Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitet i den fylkeskommunale opplæringen Status – satsing – utfordringer Fylkestinget 22. – 23. april 2008
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Dokumenter – utgangspunkt VAF strategiplan for utdanningssektoren KS – utdanningspolitiskplattform Utdanningsdirektoratet/KS: Veileder om kravet til skoleiers forsvarlige system VAF – Årsberetning 2007 VAF kvalitetsstandard for læringsmiljøet i videregående skoler VAF utdanningsavdelingen: Statistikk - resultater
Kvalitet i Vest-Agder skolen KS- modell for kvalitet: Innsatsområder og forventninger Resultatkvalitet = De verdiene/resultatene skolen skaper Prosesskvalitet = Skolens praksis, det arbeidet som gjøres Rammene for opplæringen, innsatsfaktorene Strukturkvalitet =
Det skapende spenningsfeltet Kilde: KS Omgivelsene Organisasjonen Folkevalgte Arena for samfunnsbygging
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Et utvalg av utfordringer og dilemma Opplæringstilbudet Tilpasset opplæring ”Fritt skolevalg” ”Gratis-prinsippet” Kompetente medarbeidere Ledelse Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen Skolebygg – skolestørrelse
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Regional utvikling – bredde i opplæringstilbudet Status Vg1 i alle 3 regioner Vg2 tilbudene er mer sentralisert Dilemma Har vi råd til å opprettholde breddetilbudet på Vg1 og utvide tilbudet på Vg2 i alle regioner?
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Offentlige og private skoler Status Ant elever i off. skole – 6316 elever Ant elever i private skoler – 414 elever Nasjonale føringer Friskoler med alternativ pedagogikk eller livssyn tillates Dilemma: Utvidelse av tilbudet på friskoler - konsekvenser for offentlige skoler Ustabile, mindre forutsigbare tilbud Smalere programtilbud i studiespesialisernede program Reduksjon i rammene til off.skoler
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Inntakskriterier – politisk dilemma Inntak i Vest-Agder: kombinasjon karakterer - geografisk dirigering innenfor de 3 regionene Alternativ: ”Fritt skolevalg” Fritt skolevalg = karakterbasert skolevalg Dilemma Fritt valg for søkere med høye karakterer Elever med lave karakterer får plassene som er igjen (takker nei? Dropper ut?) Større søkerpress i Kristiansandsregionen (A-skoler?) Færre søkere til skolene i distriktene (B-skoler?), ustabile tilbud Konsekvenser for regionalutvikling – lokalt næringsliv Konsekvenser for skyss (elevenes reisetid – økonomi)
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Yrkesfag – studiespesialiserende program Status Yrkesfag: 59 % av elevene Studiespesialiserende: 41 % av elevene Utfordringer Elever tas ikke inn på allmennfaglig påbygging når de har tatt fag/svennebrev Flere bransjer ønsker økt antall lærlinger (konjunkturavhengig) Vest-Agder er fylket med størst nedgang i søknad til universitetet og høyskoler i 2008 Dilemma Skal dette være samfunnsstyrt eller elevstyrt? Skal vi gi flere tilbud om påbygging? (Økte kostnader) Balansen studiespesialisering – yrkesfag?
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Tilpasset opplæring Økt mestring – forebygge bortvalg – fokus på læring Definisjon: Tilpasset opplæring er rett til å få utbytte av opplæringen utfra egne forutsetninger. Status nå Mindre bortvalg enn landsgjennomsnittet – nedgang fra i fjor. 4,5% 3,2 % Har tro på igangsatte prosjekter MMM – grunnkompetanse (lærekandidat) Karriereveiledning (Utvikling av individuell karriereplan for 8 trinn) Vest-Agder elevene kommer dårlig ut i forhold til grunnleggende ferdigheter (lese, skrive og regne?)
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Tilpasset opplæring Økt mestring – forebygge bortvalg – fokus på læring Nasjonale føringer: Alle elever har rett til å få tilpasset opplæring (Oppl.loven) Alle elever har rett til karriereveiledning (forskriften)
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Tilpasset opplæring Økt mestring – forebygge bortvalg – fokus på læring Dilemma Skal elevene tilbys planlagte løp mot grunnkompetanse (ref. Vestfold, Lærekandidater) Hvorvidt kan vi få bedriftene med på laget – uten at dette koster noe ekstra? Karriereveiledning (Individuell plan – inntak?) Tiltak i basisferdigheter?
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Nasjonal politikk – fylkeskommunal utfordring ”Gratis-prinsippet” Velment, men kan ikke fungere innenfor dagens økonomiske rammer. Målsetning Brei aktivitet, ulike læringsarenaer, viktige miljøtiltak Eksempler Internasjonalisering: studiereiser, utveksling Ekskursjoner - læreplanbaserte Kulturaktiviteter: teater, konserter Sportsaktiviteter Dilemma Foreldrebetaling ikke tillatt Sterk begrensning/bortfall av slik aktivitet fra skoleåret 2008/09
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Skolebygg Status: Høy byggeaktivitet (Kr.sand) Høy gjeld Fleksible bygg i Kr.sand :Mangfold og tilpasning, metoder, læringsarenaer) Dilemma Økonomi: Balansen drift – investering Byggenes betydning for skolestrukturen (plassering av tilbud Søkermønster
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen Status Ny organisasjonsmodell (2-nivå) betyr økt selvstyring i skolene Kvalitetsstandard for læringsmiljøet Skolene har ulike kvaliteter i dag Pågår: Arbeid med system og rutinebeskrivelser vedrørende spesialundervisning (etter tilsyn fra FM i 2007) Pågår: Tilsyn vedrørende telling av timer (FM) Utviklingsarbeid om vurdering i Kunnskapsløftet
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen Sentrale føringer: Kravet til skoleeiers ”forsvarlige system” i henhold til opplæringslovens § 13-10
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitetsstandard i Vest-Agder skolen Dilemma: I hvilken grad skal vi utvikle felles krav til standard og system for Vest-Agder skolen? Hvilket innhold skal være felles?
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Strategiplanen for utdanningssektoren To hovedstrategier Organisasjonsutvikling Kompetanseutvikling Spesiell utfordring: Systematisk, forutsigbar og forpliktende etter- og videreutdanning Øremerkede nasjonale midler – stopp fra 2009
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse I lys av PISA – spesiell utfordring Helhet og sammenheng – tilrettelegge for møtet mellom lærer og elev Skoleledelse Fra visjon til praksis: Tydelig ledelse, skolekultur Klasseromsledelse Kompetanse – motivasjon – samarbeid
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Skoleutvikling i spenningsfeltet forankring – forandring Resultatmåling – kvalitetsmåling : Hva – hvordan?
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Eleven i sentrum Lærings – dannelsesperspektiv Dilemma: Karakterer - Antall elever som gjennomfører? Men også: Møte utfordringer, alene og sammen med andre Stå andre bi Utdanning som identitetsskaper – felles referanseramme Fundament for livslang læring Forankring - rotfeste