Læringsmiljø 27.01.10 Bunntekst.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
Noen utfordringer for skolene
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
KLASSELEDELSE.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Rolighetsmoen barnehage
Nulltoleranse for mobbing
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Ulikheter og variasjoner
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Samarbeid mellom skole og hjem
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Foreldreundersøkelsen 2018
Velkommen til Apalløkka
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Siste året i barnehagen
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Vår skole på Fornebulandet
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmiljø 27.01.10 Bunntekst

Læringsmiljø Kilder: Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø (03.12.09) Ståstedsanalysen Elevundersøkelsen Foreldreundersøkelsen Opplæringsloven Lov om barnehager Rammeplan for barnehager Bunntekst

Læringsmiljø Barnehagens omsorgs- og læringsmiljø skal fremme barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd (Rammeplanen, s18) Med læringsmiljø forstås de miljømessige faktorene i skolen som har innflytelse på elevenes sosiale og faglige læring samt elevenes generelle situasjon i skolehverdagen (U.dir, 2009) Bunntekst

Læringsmiljø Bedre læringsmiljø (2009-2014) Utdanningsdirektoratets femårige satsning på elevenes læringsmiljø. Satsningen inneholder nettbasert veiledning og materiell, som skoler, kommuner og fylkeskommuner kan bruke i sitt arbeid med å sikre elevenes rett til et godt fysisk og psykososialt læringsmiljø. Bunntekst

Læringsmiljø Mål for satsningen: Det overordnede målet med ”bedre læringsmiljø ” er at alle elever skal oppleve et godt og inkluderende læringsmiljø som fremmer deres helse, trivsel og læring. Delmål for satsningen er at alle kommuner, fylkeskommuner og skoleledere skal ha et forsvarlig system som sikrer elevenes rettigheter etter opplæringsloven kapittel 9a. Alle skoleledere skal sørge for at deres skole driver et systematisk, kontinuerlig og kunnskapsbasert arbeid for å fremme elevenes helse, trivsel og læring. Skolene skal også ha god praksis i å utvikle og opprettholde et godt og inkluderende læringsmiljø. Bunntekst

Læringsmiljø Opplæringsloven setter skolens oppgaver inn i en bredere sammenheng enn bare fag og understreker at læringsmiljøet har stor betydning §1-1 uttrykker at elevene skal settes i stand til å ”utvikle kunnskap, dugleik og haldningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet” Bunntekst

Læringsmiljø Opplæringsloven, forts. Kapittel 9a i opplæringsloven, ”elevenes arbeidsmiljølov” §9a-2 er knyttet til det fysiske læringsmiljøet der det står at skolene skal planlegges, bygges og tilrettelegges slik at de fremmer trygghet, helse, trivsel og læring hos elevene. Utforming av inne- og uteområder §9a-3 konkretiserer hva et godt psykososialt læringsmiljø er. Det handler om hvordan ansatte og elever oppfører seg mot hverandre, og hvilke erfaringer, opplevelser og utvikling elevene får på de personlige områdene gjennom ulike betingelser i skolens læringsmiljø. Bunntekst

Læringsmiljø Opplæringsloven, forts. §8-1 fastslår at alle elever har rett til å gå på den skolen de sokner til. Alle elever skal tilhøre en klasse eller et klassefellesskap. Dette innebærer at læringsmiljø må verdsette forskjellighet og ulikheter. Lærere, skoleledere og andre ansatte har et ansvar for at hver enkelt elev skal få oppleve tilhørighet og verdsetting. Bunntekst

Læringsmiljø Pedagogisk forskning de siste 10 årene viser ulike betingelser i læringsmiljøet som har betydning for elevenes faglige og sosiale læring: Klasseledelse Relasjon mellom elev og lærer Relasjon mellom elever og en elevkultur som støtter læring Bruk og håndhevelse av regler Forventninger og tilbakemeldinger til elevene Samarbeid heim og skole, avklare forventinger Gjelder dette for barnehager også? Bunntekst

Læringsmiljø Pedagogisk forskning, forts. Metaanalyse gjennomført av Dansk Clearingshouse for Uddannelsesforskning ( på oppdrag av Kunnskapsdepartementet) peker på hvilke egenskaper hos læreren som gir effekt på læring: Læreren skal inngå i sosial relasjon til den enkelte elev Læreren skal ha kompetanse til å lede klassen/ undervisningsforløp og utvikle og overholde regler Læreren skal ha fagdidaktiske kunnskaper Bunntekst

Kunnskapsskole – omsorgsskole? Læringsmiljø Kunnskapsskole – omsorgsskole? Ja, takk, begge deler Sammenheng mellom sosial og personlig utvikling og faglig læring Læring krever motivasjon og arbeidsinnsats De som arbeider best, lærer mest Krever trygghet og forutsigbarhet Bunntekst

Læringsmiljø Faktorer i læringsmiljøet Vennskap og relasjoner mellom elever Relasjon mellom lærer og elev Lærerens ledelse av klasser og undervisningsforløp Normer og regler Elevsyn og forventinger til læring Det fysiske miljøet i skolen Samarbeid heim og skole Bunntekst

Læringsmiljø Gode fremgangsmåter for effektiv klasseledelse/læringsledelse: God og systematisk undervisningsplanlegging Kollektiv formidling i starten av timen Entydige faglige mål formidles til elevene Positiv tilbakemelding på effektive læringsaktiviteter Klar avslutning og oppsummering Bunntekst

Læringsmiljø Materiellet viser til 10 (12) program om læringsmiljø som forebygger problematferd og utvikler sosial kompetanse Bruk program som vi vet virker En kunnskapsskole må være kunnskapsbasert Metodefrihet betyr å velge mellom det vi vet virker Nordahl sier at det ikke er viktig hva du velger, men at det gjøres ordentlig Bunntekst

Bruk elevundersøkelsen internt! Læringsmiljø Det samme læringsmiljøet erfares og oppfattes på ulike måter av elevene Læringsmiljøet i en og samme skole kan være beskyttelsesfaktor for en elev og risikofaktor for en annen Kartlegging av informasjon om elevenes erfaringer og opplevelser er avgjørende Bruk elevundersøkelsen internt! Bunntekst

Bunntekst

Bunntekst

Dette påvirker elevenes læringsmiljø Figuren viser Oxford Researchs stianalyse av hvordan ulike faktorer av betydning for elevenes læringsmiljø direkte og indirekte påvirker hverandre. Hovedfokuset i årets analyse av Elevundersøkelsen har vært å undersøke hvorvidt og i hvilken grad ulike forhold ved elevenes læringsmiljø påvirker deres karakterer, innsats og motivasjon. Bunntekst

Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, Ståstedsanalysen Elevundersøkelsen Foreldreundersøkelsen Faktorer i arbeidet med læringsmiljøet i barnehage og skole Læreren som leder i møte med klasser og grupper Psykososiale faktorer Gruppe/klasseledelse Bruk av regler Relasjoner voksen – barn/elev Relasjoner barn/elev- barn/elev Sosial kompetanse og læringsmiljøet Mobbing, handlingsplan Forventninger til barns/elevers sosiale og faglige læring Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Bruk av regler i skolen, regler og regel- håndhevelse Faglig og sosial læring Hhv 12 og 10 sp.mål Miljø Mobbing ro Relasjoner: Lærer-elev, Trivsel Arbeidsmiljø Trivsel, læring og utvikling Læringsforholdene på skolen Relasjoner: Elev-elev Sosial kompetanse og læringsmiljø Forventninger til elevene: sosial og faglig læring Samarbeid heim-skole Informasjon til/fra skolen Dialog og medvirkning Kjennskap og forventning Støtte fra foreldre/foresatte Utviklingssamtale/ konferansetime Medvirkning Samarbeid heim – barnehage/skole Rolle – og forventnings-avklaringer Råd og utvalg Elev- og foreldresamtaler Involvering av elever i arbeidet med læringsmiljøet Elevmedvirkning (arbeidsmåter og elevrådsarbeid) Fysisk miljø Skolebygninger og uteareal Fysiske faktorer Fysisk miljø og materiell Lære å lære og motivasjon Tilpasset opplæring og vurdering Oppfølging av kartlegginger Motivasjon (fag, lærere) Læring (arb.måter, læringsstrategier) Vurdering og veiledning Undervisning Varierte arbeidsmåter og oppgaver Læringsmål og vurderingskriterier Vurdering, jf. ny forskrift Bunntekst