Kommunikasjon. Det virker på meg som om kirka noen ganger er redd for at budskapet ikke holder mål. Selvfølgelig holder det mål! Trond Viggo Torgersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Hønefoss politistasjon
Markedsføring og pressearbeid
Nettvett.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Mestring og forebygging av depresjon
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Avdeling for sosionomutdanning
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Hva er kommunikasjon?.
12 Reflekterende lesing.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Hva tenker du på ?.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Politisk påvirkning.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Studieteknikk Bison.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Personlig forhold til leverandør
Demensaksjonen 2017 Bøsseaksjonen og innsamling.
Hvilke plattformer bruker dere?
Roede-kurslederen på Facebook
1 Kommunikasjon.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Foreldremøte SFO høsten 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon

Det virker på meg som om kirka noen ganger er redd for at budskapet ikke holder mål. Selvfølgelig holder det mål! Trond Viggo Torgersen

Kommunikasjonsreform Informasjon og samarbeid med foreldre/dei føresette utviklast i eit omfang som ikkje har vore prøvd ut før. (Stortingsmelding nr. 7 side 7)

Vi møter 7-10 prosent av befolkningen per uke Blant landets viktigste kommunikasjonsarenaer

Hvem kommuniserer vi med?

Målgrupper foreldre og foresatte Første prioritet: Foreldre som i utgangspunktet, og på tross av medlemskapet, ikke føler seg berørt av kirkens virksomhet og som stiller seg passive til kirkens arbeid. Andre prioritet: Foreldre som har en latent interesse for hva kirken står for. Tredje prioritet: De bevisste og kritiske. Dette er en målgruppe som vil trenge en annen og mer dyptgående informasjon enn en brosjyre som inviterer til en enkelt aktivitet. Fjerde prioritet: De aktive som definerer seg innfor kirken. Disse orienterer seg i kirkens tilbud på egen hånd.

Hvordan skaffe seg plass i folks bevissthet? Kommunikasjonskanaler

Anbefalinger

Direktemarkedsføring Kjøleskapsmagnet kr 10,-

Dialogmarkedsføring

Internett

Annonsering 2 spalter – 8 x 4 cm Agderposten xxx x lesere kr 3000 Finnmark Dagblad xxxx kr Asker og Bærums Budstikke xxxx lesere kr xxx Trønderavisa xxx lesere kr xxx

Medieomtale

Menighetsbladet Er det gjort leserundersøkelser? Hvem leser bladet og hva leser de?

Tips ved utforming av komm.materiell Ulike budsjett. Om mulig, la profesjonelle stå for den visuelle ut- formingen. Nestenprofesjonelle: Elever på videregående/medier og kommunikasjon og hobby- designere. God design krever spesiell programvare. Størst av alt-malene er til hjelp for oss amatører (word)

1. Korte tekster Slik leser vi : Tittel, mellomtitler, ingress, bildetekst, faktaramme og kulepunkter. Korte setninger. Hva-Hvem-Hvor. Begynn med konklusjonen: Ingressen = et kort sammendrag av innholdet i teksten. Henvis til nettside for dybdeinformasjon. Tenk målgruppe. …..og husk tydelig avsender.

Rønvik menighet: Kirka vil så mye; vi i kirka vil og vil og vil, og vi har så ufattelig med mange ord, ord, ord. Hele kollegiet og styringsgruppa for prosjektet ble engasjert i å finne et slagord vi kunne bruke som vårt varemerke. Vi oppdaget fort at denne tankeprosessen ble en refleksjon over hvilket innhold vi vil formidle til våre barn og unge. Ønsket om å lage et slagord presset oss til å fatte oss i korthet, og vi klarte det. Røtter og vinger: Vi vil både holde dem fast og lære dem å fly, og vi tror at det går an. Ikke holde dem fast for å fengsle dem, men for å gi dem trygghet som de trenger for at flygeturen ikke skal ende i et kræsj.

2. Beskrivende tekster Viktig å være tydelig på hvilke tema som for eksempel Juniorkonfirmantene skal arbeide med. Foreldrene skal få et skikkelig bilde av hva de sender barna sine til.

3. Gode bilder ”I starten tok vi noen bilder mer eller mindre tilfeldig. Etter hvert har vi lært og sett at gode bilder gjør brosjyrer langt mer ”lesbare”. Vi tar nå beskrivende bilder i våre brosjyrer. Med det mener vi foto som viser metodikken i tiltaket. Hva vi gjør på Babysang, hvordan sitter vi, hvordan ser er dansen ut? Heidi Sveås, Skedsmo menighet

Tett på - blikkontakt - bevegelse

Ressursmateriell Maler i word Et utvalg ill.

Oppsummering: Hvordan skaffe seg plass i folks bevissthet? Anbefalinger fra andre - jungeltelegrafen - munn til øre Annonsering Direktemarkedsføring: Rett i postkassen Dialogmarkedsføring: SMS, MSN og e-post Redaksjonell omtale i lokale og regionale medier Menighetens egne nettsider og menighetsbladet Finnes det andre effektive kommunikasjonskanaler?

Omdømmebygging Vi som medarbeidere er de viktigste for å gi kirken et godt omdømme. Matfestival i Moss. Kirkens omdømme vurderes på to ulike arenaer: Lokalt og sentralt. Lokalt er vi gode. På de nasjonale arenaene overlater vi det meste til tilfeldighetene….eller til…. Stolthet Synlighet Strategi Tydelighet - visjon, mål, løfter og verdier

Internkommunikasjon God internkommunikasjon skaper motivasjon Det er lett å glemme å informere de som er nærmest Flest mulig i staben skal få vite mest mulig Skaper involvering og flere Størst av alt-ambassadører Send kollegakopi av e-poster du sender til andre

Snarveier til å bli en bedre markedsfører La barna og de unge selv få slippe til. De kan lage illustrasjoner og mange kan designe enkle trykksaker. Gå sammen med andre menigheter + trosopplæringssekretariatet Blant foreldrene til barna og de unge finnes det kanskje en hobbydesigner eller en journalist? Gi oppgaver til elever på videregående - kommunikasjon og medier, eller mediestudenter på høyskolene.

Oppgave

Bli mer synlig i mediene Informasjon i medier leses, høres og ses på en annen måte enn reklame, og har langt større gjennomslagskraft......og det beste av alt: Det er gratis. Hvilket inntrykk har lokalpressen av dere?

Bruk mediene En god medieprofil øker kjennskapen til kirkens virksomhet. Bidrar til at mange får en positiv holdning til oss. Synlighet/forhåndsomtale i pressen gir større oppslutning. Positiv redaksjonell omtale påvirker beslutningstakere som for eksempel lokalpolitikere.

Gode råd Ta initiativ og vær offensiv. Forbered noen få innsalgsargumenter som vekker interesse. De tre viktigste momententene. Utpek en i staben som ansvarlig for mediekontakt. Vis forståelse for journalistens arbeidsdag og metoder. Journalisten må forenkle og trekke ut det viktigste. Vær forberedt på uønsket oppmerksomhet.

Gode råd Forbered deg godt. Skriv ned det du vil ha sagt. Øv deg på formuleringene. Finn ”punch lines”. Vinklingen du bruker er avgjørende for interessen hos journalisten. Saker: Økt oppslutning, nye aktiviteter – tenk visualisering, nyansettelser…. Hvem kontakter jeg: Legg merke til hvem som skriver kulturstoff eller kontakt vaktsjefen.

Gode råd Be om å få lese manus. Ulik praksis når det gjelder retten til å gjøre endringer. Hovedregel: Du har rett til å godkjenne sitater. Foto er halve historien. NB: Innhent godkjennelse fra foreldrene/foresatte ved publisering av bilder.

Oppgave – bruk mediene Identifiser mulige mediesaker. Hva er det med menighetens tilbud som er mest oppsiktsvekkende, hva skjer av aktiviteter i neste semester som egner seg for medieomtale?

Oppgave – bruk mediene Gå sammen to og to. Den ene får rollen som journalist fra lokalpressen og den andre er representant fra menigheten. Journalisten spør om hva er trosopplæringsreformen?