Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
System for kompetansekrav NRHS – møte
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
9 prinsipper og 1 regneark:
Eierskap og styring i høyere utdanning
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
NHOs forskningspolitiske konferanse Berit Svendsen Direktør for Fixed i Telenor Nordic.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Arendal kommune mottar den nasjonale innovasjonsprisen 2014 Med hjerte for Arendal ett av prosjektene.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Statoils historie Einar Lie
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder

2 Min første reaksjon er skuffelse Analysene er mangelfulle og det er ikke sammenheng mellom analyser og konklusjoner Utvalget svarer ikke på: Konsekvenser av globalisering og internasjonalisering? Hva betyr Norges ambisjoner som forskningsnasjon? Hvordan skal vår kunnskapsøkonomi vokse? Utvalget sier nei til frivillighet, men svarer ikke på hvorfor politisk styring skaper gode universiteter? Hvorfor er små institusjoner per definisjon inneffektive og dårlige? Utvalget leverer i hovedsak gammelt nytt - og litt ”omkamp på Næs” Jeg tror resultatet blir en innadvendt sektor og 5 år med interne organisatoriske og økonomiske konflikter

3 Har vi akademisk drift eller akademisk driv Utvalget beskriver en krise, men hvor er den? Utvalget snakker om nivåsenkning, men skyldes det høyskolene ? Har høyskolesektoren for mange stipendiater og for store forskningsbevilgninger? ( 121 stipendiater og 6% av forskningsmidlene) Jeg mener Akademisk driv er positivt for Kunnskapslandet Norge UiB, NTNU eller UiO er ikke blitt dårligere forskningsinstitusjoner fordi vi har fått et universitet i Agder. Jeg mener vi trenger nye generasjoner universiteter Diversitet er positivt De nye må finne sine veier, få lov til og tørre å være annerledes De nye må utfordre ikke etterligne

4 Mine skisser til løsninger – struktur og samarbeid Akademisk driv: Universitetsakkreditering Akademisk driv: Universitetsakkreditering Vi bør finne former for klarere arbeidsdeling, også mellom universiteter La oss beholde dagens ordning, og vurdere løpende kriteriene for å oppnå status Internasjonalt samarbeid Internasjonalt samarbeid La oss få økonomiske mekanismer for økt institusjonelt samarbeid og flere allianser Stimuler til faglig samarbeid nasjonalt Stimuler til faglig samarbeid nasjonalt Belønn samarbeid mellom institusjonene gjennom budsjettmodellen Samarbeid i større nasjonale enheter Følg universitetsrektorenes råd: Sats på frivillighet Etabler en dialog mellom institusjonene og nasjonale myndigheter

5 Mine skisser til løsninger – innhold og kvalitet Forskning Forskning Sats på forskerskoler i nasjonale og internasjonale nettverk Sats på nasjonale og internasjonale joint degree ordninger Økt satsing på elitemiljøer gjennom ordninger som SFF og SFI, men også ”nest beste” fagmiljøer Opprettholdelse av små, ”ulønnsomme” fag Opprettholdelse av små, ”ulønnsomme” fag Sats på nasjonal styring av lokalisering og finansiell støtte Gode profesjonsutdanninger Bort med nasjonale rammeplaner: Godt forslag!