Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra god idé til gjennomførbart prosjekt - å skrive prosjektsøknad
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hva er Smart™.
Motivasjon.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Hverdagsrehabilitering
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
-En artig og attraktiv skole hvor alle er unike spiller på lag VELKOMMEN Foresatte ved studiespesialisering vg 1 Byåsen videregående skole 2009/2010.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Rolighetsmoen barnehage
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Hva slags kunnskap trenger vi
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
12 Reflekterende lesing.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Hvordan kan vi styrke ergoterapi og samtidig utvikle kvaliteten i fagutøvelsen? Utvikling av ferdigheter i kunnskapsbasert praksis for studenter og klinikere.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Etikk i Haugesund Kommune
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Gruppe for seponering av B-preparater
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Lokal arbeidstidsavtale
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Lek og Læring i barnehagen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Deltakende læring.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Syv siders begrunnet avslag på søknad om støtte til malerutstyr og pass…til en mann som ikke åpner posten ( noe alle vet), har store lese/skrive vansker.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling Møteplass ledelse, Norsk Ergoterapeut Forbund 18.02. 2010 Marie Berg, PhD ergoterapeut Fagsjef SunHF Når jeg begynte på Sunnaas 2001 var vi 27 ergoterapeuter, nå er vi 50. Sykehuset ble re-organisert i 2003, og to nye enheter i Drøbak og Askim rehabiliterings sykehus ble en del av SunHF. Medførte 6,5 nye ergoterapistillinger organisert under Sunnaas sykehus. Ergoterapeuter hadde mulighet å søke lederstillinger og i andre typer stillinger. Dette ledet til at vi i dag har og har hatt til sammen 7 ergoterapeuter som jobbet som teamledere, og 3 fungerer per idag. Ergoterapeuter arbeider også som miljøterapeuter og i lærings- og mestrings senteret, samt som bedriftsergoterapeut. De ble også opprettet to nye ergoterapistillinger i forbindelse med at ergoterapeuter begynte å gå i turnus på hodeskadeavdelingen. I dag er vi 50 ergoterapeuter som har et ansettelsesforhold til Sunnaas sykehus, men i ulike funksjoner.

Positivt nærvær kjennetegnes av: ”Jeg har tilstrekkelig innflytelse på arbeidet” ”Arbeidet mitt er nyttig og interessant” ”Jeg kan tilpasse innsatsen etter mine forutsetninger” ”Jeg får hjelp å støtte når jeg trenger det” ”Jeg opplever et positivt felleskap” = MMS (medvirkning, mestring, støtte) Fra Gunvor Slatto, IA-rådgiver, NAV Arbeidslivssenter Akershus Marie Berg

Arbeidsmiljø som fremmer motivasjon Humor – Godt humør Støtte Uventet klem Øm Kjærlig Omsorg Felles møteplass der vi møter ergoterapi kollegaer Tilgang til arbeidsmateriale Aksept for at man ikke trenger å være ekspert på alt Det er lov å be om hjelp Ergoterapeutene på Sunnaas Marie Berg

Sats på tilstedeværelse Stimuler nærvær Engasjement i fagutviklingen gir motivasjon Når alle på avdelingen jobber med det samme fagutviklingsprosjektet så fremmer det samarbeid, og vi løfter oss sammen Anbefaler at tid settes av i arbeidsdagen til fagutvikling Hvis man blir stimulert av fagutvikling som gir resultater, så får man lyst til å fortsette Motivert av at ergoterapi gruppen fikk tilført økning i stilling for å dra i gang fagløft Ergoterapeutene på Sunnaas Marie Berg

Nyansatt fagsjef i 2001 Re-organisering Ansatte klaget over å være overarbeidet i klinikken Stabilitet? Ønske om å skape stabilt arbeidsmiljø Involvering viktig – men hvordan får man ansatte til å ta ansvar for det man har besluttet? Og å gjennomføre det? + Marie Berg

Utfordringer - også innen ergoterapi Hver klinikkledelse ønsker å styre sin egen fagutvikling - også innen ergoterapi Manglende forankring av fagsjefstilling i linjen – rådgivende funksjon Lite virkemidler – ikke personal eller budsjettansvarlig ”Alle” ønsket å bestemme innholdet i fagutviklingen – men få ville utføre og forplikte seg til fagutvikling. forskningsdirektør, klinikksjef, teamledere, fagansvarlige ergoterapeuter – og hver enkelt ergoterapeut Marie Berg

