Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset Prosesser, gruppearbeid, tidsplanlegging og fallgruber Kirsten Ribu 2008
Nytt grupperom tirsdager Merk: Rom 559
I dag Hva er et prosjekt? Planlegging, gjennomføring Problemer og konflikter
Hva er et prosjekt? Fra latin: ”projectus” - noe som er kastet fram Et prosjekt er en engangsoppgave (Noe man ikke har gjort før og ikke kommer til å gjøre igjen med det første).
En engangsoppgave
Prosjektegenskaper Leder fram til et bestemt resultat Er ofte tverrfaglig og berører mange i organisasjonen: krever forskjellige typer ressurser Er begrenset i tid
Hva slags prosjekt skal vi gjøre? Studere bruken av informasjonsteknologi, feks i en bedrift på en bestemt skole i en bestemt brukergruppe (for eksempel studenter, skoleelever, eldre, innvandrere)
Eksempler på datasystemer ? Forslag
Eksempler på datasystemer Internett (for eksempel bruk på en skole) Tomra pantemaskiner NSBs billettsystem Lønns- og personalsystemer Timeregistreringssystemer Billettbestilling Røntgen (MR)
Gruppen finner et prosjekt Ta kontakt med bedrifter, skoler Bruk eget nettverk: Familie Venner Arbeidssted Eller tenk på noe dere har lyst til, og ta kontakt
Hva skal dere gjøre? Beskrive organisasjonen/bedriften Kartlegge og beskrive bruken av et sentralt IT system i bedriften Samle data gjennom intervjuer av ansatte Beskrive anvendelse og opplevelse av bruken av IT systemet Analysere dataene Lage en rapport med konklusjon
Rapport Innledning Modeller og beskrivelser Resultater av intervjuer og observasjoner Data-analyse Konklusjon
Hva er en prosess? Ethvert arbeid er en prosess som består av to ting: beslutninger og handlinger Eks. Fylle ut selvangivelsen: Beslutning: Ta avgjørelser basert på skattereglene Handling: fylle ut riktige felt og gjøre beregninger
Ressurser mennesker (kunnskap og erfaringer) tid
Problemdefinering tolkning av oppdraget: forhandling mellom interesser vurdering: kan oppdraget gjennomføres med tilgjengelige ressurser?
Planlegging av arbeidet oppdeling i arbeidsoppgaver samordning av arbeidsoppgavene
Oppdeling i arbeidsoppgaver Hva skal gjøres? Hvem skal gjøre det? Samordning av arbeidsoppgavene Hvordan henger del-resultatene sammen?
Oppdeling i arbeidsoppgaver Hvordan skal ressursene fordeles? Planleggingsverktøy: milepælplan: resultater koblet med tid ansvarskart: hvem er ansvarlig for hva
Noen ord om gruppearbeid Vær forberedt til prosjektmøtene Lytt til andre: prosjektarbeid er samarbeid. Vær positiv: Unngå å kommentere negative sider ved prosjektet. Negativitet har en tendens til å spre seg.
Noen ord om gruppearbeid Si fra: Ta opp ting som trykker/irriterer. Gi konstruktiv kritikk: Hva kan gjøres bedre og hvordan? Kulturelle forskjeller: Prøv å forstå bakgrunnen for uttalelser og holdninger
Prosjektarbeid Fordel roller med tilhørende oppgaver Organiser arbeidet Lag regler for hvordan arbeidet skal utføres Lag tidsplan
Oppgaver: møteledelse referat oppfølging og kontroll av vedtak ledelse av oppgaveløsning timeføring Skriving av rapport
Roller og regler Én person kan gjerne ha flere roller. Rollene kan gjerne byttes eller omdefineres i løpet av prosjektperioden. Forslag til roller med oppgaver: Prosjektleder: møteledelse, oversikt, oppfølging og kontroll av vedtak Webansavarlig Kontaktperson kontakt og avtaler med omgivelsene: prosjektsted, kursansvarlig Skrive-ansvarlig fordeling og oppfølging av skrivejobber,
Det bør være regler for møter: tidspunkt, varighet, taletid beslutninger: beslutningsdyktighet, dokumentasjon, ansvar referat: ansvar, omfang forføyninger: reaksjoner ved regelbrudd
Vanlige problemer i gruppearbeid: Ujevn arbeidsinnsats blindpassasjerer ildsjeler ulikt ambisjonsnivå de som bare vil bestå de som har høye ambisjoner ulikt kunnskapsnivå ”verdensmestere” de som ”eier” prosjektet ulik tolkning av oppgaven
Hvordan finne balanse mellom at alle skal lære det de ikke kan alle skal lære mest mulig alle gjør det de kan
Løsninger For å unngå konflikter: gjør avtaler om ansvarsfordelingen dokumenter alle beslutninger (skriv referat med beslutninger) kommuniser også skriftlig (f.eks. e-post) meld fra dersom du må bryte en avtale
Løsninger Ved konflikter: ta tak i konflikten før den er stor prøv først å løse den selv ta opp problemet med de(n) det gjelder bli enig om løsning: måte og tidsfrist søk hjelp hos lærer dersom konflikten synes uløselig
Prosjektplanlegging Prosjektplanlegging
Sammenheng prosess – prosjekt Faser i prosjektet blir til ” milepæler” i en prosjektplanen Innhold i fasene blir til leveranser, beskrivelser, dokumentasjon.
Tidsplan – Et Gantt diagram Slakk
Tidsplanlegging
Avhengigheter Det er avhengigheter mellom enkeltaktiviteter eller større deler av et prosjekt En aktivitet = et avgrenset stykke arbeid (for eksempel: utarbeide spørreskjema, intervjue mennesker) Har et antatt tidsforbruk Kan ikke starte før en eller flere andre aktiviteter er avsluttet Bruker bestemte ressurser (mennesker) Har et navn
Aktivitetsdiagram med avhengigheter (aktivitetsnettverk)
Personallokering
Risikostyring Identisfisere Analysere Planlegge Overvåke
Identifiser risiki Hva kan skje i gruppen? Hvilke tiltak skal vi sette inn om dette inntreffer? = Risikostyring!
Øvelse Sitt sammen og tenk over hva som kan skje i din gruppe, skrive det ned, tenk på tiltak.
Øvelser denne uka Øvelse: Gruppedynamikk. Obligatorisk oppmøte
Neste gang Forelesning: Hva er etikk? Litt teori. Etiske aspekter ved bruk av datateknologi. Ressurs: Kapittel 10 i 'A Gift of Fire'. (s. 400-411). Etikk-kapittel i ’Computers are your future’