STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
OBSERVASJON.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
STATISTISK GENERALISERING
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Forstå bruk og datainnsamling
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Aksjonsforskning.
Metode.
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Identifisere behov – og etablere krav
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
Prosjektoppgaven.
Identifisere behov – og etablere krav
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 3 Metode.
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
SIV : t-testen for to stikkprøver
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 11 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Hovedtrekk ved innsamlingen av kvalitative og kvantitative data Undersøkelsesopplegg Aspekt ved datainnsamlingen Forholdet til kildene Prinsipp for behandling av kildene Prinsipp for registrering av data Viktigste ledd i datainn-samlingen Deltakende observasjon (kvalitative data) Naturlig interaksjon Tilgjengelighet til relevante hendelser og handlinger Fullstendighet Observatør Strukturert observasjon (kvantitative data) Fokus på utvalgte hendelser og handlinger Sammenliknbarhet mellom utvalgte hendelser og handlinger Nøyaktighet Instrument Uformell intervjuing Åpen interaksjon Tilgjengelighet til den enkelte respondent Intervjuer Strukturert utspørring Programmert interaksjon Sammenliknbarhet mellom alle respondenter Kvalitativ innholdsanalyse Datamaterialet suppleres underveis Tilgjengelighet til relevant informasjon Forsker Kvantitativ innholdsanalyse Tekstenheter utvalgt på forhånd Sammenliknbarhet mellom utvalgte tekstenheter Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Kombinasjoner av kvalitativ og kvantitativ datainnsamling Kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ datainnsamling er en form for metodetriangulering Ulike strategier for kombinasjoner av ulike datatyper: Kvalitative undersøkelser som forberedelse til kvantitative undersøkelser Kvalitative undersøkelser som oppfølging av kvantitative undersøkelser Parallell innsamling av kvalitative og kvantitative data Kvantifisering av kvalitative data Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder