Prognose av framtidig etterspørsel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Planlegging og styring
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
SCM 16: Coordination in the Supply Chain
Optimal produkttilgjengelighet I
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
SCM 04: Designing Distribution Networks
Managerial Decision Modeling
Managerial Decision Modeling
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
SCM11: Managing Uncertainty in a Supply Chain- Safety Inventory
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
OM 11: Capacity Planning and Control
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Eliteutdanninger i Norge?
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Diskrete stokastiske variable
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Endringer i flomforhold og vannføring Modeller – kunnskap, men ingen fasit Hege Hisdal …. når forskningsresultater skal brukes i forvaltningen ……… …. et.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Planlegging og styring
OM 11: Capacity Planning and Control
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Bayesiansk statistikk Petter Mostad Overblikk Tilbakeblikk på sannsynlighetsbegrepet Hvordan gjøre Bayesianske analyser Analyser ved hjelp.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Regresjon Petter Mostad
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
Operasjonsanalytiske emner
Prosjektanalyse Øyvind Bøhren og Per Ivar Gjærum
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Operasjonsanalytiske emner
Operasjonsanalytiske emner
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Forretningsprosess Adminstrere MRP
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Prognose av framtidig etterspørsel SCM 07: Demand Forecasting in a Supply Chain Prognose av framtidig etterspørsel Bestemme kortsiktig produksjon ved push Bestemme langsiktig kapasitet (push og pull) Viktig for mange funksjoner Produksjon, logistikk, markedsføring, økonomi, personal Bruk felles prognoser for alle funksjoner Modne produkter med stabil etterspørsel Lett å lage prognose, feil gir små konsekvenser Nye produkter og produkter med sesong-variasjoner i tilførsel og etterspørsel Vanskelig å lage prognose, feil medfører større konsekvenser BUS340 - SCM

Egenskaper ved prognoser Prognoser er alltid feil Angi prognosefeil i tillegg til forventet verdi Langtidsprognoser er mer usikre enn korttidsprognoser Kortere ledetider medfører mindre feil Aggregerte prognoser er relativt mer sikre enn oppdelte prognoser Bruk aggregering og postponement Det er større variasjoner og større usikkerhet oppover i forsyningskjeden

Prognosemetoder Kvalitative - subjektive Kausale prognosemetoder Langtidsprognoser, manglende data Kausale prognosemetoder Etterspørselen avhenger av andre faktorer i omgivelsene, for eksempel vær eller rentenivå Simulering Simulering av kundenes valg og dermed etterspørselen av ulike produkter Tidsserieanalyse Framtidig etterspørsel avhenger av tidligere etterspørsel

Komponenter i prognosemodellene Systematiske komponenter (SK) Nivå: Generelt nivå for følgende perioder Trend: Økning eller reduksjon fra periode til periode Sesongfaktor: Korrigering i forhold til hvilken periode en er i Tilfeldig komponent, variasjoner Prognosemodellen bør ikke blande den sammen med de systematiske komponentene Prognosefeil: Differanse mellom prognose og aktuell etterspørsel for en gitt periode

Generell arbeidsmåte Forstå formålet med prognoser Støtte beslutninger som tas i logistikkjeden Integrer planlegging og prognoser Kapasitet, produksjon, markedsføring, innkjøp Kan planene gjennomføres? Finn viktige faktorer som påvirker etterspørsel Etterspørsel: Trend, sesongsvingninger, kampanjer, komplementaritet/substitusjon, endring i ledetid Leveransesiden: Ledetid hos aktuelle leverandører Produktet: Vareutvalg, komplementaritet og substitusjon

Generell arbeidsmåte II Identifiser kundesegmentene Servicekrav, volumer, leveringsfrekvenser, etterspørselsfølsomhet, sesongvariasjon Velg passende prognoseteknikk Kan bruke separate teknikker for hver dimensjon (geografisk, produktgrupper, kundegrupper) Bestem prognoseteknikkens ytelse og måleenhet for feil Nøyaktighet Tidsnøyaktighet Behov for ekstra tiltak?

