1 European Quality Assuranse for Social Services. EQUASS – en nødvendighet for AB i det fremtidige arbeidsmarkedet? AB-konferansen 8.okt. 2007 v/ Andreas.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Litt mer om PRIMTALL.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Hva er Fretex ?.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Kvalitetsutmerkelsen EQRM og Europeisk F&U prosjekt
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Kvalitetssikringssystemet EQUASS - et nødvendig onde - eller en nødvendighet i det framtidige attføringsmarkedet? v/ Andreas Tømmerbakke, prosjektleder.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Velkommen til opplæring- en ny start!
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
EQUASS som kulturbygger
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Oppsummering av FOU - prosjekt
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
1 EQUASS Assurance - Status i Norge. Sertifiseringer Nopro A/S Teli A/S Mølla Kompetanse 3 til har bestilt sertifisering.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
RIS-metoden for prosessforbedring
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utskrift av presentasjonen:

1 European Quality Assuranse for Social Services. EQUASS – en nødvendighet for AB i det fremtidige arbeidsmarkedet? AB-konferansen 8.okt v/ Andreas Tømmerbakke, prosjektleder for Attføringsbedriftenes EQUASS - prosjekt

2 Målsetting med EQUASS prosjektet: Alle norske attføringstiltak som ønsker det skal få mulighet til å sertifisere seg før (Ref dato for gjennomføring av NAV-reformen).

3 Kvalitetssikring av velferdssektoren i Norge. Kurs og informasjons-virksomheten i 2007: - 7 Kurs i Oslo, Kristiansand og Tromsø. - Ca 150 deltakere har vært på kurs bedrifter har vært representert, 7 fra ASVL - 2-timers presentasjoner i flere bedrifter - Veiledninger i flere bedrifter - Innlegg på APS-, VTA- og AB konferansen - Stands på ASVL-konferanser - Opplæring av uavhengige Equass revisorer

4 Hva jeg skal snakke om: - Myndighetenes syn på EQUASS og kvalitetssikring. - EPR og utvikling av EQRM og EQUASS - En smakebit av krav og detaljer i EQUASS.

5

6

7

8 To hovedkilder til livsopphold: NAV Arbeids- marked Færre på trygd, flere i arbeid Hindre utstøting fra arbeidslivet Regjeringens målsetting: PRINSIPPENE I EQUASS VIL GJØRE AT VÅRE VIRKSOMHETER LETTERE KAN BIDRA TIL Å NÅ DENNE MÅLSETTINGEN

9 Arbeidsevnen beskriver brukerens nåsituasjon og derved avstanden til det framtidige målet - arbeid. Arbeidsevne i NAVs metodiske arbeid Individets muligheter og begrensninger Arbeidsevne Omgivelsenes krav og forventninger

10 Hva er god kvalitet i attførings- og rehabiliteringsarbeid? Hva tror vi NAV mener? Hva tror vi bruker mener? Hva mener vi som organisasjon? Hvordan sikrer vi denne kvaliteten?

11 Eksempler på kvalitetssikring i Attføringsbedrifter i dag. Samarbeidsavtale med NAV Strategisk plan Verdidokument Hospiteringsavtaler Individuelle planer Kompetanseutviklingsplaner for ansatte Etc. HAR VI BEHOV FOR EN METODE SOM HJELPER OSS TIL Å TENKE SAMMENHENG OG HELHET I ARBEIDET VI GJØR?

12 EPR – European Platform for Rehabilitation Eier og ansvarlig for utviklingen av EQRM og EQUASS. ” Non profit”, ”Non Governmental” organisation, Interesseorganisasjon etablert 1993 i Brüssel. 18 medlemsorganisasjoner fordelt på 14 europeiske land. Attføringsbedriftene er assosiert medlem Attføringsbedriftene har fått lisens på sertifisering iht EQUASS i Norge.

13 Interesse- organisasjoner Arbeidsgivere Politiske myndigheter EPR - Samarbeid om utvikling og forankring av en kvalitetsstandard for velferdssektoren. Multiperspektivet. Flerfaglig perspektiv. Gruppen ble enige om 9 prinsipper som alle var viktige for å oppnå god kvalitet i rehabiliteringsarbeidet. Brukere av tjenester Tjeneste- tilbydere

14 EPR – Organisasjoner som deltok i utviklingen av Eqrm og Equass. Rehabilitation International The European Assosiation of Service Providers for Persons with Disabilities (EASPD) The European Parliament Disability Group European Trade Union Confederation (ETUC) European Disability Forum (EDF) European Social Insurance Partners Employers Forum on Disability The Confederation of European Business, Business Europe International Labour Organisation, ILO

15 9 prinsipper for både EQRM og EQUASS Rettigheter Etikk Partnerskap Deltakelse Individfokus Helhetstanke Lederskap Kontinuerlig forbedring Kontinuerlig forbedring Resultatfokus

