Kirsten Ribu 20071 Samfunnsinformatikk Introduksjon til kurset. Om argumentasjon og kildebruk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Retorikk og tekstanalyse
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Veiledning av elever / lærlinger
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Hovedavtalen, tilleggsavtalen Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Retorikk og tekstanalyse
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Løsningsfokusert rådgivning
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Kirsten Ribu - HiO Personvern, anonymitet, ytringsfrihet. A Gift of Fire Kapittel 5 Kirsten Ribu
Profesjonsetikk og ansvar. Etisk kodeks.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
18-19 april Noen problemer i dataanalyse EVISOFT forskersamling, Kongsvoll, april 2007 Tor Stålhane NTNU / IDI.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning av studenter
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Hvordan skrive en god utredning?
Hva er MRSA? Tromsø,
Mikrobiologisk prøvetaking og transport
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Kirsten Ribu HiO Samfunnsinformatikk – IT i praksis Kirsten Ribu 2008.
HiO -Anvendt datateknologi - Kirsten Ribu Testing og evaluering av systemer Kirsten Ribu
Kirsten Ribu HiO Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset Prosesser, gruppearbeid, tidsplanlegging og fallgruber Kirsten Ribu 2007.
Prosjekt, copyright og personvern
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
Elevforsk: saktekster, argumentasjon
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Valgfag på Kastellet skole
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Næringslivsøkonomi (NØ)
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Samfunnsfag.
Å skrive masteroppgave
Valgfag innsats for andre
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Introduksjon til kurset. Om argumentasjon og kildebruk

Kirsten Ribu Hva skal vi lære? å snakke med brukere å lage beskrivelser å være profesjonell om lover og regler konfliktløsning å løse etiske dilemmaer

Kirsten Ribu Emner Argumentasjonsteknikk Etiske og juridiske spørsmål Profesjonelt ansvar Intervjuteknikk Organisasjoner og bedrifter Personvern Opphavsrett Helse miljø og sikkerhet Ytringsfrihet, sensur, datakriminalitet

Kirsten Ribu Fra fagplanen: Bachelor i Anvendt datateknologi:  En utdanning i planlegging, utvikling og evaluering av IT systemer  kommunikasjon, prosjektarbeid og profesjonelt ansvar.

Kirsten Ribu Sentrale tema i studiet er: bruk av informasjonsteknologi, datamaskinens oppbygging og virkemåte, innføring i programmering systemutvikling, modellering og brukermedvirkning menneske maskin interaksjon lovgivning, etikk, kommunikasjon, økonomi og kvalitetssikring nettverksteknologi, datasikkerhet, forskrifter og regler om datainnsamling, helse, miljø og sikkerhet (HMS) produktkunnskap, innføring og evaluering av IT- systemer

Kirsten Ribu Mål for kurset Samfunnsinformatikk Forstå og kunne anvende lover og avtaler om bruk av IT Bli kjent med hvordan informasjonsteknologi påvirker og blir påvirket av samfunnet. Ha innsikt i hvordan bruk av IT påvirker arbeidsrutiner og -oppgaver

Kirsten Ribu Mål forts: Bli bevisst – utvikle kritisk refleksjon:  grunnlag for beslutninger Oppleve brukersiden av datasystemer  Ikke bare programmere og lage Lære å undersøke og analysere, begrunne og argumentere  Sammenfattes og presenteres i rapport

Kirsten Ribu Arbeidsformer Prosjektarbeid  Arbeid i gruppe, under press Undersøkelser  Undersøkelse i bedrift/organisasjon (feltarbeid) Presentasjon – skriftlig og muntlig.  Argumentasjon og begrunnelse

Kirsten Ribu Noen utfordringer Brukere kan bruke datasystemet på nye og overraskende måter Brukere kan omgå bruken av dårlige systemer uten å klage noe særlig Brukere føler motstand mot det nye datasystemet fordi det gamle ’fungerte så bra’. Samme system kan være en del av et nettverk mellom flere organisasjoner Gamle informasjonssystemer integreres med nye

Kirsten Ribu Oppgave Hva slags datasystemer finnes i organisasjoner/bedrifter/skoler? Jobb i gruppe, gi eksempler

Kirsten Ribu Noen svar på spørsmål om evalueringen Vanlig karakterskala, A-E Noen grupper kan trekkes ut til individuell muntlig eksamen Urettferdig at alle på gruppa får samme karakter? ’Gratispassasjerer’ kan ekskluderes fra gruppa dersom de ikke gjør sin del av arbeidet.

Kirsten Ribu PAUSE

Kirsten Ribu Emne Språk og argumentasjon Logisk tenkning Bruk av kilder

Kirsten Ribu Argumentasjon Ikke bare en gjentakelse av synsing eller fordommer Påstand – mot-påstand- påstand…. Eller dialektikk:  Tese – anti-tese = syntese

Kirsten Ribu Spørsmål man må stille Hvorfor er et datasystem  Godt?  Dårlig? Hva gjør det godt? Dårlig?

Kirsten Ribu Hva er et argument? Tenk over spørsmålet?

Kirsten Ribu Må ha en begrunnelse Hva synes du om at man ikke kan kopiere innkjøpt musikk til egen mp3 spiller?  ’Det er dumt’ ????  ?  Det er ’dumt’ fordi…….. (Angi grunner)

Kirsten Ribu Logikk I filosofien er LOGIKK studiet av korrekt refleksjon (reasoning).. I dag er Logikk både en del av matematikken, informatikken og en gren av filosofien. I informatikk brukes formelle språk (logiske språk) for å modellere dtasystemer. Naturlig språk kan være tvetydig og uklart. Misfroståelser oppstår lett.  Kjent eksempel ved manglende komma: ’Hvis jeg kan så kommer jeg ikke. Hvis jeg ikke kan så kommer jeg.’

Kirsten Ribu Logiske brister Nothing is better than eternal happiness. But a cheese sandwich is better than nothing. Therefore, a cheese sandwich is better than eternal happiness.

Kirsten Ribu Logisk form (programmering) 1. If ……then 2. Therfore, 3. …… 1.if p then q 2.P 3.Therefore 4.q

Kirsten Ribu Kildebruk – ulike kilder Akademiske artikler/fagbøker – mest pålitelig Bruk Internett — men vær kritisk. ‘Peer reviewed’ = solide, disse kan man stole på. Bøker er et langtidsprosjekt. Kan være pålitelige, sjekk hvem som har skrevet. Review: en grundig prosessInformasjonen er ofte laget raskt, det er ikke sikkert den er verifisert Akademisk tone: ulike perspektiver og balansert argumentasjon Muntlig språk, en overflatisk eller ‘flåsete’ tone Sitater, referanser og bilbiografiOfte ingen referanser eller henvisninger, preget av synsing og hva som sies

Kirsten Ribu Oppgave til neste gang Finn eksempler på det dere mener er ’gode’ systemer/tjenester på nett Og på dårlige. Begrunn hvorfor

Kirsten Ribu I morgen Om prosjektarbeid