – forebygge bortvalg – fokus på læring Dilemma  Skal elevene tilbys planlagte løp mot grunnkompetanse (ref. Vestfold, Lærekandidater)  Hvorvidt kan vi få bedriftene med på laget – uten at dette koster noe ekstra?  Karriereveiledning (Individuell plan – inntak?)  Tiltak i basisferdigheter?

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Nasjonal politikk – fylkeskommunal utfordring ”Gratis-prinsippet” Velment, men kan ikke fungere innenfor dagens økonomiske rammer. Målsetning Brei aktivitet, ulike læringsarenaer, viktige miljøtiltak Eksempler  Internasjonalisering: studiereiser, utveksling  Ekskursjoner - læreplanbaserte  Kulturaktiviteter: teater, konserter  Sportsaktiviteter  Dilemma Foreldrebetaling ikke tillatt Sterk begrensning/bortfall av slik aktivitet fra skoleåret 2008/09

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Skolebygg Status:  Høy byggeaktivitet (Kr.sand)  Høy gjeld  Fleksible bygg i Kr.sand :Mangfold og tilpasning, metoder, læringsarenaer) Dilemma  Økonomi: Balansen drift – investering  Byggenes betydning for skolestrukturen (plassering av tilbud  Søkermønster

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen Status  Ny organisasjonsmodell (2-nivå) betyr økt selvstyring i skolene  Kvalitetsstandard for læringsmiljøet  Skolene har ulike kvaliteter i dag  Pågår: Arbeid med system og rutinebeskrivelser vedrørende spesialundervisning (etter tilsyn fra FM i 2007)  Pågår: Tilsyn vedrørende telling av timer (FM)  Utviklingsarbeid om vurdering i Kunnskapsløftet

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen Sentrale føringer:  Kravet til skoleeiers ”forsvarlige system” i henhold til opplæringslovens § 13-10

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen Dilemma:  I hvilken grad skal vi utvikle felles krav til standard og system for Vest-Agder skolen?  Hvilket innhold skal være felles?

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Strategiplanen for utdanningssektoren To hovedstrategier  Organisasjonsutvikling  Kompetanseutvikling Spesiell utfordring: Systematisk, forutsigbar og forpliktende etter- og videreutdanning Øremerkede nasjonale midler – stopp fra 2009

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse I lys av PISA – spesiell utfordring Helhet og sammenheng – tilrettelegge for møtet mellom lærer og elev  Skoleledelse Fra visjon til praksis: Tydelig ledelse, skolekultur  Klasseromsledelse Kompetanse – motivasjon – samarbeid

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Skoleutvikling i spenningsfeltet forankring – forandring Resultatmåling – kvalitetsmåling : Hva – hvordan?

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Eleven i sentrum Lærings – dannelsesperspektiv  Dilemma: Karakterer - Antall elever som gjennomfører? Men også:  Møte utfordringer, alene og sammen med andre  Stå andre bi  Utdanning som identitetsskaper – felles referanseramme  Fundament for livslang læring  Forankring - rotfeste