Viktige prestasjonsmål for produksjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
Planlegging og styring
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Design – strategiske beslutninger
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Standardisert arbeid.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Helse og sykdomsbegrepet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Elementer i en forretningsplan
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
ABC-REGNSKAP HOS TELENOR NORDIC ABCFORUM 18 SEPTEMBER 2008
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Produktvalg Læringsmål:
OM 11: Capacity Planning and Control
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
10. Organisasjoners effektivitet
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Hvordan sikre relevante og levedyktige prosjekt?
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
OM 08: Process Technology
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Samdata 2012 Somatikk.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Planlegging og styring
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
Innovasjon Innovasjon
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Presentasjon av forretningsplan
Langtidsplan og budsjett
10. Organisasjoners effektivitet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategiske kostnadsdrivere
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Viktige prestasjonsmål for produksjonen Kvaliteten i varer og tjenester utført av produksjonen Hastigheten, tid fra bestilling til levering Leveringspåliteligheten, det vil si levering på avtalt tidspunkt Fleksibiliteten m.h.t. å endre produksjonen Kostnaden i forbindelse med produksjonen av varer og tjenester

Kvalitet Viktig prestasjonsmål Lett å vurdere for kundene (Definisjon på kvalitet: Tilfredsstille kundene) Eksempler i læreboka fra sykehus, bilfabrikk, busselskap og supermarked Interne konsekvenser i egen bedrift Reduserer kostnad Øker leveringspåliteligheten

Hastighet Tid fra bestilling til kunden får varen Eksempler fra sykehus, bilfabrikk, busselskap og supermarked Interne konsekvenser Reduserer lager Reduserer risiko

Leveringspålitelighet Får kunden varen på riktig (oppgitt) tidspunkt? Eksempler fra sykehus, bilfabrikk, busselskap og supermarked Leveringspåliteligheten kan bare vurderes etter levering Interne konsekvenser Sparer tid, kan følge oppsatte planer Sparer penger Gir stabilitet og intern tillit mellom grupper

OM 2: The Strategic Role and Objectives of Operations Fleksibilitet Være i stand til å endre produksjonen Produkt, kan introdusere nye produkter Mix, kan produsere mange produkter samtidig Volum (mengde) Leveringsfleksibilitet (leveringstidspunkt) Eksempler fra sykehus, bilfabrikk, busselskap og supermarked Massekundetilpasning Smidighet (agility) BUS240

Fleksibilitet Interne konsekvenser Øker responshastigheten Sparer tid Opprettholder leveringspåliteligheten

Produksjonskostnad Lav kostnad  potensiale for stort overskudd Kostnadsposter Personale Bygninger, utstyr og teknologi Innkjøpte varer og tjenester Eksempler fra sykehus, bilfabrikk, busselskap og supermarked

Ulike produktivitetsmål Kun en input-faktor: Flere input-faktorer:

Leverings-pålitelighet Kostnader og de andre prestasjonsmålene Minimum pris, høyest verdi Kostnad Rask levering Sikker levering Høy produktivitet Leverings-pålitelighet Hastighet Hurtig gjennomløp Driftssikker produksjon Feilfrie prosesser Evne til å forandre Kvalitet Fleksibilitet Feilfrie varer og tjenester Stadig nye produkter, valgmuligheter

Polardiagram over prestasjonsmål Kostnad Buss Leverings-pålitelighet Hastighet Taxi Kvalitet Fleksibilitet

Effektivitetsfronten Variantantall Kostnadseffektivitet

Planleggingshorisonter Langsiktig, > 1 år Strategisk, design Investeringer i anlegg, produktutvikling, nettverk Mellomlang sikt, 3 mnd - 18 mnd Taktisk, planlegging Bestemme kapasitet (personale), lager, o.l. Kortsiktig, < 3 mnd Operasjonell, styring og drift Detaljert planlegging og drift av produksjonen

OM 3: Operations Strategy Strategi Stor effekt og betydning for et spesifikt område Definerer organisasjonens plass i forhold til omgivelsene Beveger organisasjonen mot et langsiktig mål Mønster og rettesnor for alle beslutninger som blir tatt Viktige deler Innholdet i strategien Prosessen for hvordan strategien utvikles BUS240 - OM

Hvordan utvikle produksjonsstrategi? Top-down Produksjons-ressurser Produksjons-strategi Markeds-krav Bottom-up

Strategi, top-down-perspektiv Nøkkelbeslutninger ... på grunnlag av Hvilke forretningsområder skal det satses på? Oppkjøp og utskilling Allokering av kapital Økonomiske omgivelser Sosiale omgivelser Politiske omgivelser Selskapets verdier og etikk Konsern- strategi Bedriftens formål Hva er bedriftens strategiske mål? Hvordan konkurrere? Kunde-/markedsdynamikk Konkurrenters aktivitet Kjerneteknologi Finansielle skranker Bedrifts- strategi Hvordan bidra til de strategiske målene? Hvordan styre funksjonens ressurser? Personalets ferdigheter Dagens teknologi Funksjonens tidligere prestasjoner Funksjons- strategi

Strategi, bottom-up-perspektiv Erfaringer fra bedriftens aktiviteter gjennom lengre tid danner grunnlaget for veien en går Ofte er disse strategiene ikke eksplisitt formulert Dette er ofte den mest vanlige måten “strategier” utvikles på

Strategi, markedsbasert Innflytelse fra organisasjonens kunder Innflytelse fra organisa- sjonens konkurrenter Den relative viktigheten av hvert prestasjonsmål for produksjonen Stadiet i livssyklusen til organisasjonens produkter og tjenester

Konkurransefaktorer og konkurransefordeler OM 3: Operations Strategy Konkurransefaktorer og konkurransefordeler Positiv Ordrevinnende Kvalifiserende Lite viktige Nøytral Påvirkning på konkurranseevne Negativ Liten Ytelse Stor BUS240 - OM

Ulike kunder stiller ulike krav

Tilpasning til konkurrentene Strategi 1: Følge etter konkurrentenes prestasjoner med hensyn til kvalitet, hastighet, leveringspålitelighet, fleksibilitet og kostnad Strategi 2: Ikke følge etter konkurrentene, men utvikle ens sterke side ytterligere Strategi 3: Skille seg ut fra konkurrentene ved å utvikle et nytt konsept

Produktlivssyklus Volum Tid Introduksjon Vekst Modning Nedgang

Konsekvenser av produktets livssyklus Introduksjon Vekst Modning Nedgang Volum Lavt Hurtig vekst Høyt Nedgående Kunder Innovatører Tidlige brukere Gjennomsnittet Sinker Konkurrenter Få/ingen Økende antall Stabilt Færre Antall varianter Kundetilpasset Økende standardisering Framvoksende dominerende typer Standarder Trolige ordrevinnere Ytelse eller nyhetsverdi Tilgjengelighet av kvalitets- produkter Lav pris, sikker forsyning Lav pris Trolige kvalifiserende egenskaper Kvalitet, produktspekter Pris, produktspekter Produktspekter, kvalitet Sikker forsyning Produksjonens prestasjonsmål Fleksibilitet, kvalitet Hastighet, leve- ringspålitelighet, kvalitet Kostnad, leverings- pålitelighet Kostnad

Strategi, ressursbasert perspektiv Ressursskranker og evner Avdekke begrensninger og nye muligheter på bakgrunn av tilgjengelige ressurser Ikke-konkrete ressurser Forhold til leverandører og kunder Kunnskap om prosessteknologi Teamarbeid og produktutvikling

Strategi, ressursbasert perspektiv II OM 3: Operations Strategy Strategi, ressursbasert perspektiv II Strukturelle beslutninger (design) Utvikling av nye produkter Vertikal integrasjon Lokalisering Teknologi Infrastrukturelle beslutninger (planlegging, styring og forbedring) Arbeidskraft og organisasjon Kapasitetstilpassning Leverandørutvikling Lager Planlegging og styring Forbedring Feilprevensjon og korrigering BUS240 - OM