17.09.2002UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 1 Hvordan kan institusjonene forene ulike behov i et nasjonalt system? Dokumentasjon av forskning ved.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Cristin-rapportering 2011
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Finansieringsmodellen, forskningsledelse og insentiver: Kan eller bør modellen videreføres på mikronivå? Ole Gjølberg 11. Mai 2007.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Forskningsstøtte Forskningsbasert undervisning, studentaktiv forskning, forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) krever tilpassede bibliotektjenester. Forskningsbiblioteket.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER
Høgskolen i Hedmark Avdeling for lærerutdanning, seksjon heimkunnskap HK 1.
Bergen 30. oktober 2001 Erik Mønness, UHR kontaktmøte1 Kommentar Statsbudsjett 2002 om FoU Erik Mønness Prorektor Høgskolen Hedmark.
Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
- eksempelet Acta Didactica Norge - fra lokalt til nasjonalt nivå
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Aggression Replacement Training
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Rettighetsklarering av vitenskapelige artikler Ingrid Cutler Universitetsbiblioteket i Bergen.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Sett inn Prosjektnavn Prosjektleder: … Statnett:... Prosjektbeskrivelse OBS! Se notater under foilen for veiledning!
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Innovasjon Tillit Bred medvirkning.
Fra idé til publikasjon
Utskrift av presentasjonen:

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 1 Hvordan kan institusjonene forene ulike behov i et nasjonalt system? Dokumentasjon av forskning ved universiteter og høgskoler tirsdag 17. september 2002 Erik Mønness, Høgskolen Hedmark

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 2 Hvilket oppdrag har vi: Lov om universiteter og høgskoler § 2. Institusjonenes virksomhet 1... skal gi høgre utdanning som er basert på det fremste innen forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap 2.skal drive forskning og faglig utviklingsarbeid 3.ikke gis pålegg om læreinnholdet 4.ansvar for å formidle kunnskap 5.samarbeide med samfunns- og arbeidsliv 6.etter- og videreutdanning 7.ansvar på sine særskilte fagområder

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 3 Hva forventes, hva måles (KUF før, blitt bedre) Bestillingen regional utvikling Målingen Referee-artikler ? Ønsker samsvar mellom den politiske bestilling, og det som teller for budsjettet Ønsker å forholde oss til ett rapporteringssted

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 4 Hvorfor dokumentere F og U 1.Markedsføre institusjonen for potensielle kunder, studenter, samarbeidspartnere, offentligheten og andre interesserte. Hva har vi gjort, hva kan vi få til 2.Dokumentasjon til andre forskere, nasjonalt dokumenteringssystem 3.Kanal for den enkelte forsker 4.Dokumentere overfor UFD at vi leverer som forventet 5.Grunnlag for resultatorientert budsjettmodell

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 5 Hvorfor dokumentere F og U (punkt 1) Markedsføre institusjonen for potensielle kunder, studenter, samarbeidspartnere, offentligheten og andre interesserte. Hva har vi gjort, hva kan vi få til Dokumentere ”alt” for et bredt kundesegment Vise ”hva vi står for” og ”hva kan vi få til”: vitenskap, utredninger, produktutvikling. Vise hvem ”vi” er: ”Vi” er faste og midlertidige, II-stillinger.

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 6 Hvorfor dokumentere F og U (punkt 5) Grunnlag for resultatorientert budsjettmodell Veldig nøye på hva som skal dokumenteres. Veldig nøye med hvem som ”teller” UFD må ha budsjettkriterier (”hva”) som i stemmer med samfunnsoppdraget. Hvilken institusjon eier den ansatte i gjerningsøyeblikket? II-stilling, delestilling. Behov for presise arbeidsavtaler også om publisering