16 EQRM – European Quality in Rehabilitation Mark

17 Evaluering av Equass: 4 piloter Søkere Søkere Revisorer Revisorer Observatører Observatører

18 Ekspert vurdering ved Universitetet i Maastricht 15 internasjonale eksperter 10 EU medlemsland

19 Konklusjoner fra vurderingen ved universitetet i Maastricht. EQUASS: Gyldig, pålitelig og helhetlig sertifiseringssystem Sikrer et grunn-nivå av ytelse på alle nøkkelverdiene Sikrer kvalitet i tjenestene Et operasjonelt KS system Europeisk anerkjennelse Et solid utgangspunkt for utvikling mot EQRM

20 - Prinsipper for fremragende virksomhet. EQUASS dimensjoner Antall Kriterier Antall Indikatorer 1LEDERSKAP Formål og visjon27 Kommunikasjon27 Innovasjon22 Bidrag til samfunnet23 2RETTIGHETER Rettigheter og plikter26 3ETIKK Etiske retningslinjer25 Roller og ansvar23 4PARTNERSKAP Samarbeid i tjenesteleveranser24 5DELTAKELSE Brukermedvirkning26 6INDIVIDFOKUS Kartlegging av kundens / brukers behov 27 Individuelle planer25 7HELHETSTANKE Beskrivelse av leveranseprosess26 Sammenhengende tjenester25 Helhetlig tilnærming26 8RESULTATORIENTERING Måling av resultater25 Evaluering av resultater25 9KONTINUERLIG FORBEDRING Årlig planlegging27 Forbedringssyklus25 Opplæring og utvikling av ansatte 26 TOTAL

21 Rettigheter Organisasjoner er forpliktet til å beskytte og fremme brukers rettigheter når det gjelder likeverdige muligheter, likeverdig behandling og likeverdig deltakelse, gi mulighet for kvalifiserte valg og til å ta i bruk ikke-diskriminerende og positive virkemidler i egne tjenester. Denne forpliktelsen er tydelig i alle deler av utvikling og leveranse av tjenester og i organisasjonens verdier.

22 Rettigheter Rettigheter og plikter: EQUASS-kriterier : 9. Organisasjonen informerer brukeren om hans/hennes rettigheter og plikter, spesielt med hensyn til likeverdig behandling uavhengig av alder, funksjonshemming, kjønn, rase, religion eller tro, og seksuell legning, før han/hun mottar tjenester. 10. Organisasjonen har et system for håndtering av klager, hvor det registreres tilbakemeldinger om ytelser og gjennomføring, fra brukere, kunder og andre aktuelle interesseparter.

23

24

25

26 Revisjonsprosess Søknad Administrativ sjekk Valg av revisor Gjennomgang av sjekkliste Dokument gjennomgang Intervju Revisjons- rapport Sertifisering Valg av dokumenter Forbedringer Maks 6 måneder Nei Søker Attførings- bedriftene Revisor Attførings- bedriftene EPR

27 Kvalitetssikring, et nyttig verktøy? Prosessen gir alle ansatte et helhetlig, oversiktlig bilde av organisasjonen. Dette vil bidra til kompetansedeling og dermed kompetanseheving i organisasjonen. Sikrer et grunnivå av ytelse og kvalitet på alle nøkkelverdiene. Organisasjonen viser utad at den har et gjennomtenkt syn på alle prinsippene. Omdømme.

28 Kvalitetssikring, et nyttig verktøy? Evalueringer i etterkant gir læring om hva som fungerer og hva som ikke fungerer i organisasjonen. Kontinuerlig forbedring. Lav pris – enkel gjennomføring Utviklet spesielt for velferdssektoren inkl. attføring/rehabilitering Riktig ambisjonsnivå for mange norske attføringsbedrifter.

29 Attføringsbedriftenes tjenester Registrering Introduksjons- seminar Innførings- seminar Veiledning Prøvesertifisering Formål : Oversikt for å planlegge Nyttig for bedriftene Erfarings- utveksling Formål : Grunnleggende informasjon for interesserte I distriktsmøter Bedriftsmøter På konferanser Formål : Gi søkere en god forståelse for hva som skal til for å bli sertifisert Formål : Gi et tilbud om en individuell veiledning til bedrifter som har behov eller ønsker det. Prøvesertifisering for å være best mulig rustet til ekstern revisjon

30 EQUASS – dokumenter på Attføringsbedriftenes hjemmeside. Prinsipper og kriterier Søknad / selvevaluering / spørreskjema Ord og begreper Ofte stilte spørsmål

31 SLUTT

32 EQUASS Referansegruppe  Arbeids- og inkluderingsdepartementet  Nav / Arbeids- og velferdsdirektoratet  ASVL  Bransjeforeningen Attføringsbedriftene  LO/Fellesforbundet  Organisasjoner for brukerne (FFO)  NHO

33