Prognosemetoder for tidsserier Statiske metoder Verdiene for systematiske komponenter, SK, (nivå, trend og sesongfaktor) blir beregnet kun én gang Adaptive metoder Verdiene for SK blir oppdatert ved nye data Modelltyper Multiplikativ modell SK = nivå × trend × sesongfaktor Additiv modell SK = nivå + trend + sesongfaktor Blandet modell SK = (nivå + trend) × sesongfaktor

Variabler L Nivå (level) T Trend St Sesongfaktor for periode t Dt Aktuell etterspørsel (demand) i periode t Ft Prognose (forecast) av etterspørsel i periode t

Statisk prognosemodell Blandet modell: BEREGNING: Fjern sesongvirkningen fra data for et tidspunkt ved å ta gjennomsnittsverdien i en periodelengde (f.eks. år) omkring dette tidspunktet La disse nye verdiene være en funksjon av tiden. Finn L og T ved regresjon Bestem sesongfaktorene som gjennomsnitts-forholdet mellom aktuell etterspørsel og regresjons-modellens etterspørsel for de ulike sesongene

Adaptive modeller - prinsipper SCM 07: Demand Forecasting in a Supply Chain Adaptive modeller - prinsipper Bestem startverdier på parametrene Lt, Tt og St+i Lag prognose for neste periode, evt. flere perioder Bestem prognosefeilen (differansen mellom prognose og observert verdi) når nye data foreligger Oppdater verdiene på Lt, Tt og St+i ved å ta hensyn til de siste dataene (evt. de siste prognosefeilene) BUS340 - SCM

Glidende gjennomsnitt (adaptiv) Prognoseverdien er gjennomsnittet av aktuell etterspørsel i de siste N periodene 8 dataverdier for prognose 1: 8 dataverdier for prognose 2:

Enkel eksponensiell utglatting (adaptiv) Beregn nivå ved start, f.eks ved formelen Prognose for neste periode(r) Oppdatering av nivå, utglattingskonstant a (0<a<1)

Enkel eksponensiell utglatting - prinsipp mengde Dt+1 Lt+1 Lt Ft+1 t t+1 t+2 t+3 tid

Vektlegging av eldre data ved eksponensiell utglatting Dt-3 Dt-2 Dt-1 Dt Dt+1 Ft+2 Lt+1 a*Dt+1 a (1-a) *Dt a (1-a)2 *Dt-1 a (1-a)3 *Dt-2 Bidrag tid t-3 t-2 t-1 t t+1 t+2

Holts modell: Trendkorrigert eksponensiell utglatting (adaptiv) Startnivå på L0 og T0 beregnes Prognose Oppdatering nivå, utglattingskonstant a Oppdatering trend, utglattingskonstant b (0<b<1)

Holts modell (nivå og trend) - prinsipp Dt+1 mengde Ny Ft+2 Tt+1 Lt+1 Ft+2 Ft+1 Tt Lt tid t t+1 t+2

Winters modell: Trend og sesongkorrigert eksponensiell utglatting (adaptiv) Startnivå på L0, T0 og de ulike S0+i beregnes Prognose Oppdatering nivå, utglattingskonstant a Oppdatering trend, utglattingskonstant b Oppdatering sesongfaktor, utglattingskonstant g (0<g<1)

Prognosefeil I Prognosefeil Middelkvadratfeil Middel absolutt avvik s = MADn  1,25 MADn (når feilene er normalfordelt)

Prognosefeil II Middel absolutt prosentavvik Bias bør svinge Bias omkring 0 Bias TS bør ligge innenfor ± 6 Tracking signal

Prognoser i praksis Samarbeid om prognoser Internt i bedriften Eksternt med andre i kjeden Ulike ledd i kjeden har behov for ulike data Fjerne samarbeidspartnere bør få mer aggregerte data Salg og etterspørsel er to forskjellige ting Korriger for priskampanjer, reklamekampanjer, konkurrentenes aktiviteter og etterspørsel som en ikke klarer å dekke