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 7 Eksempel 1, ikke-ISI FoU og St.meld Minoritetselever i grunnskolen: analyse av ressursbehovet til særskilt norsk- og morsmålsopplæring. Joar Aasen og Erik Mønness Rapport nr. 8 – 1999, Høgskolen Hedmark. Delegrunnlag for: morsmålsmeldinga": St meld nr Elever fra språklige minoriteter i grunnskolen. "Tilgjengelighet til offentlige tjenester.Kan standarder og minstekrav sikre brukernes interesser?" Kristian Aasbrenn HH Arbeidsnotat Notatet bestilt av Kommunal- og regionaldepartementet som grunnlagsmateriale for: St.meld. nr. 34 ( ): Om distrikts- og regionalpolitikken. Notatet kan betraktes som en utvekst på prosjektet "Tjenesteorgaisering i uttynningskommuner" - støttet av Hedmark fylkeskommune og av NFR som del av samarbeidsprosjekt med Østlandsforskning: Bortafor Ånestadkrysset (Regionalforskningsprogrammet) Presentert på NORDIC-SCOTTISH CONFERENCE 2002

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 8 Eksempel 2, ISI og alt som ligger bak Nursing staffs' perceptions of persons suffering from mania in acute psychiatric care [Issues and innovations in nursing practice] Forfatter: Hummelvoll, Jan Kåre Forfatter: Severinsson, Elisabeth Publisert i: Journal of advanced nursing År: 2002 Skjerming : teoretisk begrunnelse og pr / Holte, Jan Stensland 2000 Kommunikasjon og samarbeid mellom spesi / Holst, Harald 2001 Som en livbøye i et opprørt hav. Skjerm / Holte, Jan Stensland 2001 De nødvendige idealer og de slitsomme r / Hummelvoll, Jan Kåre 1999 Handlingsorientert forskningssamarbeid / Hummelvoll, Jan Kåre 2001 Factors influencing job satisfaction an / Severinsson, Elisabeth 2001 Som en livbøye i opprørt hav... Skjermi / Holte, Jan Stensland 2001 Om å møte mennesker med manisk lidelse / Hummelvoll, Jan Kåre 2001 Coping with everyday reality: mental he / Severinsson, Elisabeth 2001 Samarbeid mellom spesialisthelsetjenest / Holst, Harald 2001 Møte med den akuttpsykiatriske virkelig / Hummelvoll, Jan Kåre 2002 Handlingsorientert forskningssamarbeid / Hummelvoll, Jan Kåre 2001 Imperative ideals and the strenuous rea / Hummelvoll, Jan Kåre 2001 Hører de ikke hva vi sier? En studie om / Holst, Harald 2001

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 9 Eksempel 3, Hvem krediteres ISI FoU Professor Elisabeth Severinsson. Denne artikkelen er registrert i ISI med 2 norske og 2 svenske adresser. Artikkelen er i BIBSYS på HH. Og i UiO-ForskDok Hvem krediteres? Fant flere av ”mine” (medforfatter) i ForskDok/UiO

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 10 Selvangivelse vs. Bibliografiske metoder ISI, bibliografisk. ( Flott det!) Norsk tillegg? Kan være NORARK, eller BIBSYS (m. Autoritetslister). Bibliotekspersonale kan legge inn. Eller andre Trenger selvangivelse i tillegg for ”alt det andre”. Både til oppdragsgivere og til budsjettmodell. Hva med flyktige personers tilhørighet?

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 11 Erfaring BIBSYS Faktisk operativt på høgskolenivå Lydhør for endringer, men får ikke alltid gjennomført det. Dupliseringsproblematikk /Kvalitetskontroll Fokus på gjenfinning av enkeltposter, for lite på ”strategisk” informasjon.

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 12 Hva har HH drevet med selv Årlig statistikk resultater totalt og innen avdeling. Basert på BIBSYS Analyser hvem produserer Kopling FORSKPRO AGRESSO (kode) Ikke koplet til budsjett, anvender ”UFD-modellen” i 2002

UHR Konferanse om forskningsdokumentasjon 13 Hva har HH drevet med selv Fulltekst database over egne rapporter (pdf). (fom år 2000) Utviklet lokalt, men BIBSYS holder servertjenesten. Andre har nå sluttet seg til Kompetanse database. Tas nå i bruk også ved HiG, HiL. Også Autosøk mot BIBSYS