ANALYSE AV KVALITATIVE DATA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
STATISTISK GENERALISERING
Reidun Tangen og Steinar Theie
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Analyse og tolkning av datamaterialet
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Å skrive akademisk Formelle krav.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Teoriens rolle - analyse
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
Identifisere behov – og etablere krav
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Undersøkelsesprosessen
Gjennomgang før eksamen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ANALYSE AV KVALITATIVE DATA Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 13 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Systematisering av data i form av tekster Kvalitative data foreligger vanligvis som tekst Analysen foregår til dels parallelt med datainnsamlingen Koding av materialet skaper oversikt gjennom forenkling og sammenfatning av tekstenes innhold Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Koding av materialet Kode: En forkortelse eller et symbol som brukes om et segment av ord (setning eller avsnitt) for å klassifisere ordene En kode for et bestemt avsnitt kan for eksempel angi et tema som avsnittet dreier seg om, eller noe som omtales i avsnittet Koder kan være deskriptive, fortolkende eller forklarende Koding kan gjennomføres i flere trinn: Åpen koding, med sikte på en første karakterisering og klassifisering av de viktige dataelementene Systematisk koding, med sikte på kategoriutvikling Selektiv koding, med sikte på begrepsutvikling En spesiell metode for koding og kategorisering går ut på gjentatte sammenlikninger av dataelementer, ofte med sikte på empirisk fundert teori Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Typologier, matriser og figurer Kvalitative analyser tar ofte sikte på å identifisere typer og å utvikle typologier En typologi er et sett av typer som står i et innbyrdes logisk forhold til hverandre I typologien ordnes typene også i forhold til en eller flere generelle dimensjoner Matriser og figurer er viktige hjelpemidler for å identifisere og synliggjøre mønstre og sammenhenger i kvalitative data Matriser gir oversikt over strukturen i materialet og kan danne grunnlag for temasentrerte eller personsentrerte analyser Figurer kan synliggjøre relasjoner mellom enheter eller sammenhenger mellom kategorier Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på typologi: Holdning til innkjøp Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på typologi: Durkheims selvmordstypologi Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Matrise for ordning av sitater fra uformelle intervjuer Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Eksempel på sosiogram Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på hierarkisk struktur: Organisasjonskart Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Eksempel på årsaksmodell Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

To viktige formål med kvalitative analyser Hypoteseformulering og teoriutvikling. Jakten på avvikende tilfeller står sentralt i dette arbeidet. Helhetlig forståelse av spesifikke forhold. I tillegg til koding og kategorisering kan dette være basert på for eksempel kondensering, beretningsanalyse eller diskursanalyse. Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder