Vurdering av pedagogisk programvare

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Dokumentasjon av en prosess
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Oppdatering for Adobe Reader Når du får oppdateringer fra Adobe Reader, kommer det en tekstboble nede til venstre på skjermen (se bildet under), her klikker.
Kroppsøvingsdidaktikk
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
STASJONSUNDERVISNING
Velkommen, språkeksperter!
Vitensenteret i Trondheim
Differensiering fordi…
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Opplæring: PC-er Programvare DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Bruk av iPad. Bruk av berøringsskjerm Det anbefales å bruke fingrene eller en digital penn, IKKE bruk skarpe gjenstander da det kan ødelegge skjermen.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Mandag 8. November Powerpoint..
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Noen tips om PowerPoint
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Ordklasser Inndelingen
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Hovedprosjekt 10 E Språktreningsprogram i Java utført av Ingrid Bork.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
In Use Engelsk for unge og voksne
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
NY VRI Nina og Ingvild.
Status og fremovermelding Fritt oversatt fra Gordon Stobart
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Oktober 2014 Hilde T Lauvset Rafaelsen
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering av pedagogisk programvare Av Geir Kirkerud

Hva er det? Lær Selv Engelsk er et grammatikk program utviklet av Tore Ytterdal og Erik Ringen på Undervisningsforlaget. Dette programmet finnes også på fransk, tysk og nynorsk.  Programmet er enkelt å installere og når du trykker på Lær Selv Engelsk ikonet på arbeidsbordet kommer denne menyen opp:  I venstre kolonne kan du velge mellom ulike grammatiske emner som substantiver, verb, artikler, adjektiv og adverb, pronomen, preposisjoner, syntaks, setningsanalyse og diverse. Vil du trene på substantiv trykker du i sirkelen til siden for. Her kan du f.eks. velge å trene på å bøye substantiver eller apostrof-genitiv.

Vurdering av programmet Lær Selv Engelsk er en programvare som er laget spesielt for opplæring. Det er et interaktivt, veiledende program med muligheter for drill og øvelse. Stikkord for programmet er enkel installering og enkel, menystyrt læring. I L97 står det at et sentralt krav til god pedagogisk programvare er at den kan tilpasses elevenes alder og den enkeltes forutsetninger. Lær Selv Engelsk kan brukes på ungdomsskole- og videregående nivå til grammatikk undervisning. Slik sett tilfredsstiller programmet kravet om at hele programvaren skal være tilpasset spesielle elevgrupper ut i fra alder. Programmet gir dog ikke muligheter for behovsvurdert nivådifferensiering i og med at vanskelighetsgraden på oppgavene er den samme.

Jeg har valgt å bruke Thomas Reeves og Stephen Harmons pedagogiske kriterier og brukergrensesnitt kriterier for vurdering av dette programmet.

Pedagogiske kriterier Jeg har brukt de pedagogiske kriteriene ut i fra hvordan læreren kan bruke programmet og hvordan programmet best vil fungere ut i fra disse kriteriene. vi heller mer mot en objektivistisk og instruksjonistisk tankegang her i og med at man velger ut et emne man jobber med, og at man setter klare mål for undervisningen underliggende psykologi; målet for arbeidet med programmet vil være økt forståelse av hvordan grammatiske emner brukes i språket målorientering; mulig å ha klare, fokuserte mål ved bruken av programmet reduksjonistisk; her presenters lærestoffet sekvensielt slik at brukeren kan gå inn på den grammatiske funksjonen som han/hun er usikker på eller trenger å øve mer på dette blir en abstrakt læringssituasjon, ren klasseromsundervisning lærerens rolle blir å tilrettelegge, lage mål, og veilede i bruken av programmet læremidlet er utformet slik at brukeren må svare riktig for å komme videre til neste deloppgave brukeren får belønning i form av poengscore på 3,2,1 eller 0 strukturen er rimelig åpen, man trenger ikke å starte ovenfra og ned men kan velge fritt mellom emnene og de ulike deloppgavene det er ikke noen muligheter for nivådifferensiering i noen stor grad læringsmiddelet legger ikke opp til til stor grad av samarbeid, individuelt arbeid på en Pc hver  

Brukergrensesnitt kriterier Programmet er: lett å bruke enkelt å navigere i laget slik at brukeren kan håndtere innhold, struktur og responsmuligheter på en overkommelig måte utarbeidet slik at man hele tiden ser hvor man er skjermdesign; greit samspill mellom førstesiden og undersidene ift farger men leftframen forsvinner. Dette utgjør dog ikke noe problem i og med at undersidene er veldig enkle og oversiktlige allikevel. En uting er at man ikke kan åpne programmet slik at det dekker hele skjermen. ok ift gjenkjennelighet, ikke unødvendig bruk av informasjon laget slik at informasjonen er lett forståelig laget uten bruk av mange media ikke spesielt estetisk. Programmet preges kanskje noe av at det er noe gammelt og at det er et grammatikk program? Lite spenstig design i forhold til farger og bilde. Mest grått og kun med ett bilde i midten. Ingen animasjoner. Utover det så er utseendet ryddig. har liten funksjonalitet. Kan hovedsaklig kun brukes til grammatikk undervisning.