OBSERVASJON AV AKTØRER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Tillidsarbejd i Fritid med Bistand Opstartskonferance – Fritidspas – 12. maj 2011.
OBSERVASJON.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
- Hovedrolle eller birolle
STATISTISK GENERALISERING
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Forstå bruk og datainnsamling
Viktige lover og regler
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Samarbeid med kommersielle aktører. Retningslinjer Formål: –Å sikre at Diabetesforbundets og industriens roller er klart definerte og atskilte –Gjensidig.
Kapittel 2: Episk diktning
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Horten vidergående skole
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Den norske.
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
…sett fra Rokkansenterets side
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Skader på granforyngelse, Nord-Trøndelag
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Utskrift av presentasjonen:

OBSERVASJON AV AKTØRER Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 8 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Deltakende observasjon: Forberedelser til datainnsamlingen Velge felt Avtale adgang Velge posisjon og synsvinkel Avklare fokus Avgjøre grad av åpenhet Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Deltakende observasjon: Forberedelser til datainnsamlingen Oppnå aksept og tillit Utvikle feltrelasjoner Veksle mellom ulike roller nærhet og avstand ulike perspektiver datainnsamling og dataanalyse Bruke ulike typer av feltnotater Avvikle feltoppholdet Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Utviklingen av feltarbeidet Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Forholdet mellom datainnsamling og dataanalyse Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Deltakende observasjon: Typiske problemer Forskeren kan bli helt eller delvis avvist Perspektivet kan bli ensidig Deltakelsen kan påvirke aktørene Observasjonen kan påvirke aktørene Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Strukturert observasjon: Forberedelser til datainnsamlingen Velge felt eller laboratorium Utforme observasjonsskjema velge fokus spesifisere kategorier Avgjøre grad av åpenhet Instruere observatørene Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Strukturert observasjon: Gjennomføring av datainnsamlingen Informere aktørene Finne posisjon og synsvinkel Observere de utvalgte forholdene Fylle ut observasjonsskjemaet Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Strukturert observasjon: Typiske problemer Feltobservasjon kan begrense synsvinkelen Laboratorieobservasjon kan påvirke aktørene Observasjonen kan variere mellom ulike observatører Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Datainnsamling ved observasjon: Oppsummering Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder