Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk
Pensum: Dag Ingvar Jacobsen (2015)

2 Tema for forelesningen
Observasjon Dokumentstudier Kildekritikk innholdsanalyse triangulering

3 Observasjon Til stede i en situasjon som er relevant for studien og gjør systematiske iakttakelser som nedtegnes Velges når folks atferd studeres det folk gjør kan være forskjellig fra det de sier og skriver Tidkrevende – ikke så vanlig som kvalitative intervjuer To typer observasjonsstudier åpen vs. skjult observasjon aktiv vs. passiv observasjon Kontrolleffekten

4 Dataregistrering Rangerings- eller vurderingsskalaer Skjemaer Loggbok
For eksempel: i hvor stor grad virker de ansatte å være kjent med virksomhetens regler for håndtering av persondata (vurdert på en skala fra «meget godt» til «meget dårlig» Skjemaer Liste over momenter som forskeren skal legge merke til. Stikkord noteres etter hvert som momentene på listen observeres Loggbok Forskeren noterer fortløpende det interessante eller relevante som skjer

5 Prosjekt “Risikovurdering”
Informasjonssikkerheten ved behandling av personopplysninger i elektroniske systemer og IT-utstyr Fire kommuner i Østerdalen (kommunesamarbeid) saksbehandlingssystemer nettbaserte tjenester bærbart IT-utstyr lagringsløsninger osv. Formål/problemstilling: kartlegge hvordan risikovurderinger gjennomføres i praksis og analysere hvordan gjennomføringen påvirker resultatet Metodebruk: observasjon i kombinasjon med dokumentstudier

6 Oppstart ”Søknad” (presentasjon av prosjektet og hva deltakelse krevde av kommunene) Formell godkjenning av kommunene (rådmenn) og oppnevning av kontaktperson Forutsetninger prosjektdeltakelse avhengig av holdningen til åpenhet intern skepsis: svekkes (vanligvis) over tid

7 Gjennomføring Tilgang til og gjennomlesing av lokal sikkerhetsdokumentasjon ledelsessystem for informasjonssikkerhet rutiner for risikovurderinger verktøy for gjennomføring av risikovurderinger risikovurderingsrapporter Passiv observasjon av risikovurderingsmøtene hvordan ble møtene forberedt? hvordan var møtene strukturert? hvem deltok og hvor mange? hvordan ble møtene ledet? hva ble diskutert? hvordan forløp diskusjonene? hvilke uenigheter oppstod og hvorfor? hvordan ble uenigheter håndtert?

8

9 Konklusjoner Risikovurderinger er sårbare for påvirkning («utenforliggende» hensyn) Forhold som kan påvirke resultatet av risikovurderinger møteledelse kompetanse prestisje personlige preferanser personlige relasjoner tidligere konflikter økonomi/ressurssituasjonen Trolig at ingen/få av disse forholdene kunne vært avdekket ved bruk av intervjuer eller dokumentstudier

10 Dokumentstudier Primærdata (egne data) Sekundærdata (andres data)
kvalitative intervjuer, observasjon og spørreskjemaundersøkelser Sekundærdata (andres data) dokumentstudier Kjennetegn ved dokumentstudier liten kontroll over innholdet i kildene utvelgere og fortolkere av kildeinnholdet skjønnsmessige regler for tolkning

11 Hvorfor dokumentstudier?
Dokumentstudier benyttes når dokumenter er primærkilden når andre metoder ikke er egnet når primærkilden ikke er tilgjengelig når dokumenter kan utfylle andre datakilder (triangulering) Dokumentstudier kan gi data både i form av ord og tall, for eksempel statistikk

12 Ulike typer sekundærkilder
Typebestemmelsen påvirker tolkningen, spesielt av kildenes pålitelighet førstehånds- eller andrehåndskilder interne eller offentlige kilder private eller institusjonelle kilder utkast eller endelig versjon

13 Utvalgskriterier Hvilke dokumenter ønskes det tilgang til?
Tilgang avhenger av tilgjengelighet tar det vi får? Utvalgskriterium (relevans), eksempler typer kilder (hvem) typer innhold (hva) tidsperiode (når) Hva velges bort og hvorfor?

14 Kildekritikk 1 I hvilken grad kan vi stole på informasjonen i dokumenter? Autentisitet er dokumentet ekte? Formål hvorfor eksisterer dokumentet? Forfatter hvem har skrevet dokumentet? Status vet forfatteren hva han skriver om? Tidsaspektet hvor lenge etter «hendelsen» ble dokumentet skrevet?

15 Kildekritikk 2 Førstehåndskilder – høy troverdighet?
Andrehåndskilder – lavere troverdighet? Institusjonelle kilder – kvalitetssikret, men selektive? Private kilder – troverdig, men subjektive? Utkast – troverdig, men ikke kvalitetssikret? Endelig versjon – kvalitetssikret, men skal skape en spesifikk reaksjon hos et bestemt publikum?

16 Kildekritikk 3 Forholdet mellom dokumentinnhold og praksis (handling)
det som skrives er det som gjøres? hvorfor uoverensstemmelser mellom dokumentinnhold og praksis? når bør man være spesielt oppmerksom på slike uoverensstemmelser? Er dokumentkilder «bedre» enn muntlige kilder? «folk sier så mangt» – upålitelig? «husker mer enn hva som noteres» – fullstendig? «bare det viktigste som skrives ned» – autoritativt? «forsiktig med hva som noteres for det kan leses av andre» – redigert?

17 Kildesammenstilling Ulike skriftlige kilder om det samme fenomenet
skriftlige kilder tolkes i lys av hverandre ulikheter og likheter kan kartlegges sammenholde dokumenter og muntlige kilder (intervjuer) sammenstille dokumenter og praksis (observasjon) «Smoking gun» eller «Convergence of evidence»

18 Innholdsanalyse Beskrive kildene – utvalgskriterium
Systematisere og forenkle innholdet (for eksempel kategorisering) Utvelgelse av særlig relevante «fragmenter» (for eksempel sitater) Tolkning og konklusjoner (hvilke svar gis på problemstillingen?)

19 Metodetriangulering Triangulering
anvende forskjellige datakilder for å angripe problemstillingen fra ulike sider ulike datakilder kan fortelle litt forskjellige «historier» om det samme fenomenet sammenlikne informasjon fra de ulike datakildene for å få et mer fullstendig bilde av fenomenet krever bruk av forskjellige metoder

20 Aktuelle kvalitative metoder
Tre typer observasjon dokumentstudier intervjuer (kvalitative)

21 Eksempel på momenter i metodebeskrivelsen
Redegjør for hvilke dokumenter og andre typer skriftlig materiale ble innhentet og analysert? hvem ble intervjuet og hvorfor? forholdet mellom dokumenter og intervjuer

22 Oppsummering Forskningsarbeidet (masteroppgaven) blir ikke bedre enn
de datakildene arbeidet baserer seg på måten innholdet i datakildene vurderes (analyseres) og presenteres på Derfor er metodekunnskap viktig


Laste ned ppt "Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google