Kapittel 27. Minoriteter i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 Kultur Hva er kultur Religion
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Norges historie Middelalderen Stavkirker
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Kapittel 12: Norge - «den nøytrale allierte»
Den første industrielle revolusjonen (Del 2)
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
5 Kultur.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Likestilling mellom kjønnene
Estland Flagg.
Kapittel 12. Den industrielle revolusjon
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Aboriginere Et urfolk i Australia.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
8 Det politiske systemet i Norge
ÁVJOVÁRRI URFOLKSREGIONRÅD
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Læreplanen i eldre historie
Velkommen til Det Norske Utvandrersenteret
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Kapittel 9: Kommunikasjon og kultur i Norge
Kapittel 8: Det moderne Norge blir til
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne
Kapittel 19 Et folk av bønder
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Kapittel 19. Nasjonalisme
Hvorfor skal vi lære om samer?
SAMENES NASJONALDAG 6. FEBRUAR.
Sett inn riktig tid/form av verbene.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Kapittel 8 Hovedpunkter.
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Det norske utvandrersenteret
100 lure ord å lære.
Og.
Det flerkulturelle samfunnet
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Kapittel 19 Eit folk av bønder Elevane skal kunne – forklare korleis naturressursar og teknologisk utvikling har vore med på å forme tidlege samfunn –
Kjell Erik Øie Statssekretær
Språk og språkpolitikk i Norden
NORSKKURS GRUPPE A.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Samer – et urfolk i nord Vi er samer - Intro - YouTube
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Robin og Tommygun. Samisk kirkehistorie Pietistene på 1700-tallet, misjonsarbeid. Myndighetene ville omvende samene, ikke bare religiøse grunner. Handelsveier.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Gjør om fra presens til 2. kondisjonalis Kapittel 8 oppgave g.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Sentralisering.
Sápmi / Samiid Ednan.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Kapittel 14 Samisk språk og kultur
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 27. Minoriteter i Norge BOKMÅL Kapittel 27. Minoriteter i Norge Elevene skal kunne gjøre rede for sentrale trekk ved samisk historie og diskutere samenes forhold til stater med samisk bosetning fram til omkring midten av 1800-tallet - gjøre rede for den norske nasjonalstatens politikk overfor urfolk, nasjonale og etniske minoriteter på 1800- og 1900-tallet, og diskutere noen konsekvenser av denne politikken Påbygging

Samenes historie - Samene er Norges urfolk. - Urfolk er folk som helt eller delvis har bevart sin tradisjonelle kultur, og som levde i et bestemt landområde før storsamfunnet overtok det, eller før den staten de nå er en del av, ble etablert. Påbygging

Samer og nordmenn Vikingtid og middelalder. - Samer og nordmenn levde separate liv i Nord-Norge. - Samene levde av jakt og fangst. - Omfattende varebytte mellom samer og nordmenn. - Kongemakten krevde rett til å handle med samene. Kongen vil få kontroll over samene og deres områder. - Samene skulle bli kongens undersåtter og kristne. - Befolkningsøkning fører til økt innflytting av nordmenn til samenes områder. - Også svenske, finske og russiske herskere ville ha kontroll over Nordkalotten. Påbygging

1700-tallet - Samene blir delt i de ulike nasjonalstatene slik vi kjenner dem i dag. - Dette førte til problemer for samene, som er nomader og flytter mellom stater. - Kristning av samene – brudd med samisk kultur og religion. - Skoler lærer samiske barn norsk. Påbygging

Samisk næringsliv - Kystsamene levde av fiske og jordbruk. - Fjellsamene drev villreinjakt og reindrift. - Rundt 1850 var det omkring 1500 familier, eller 10 % av den samiske befolkningen, som drev nomadisk reindrift. Påbygging

Minoriteter i Norge - Samer. - Kvener - etterkommere av finske innvandrere i Finnmark. - Finner - i Finnskogen i Hedmark. - Tatere og Romfolk. Påbygging

Innflytting til Norge - 1850–1900: Norge høyere innvandring i forhold til folketallet enn de fleste europeiske land.   - Mange kom med den nye industrien og hadde spesialistkunnskap om maskiner eller om industriproduksjon. - Den desidert største innvandrergruppa i Norge var svensker. - Rundt 1860 så ikke myndighetene på innvandrerne som «fremmede», og også passtvangen ble da opphevet. - 1888: den liberale innvandringspolitikken endret. Ny statsborgerlov begrenset da retten til statsborgerskap og til å kjøpe opp norske eiendommer. - 1901: fremmedlovgivning, som begrenset innslaget av innvandrere gjennom registrering og kontroll. Påbygging

Fornorsking og assimilering - Skoleinstruks fra 1880 fastslo at samiske og kvenske barn nå skulle undervises på norsk.   - Mange i minoritetsbefolkningen lærte ikke å lese og skrive, enten fordi all under­visning foregikk på norsk, eller fordi de ikke fikk opplæring i sitt eget språk. - Mange taterbarn ble tatt bort fra foreldrene og plassert i skolehjem og andre institusjoner, for at båndene til taterkulturen skulle brytes. Hele familier ble plassert i arbeidskolonier for å oppdras, og mange ble utsatt for tvangssterilisering. - Mange samer og kvener opplevde at veien til velferd og likhet var enklest og raskest om de «ble norske». Påbygging

Rettigheter for urfolk - 1970: Endring i statens politikk overfor minoritetene.   - Utbyggingen av Alta-Kautokeino-vassdraget skaper endring. - 1987: Sameloven. - 1987: Åpning av Sametinget. Påbygging

Innvandring - Norge trengte arbeidskraft og ønsket innvandrere velkommen.   - Fram til 1967 vandret flere ut enn inn. I de neste årene merket Norge den globale migrasjonen. - Flere kom hit fra land som Tyrkia, Marokko, India og Pakistan. - De aller fleste kom til Oslo og gikk inn i lavlønnsyrker. Påbygging