Ot prp nr 79 (2003 - 2004) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Ny lov om universiteter og høyskoler: Ryssdalutvalgets innstilling.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Rekruttering av rektor og ledelse
Bioteknologinemda
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Eierskap og styring i høyere utdanning
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Formelt interkommunalt samarbeid
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Skolen – en kommunal virksomhet
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Velkommen til seminar om alternative ledelsesformer. HIN,
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
YS/STLKY/KLF Knut Ellstrøm Personalreglementet  Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger.  Må ha 25% av de organiserte.
Departementets styring og styrenes rolle
Universitetet i Tromsø
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Vedtektsendringer - Årsmøtet Vedtektsendringer og prosedyrer Styret foreslår overfor Årsmøtet å gjøre 4 endringer i Norturas vedtekter. De berører.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Samling for FFU 26. oktober
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet – som i dag - Særlig ansvar for enkelte institusjoner: Universitetene: museer Departementet kan gi enkelte institusjoner særlig nasjonalt ansvar for forskning og utdanning kan legges til Akademisk og kunstnerisk frihet Kvalitetssikring NOKUT

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 2 Faglige bestemmelser Krav om akkreditering Joint degrees: Hjemmel til å fastsette forskrift om institusjonenes adgang til tildele grader i samarbeid med andre institusjoner Krav om system for kvalitetssikring videreføres som i dag

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 3 Faglige bestemmelser Egenbetaling: - Utdanning som fører fram til en grad, skal som hovedregel være gratis - Eventuell egenbetaling og statstilskudd ved private institusjoner skal komme studentene til gode Rett til fødselspermisjon lovefestes for studenter Nærmere retningslinjer i forskrift

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 4 Klage Krav til ha klagenemnd Nemnda skal behandle klager over enkeltvedta og, etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene Sammensetning som i dag Alle bestemmelser om klage er samlet i lovens kapittel 5

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 5 Ansettelse Egen bestemmelse om likestilling Særregler om ansettelsesforhold for universiteter og høgskoler som i dag er regulert i forskriften til tjenestemannsloven, foreslås inntatt i uhl - åremålstilsettinger - bestemmelser om midlertidig tilsettinger - særregler om bistillinger - rett til bruk av visse stillingstitler

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 6 Styring og ledelse (I) Tilknytningsform: forvaltningsorgan med særskilte fullmakter Dagens modell for styresammensetning videreføres Rektor og prorektor erstattes av to vitenskapelig tilsatte Departementet oppnevner styreleder blant de eksterne medlemmene

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 7 Styring og ledelse (II) Enhetlig ledelse: Rektor blir institusjonens faglige og administrative leder Rektor kan tilsettes på åremål eller velges Styret selv avgjør rekrutteringsmåten Tilsettingsprosessen må organiseres slik at rektor sikres faglig og ledelsesmessig legitimitet Det åpnes for at rektor kan rekrutteres utenfor institusjonen også ved valg

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 8 Styring og ledelse (III) Rektors funksjonsperiode er normalt fire år. Kan gjenvelges eller tilsettes for en ny periode. Valgt rektor trer inn i åremålsstilling Styret fastsetter instruks for rektor Rektor legger fram saker for styret Styret avgjør om det skal være prorektor(er) Styret avgjør organisering og ledelsesform for administrasjonen

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 9 Ansettelsesforhold Rektor ansetter avdelingsledere, prorektor og administrativ leder dersom styret vedtar å opprette slike stillinger, hvis ikke styret selv foretar slik ansettelse Avdelingsleder ansetter leder for grunnenhet hvis ikke styret bestemmer noe annet Rektor innstiller til administrativ lederstilling

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 10 Forskjellige bestemmelser Styret representerer institusjonen utad Rektor er institusjonens talsperson overfor allmennheten og representerer institusjonen utad i saker som angår den daglige ledelse Eiendomsforvaltning – avhendingsfullmakt med departementets samtykke eller etter generelle regler fra departementet Samarbeid og deltakelse i andre tiltak

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 11 Hva nå NLH? Stor grad av samsvar mellom prinsippene i NLHs styringsmodell og hovedlinjene i nytt forslag Hvilke konsekvenser får den nye loven for NLH? Behov for en systematisk gjennomgang Tydeliggjøre aktuelle endrings- og valgmuligheter

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 12 Noen konsekvenser (I) Justere retningslinjer for styret Sørge for at ny styresammensetning iverksettes i forbindelse med ny funksjonsperiode Endre reglene for valg på styremedlemmer Vurdere behovet for justeringer i NLHs styringsstruktur Foreta nødvendige korrigeringer i retningslinjer og stillingsbeskrivelser, herunder instruks for rektor

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 13 Noen konsekvenser (II) Akademisk frihet - spenningsfelt: NLHs interesser kontra den tilsattes egne akademiske interessefelt og ambisjoner Den enkeltes akademiske frihet kontra vedkommendes resultatansvar i forhold til NLHs mål og strategier Utøvelse av ledelse og den enkelte tilsattes akademiske frihet Hva står NLH for på dette området? Kultur og verdier

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 14 Noen konsekvenser (III) Utforme administrative systemer for fødselspermisjon for studentene og kvalitetssikre systemet Delegering av studiesaker fra HS Ny klagenemnd: Vurdere hvilke saksområder som skal legges til NLHs klagenemnd og uforme instruks Likestilling: ny handlingsplan

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 15 Noen konsekvenser (IV) Videreføre arbeidet med kvalitetssikring og etablere og ta i bruk kvalitetssikringssystemer på områdene forskning og administrasjone Joint degrees: På hvilke områder kan det være formålstjenlig å tildele grader i samarbeid med andre institusjoner? – og sammen med hvilke institusjoner?

Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 16 Skisse til tidsplan Aug. 2004: Analyse av nytt lovforslag og aktivitetsplan drøftes i HS Høst 2004: Forberedelser til beslutninger. Jan. 2005: Nødvendige beslutninger i HS i henhold til vedtak om ny lov Vår 2005: Iverksette HS’ beslutninger : Nytt styre og rektorat starter sin funksjonsperiode