Plan for kompetanseheving ved Sunnaas sykehus HF 2007 FTL vedtak om satsning på kunnskapsbasert praksis, nedfelt i strategisk plan for Sunnaas sykehus HF 2005. Samarbeid med Karolinska sjukhuset ved Ann Kristin Eliasson, professor og ergoterapeut og Lena Krumlinde Sundholm, PhD og ergoterapeut. Lærdom = forankring av fagutvikling hos toppledelse er avgjørende. Jeg fikk kontakt med Anki, og fikk veiledning til å organisere prosjektarbeid. Lærdom = samarbeid med de som vil jobbe med deg, og la de andre slippe. Ikke slit deg ut på dem som ikke vil! Marie Berg

Medvirkning Mine erfaringene viser at ergoterapeuter motiveres best til å lære når de selv får definere egen problemstilling Felles eierskap til klinisk (spørs)mål er avgjørende Marie Berg

Motivasjon ”Det er jo å se at pasienten klarer mer og mer – at det man setter i gang har en virkning og at pasienten mestrer mer og mer på forskjellige områder. Det er en glede i seg selv, og gir motivasjon” ”Det er jo derfor man ønsket å ta en utdanning som har med å hjelpe mennesker å komme seg på” fote” igjen” ”Den gleden pasienten viser ved at de lykkes er god å se” Synnøve Vik Gabrielsen Marie Berg

Bruk av CO-OP metode Goal Formulere eget mål for fagutviklingsaktivitet – arbeid i gruppe Plan Lage en fremdriftsplan for semesteret Do Gjennomfør - Gi rammer for tidsbruk. Frihet til å organisere fagutvikling når det passer best for gruppen Sjekk Veiledning fra en som kan mer Setter tidsfrister. Presenter resultat for kollegaer – dette ansvarlig gjør enkeltpersoner Metode for innlæring av ferdigheter for barn med innlæringsvansker. Denne er utviklet av kanadiske ergoterapeuter, Polatajko, og baserer seg på kognitiv pedagogikk. Marie Berg

Erfaringer som virker Følg opp med veiledning og spør om hva gruppen har gjort Ansvarliggjør prosjektgruppe gjennom fremlegg for kollegaer Ikke slit dere ut på dem som ikke vil, eller som ikke følger opp og leverer Prioriter veiledningsresurser på dem som følger opp Marie Berg

Organisering av utviklingsprosjekt Alle ergoterapeuter i klinikken har deltatt Kompetanseheving har tatt utgangspunkt i ergoterapeuters kliniske hverdag Ergoterapeutene har selv valgt problemstillinger som de ønsket mer kunnskap om = MEDVIRKNING Påmelding til Kunnskapsbasert praksis må være frivillig. De som ikke ønsker å delta, vil skape dårlig stemning, og demotivere de andre hvis de blir tvunget. Anki bruker forskningsbasert kunnskap fra rehabilitering om målorientert tilnærming. Det er avgjørende at enkeltmennesket selv får definere sine mål for (faglig) utvikling. Marie Berg

Anbefalinger Lage en plan for kompetanseheving og forankre hos ledelsen Formulere et klinisk relevant spørsmål som er meningsfylt og som dere ønsker svar på Organisere innlæring/kompetanseheving og praksis som prosjektarbeid Marie Berg

Styrking av rollen til ergoterapeuter Implementer forskningsbasert kunnskap i pasientbehandling, sammen med erfarings- og klient-sentrert kunnskap Da kan ergoterapeuter også gi forskningsbasert begrunnelse for valg av tiltak, og effekt av behandlingen Gir engasjerte og motiverte ergoterapeuter – og bra pasientbehandling! Marie Berg

Samarbeid med andre – det er morsomt og sikrer fremdrift! Organisere utviklingsarbeid som grupparbeid. Mennesker liker å jobbe sammen med andre, og når en går trett tar den andre ved. Samarbeid med andre – det er morsomt og sikrer fremdrift! Marie Berg 15

Sats på arbeidsmiljøet! Sats på positive nærværsfaktorer_ å realisere verdiene av direkte medvirkning å etterleve arbeidsmiljølovens helsefremmende perspektiv å fokusere på det psykososiale arbeidsmiljøet (Gunvor Slatto, ledersamling for Sunnaas 17.04.2009) Marie Berg