UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EIKLI SKOLES PLATTFORM
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Motivasjon.
Presentasjonsteknikk
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
Hvordan skape selvgående team?
Instruktørseminar 09 KCK
NKIs erfaring med Læringspartnere
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Presentasjonsteknikk
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Norway Rotary Distrikt 2260 KOMITE FOR OPPLÆRING OG KOMMUNIKASJON KOMMENTARER TIL OPPLEGG LEDERUTVIKLING OG PRESENTASJONSTEKNIKK: Kurs ”BEVISSTGJØRING.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
LP og evidens i undervisningen
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Grunnleggende pedagogikk,
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Undervisningsopplegget
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Forum for studentaktive læringsformer
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Reklame vs innholdsmarkedsføring Monolog eller dialog? #someoslo.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Effektiv og engasjerende kompetanseutvikling
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Norsk for nyankomne barn
Læringsform: Tilegnelse
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ - noen refleksjoner og mulige metoder Høyskolelektor Nina Helene Ronæs Inspirasjonsdagen 1. juni 2007 Nina H.Ronæs © BI

Mitt ønske er at studentene skal: Få bedre teoretisk fagkunnskap Få større forståelse for faget og derigjennom kunne anvende teorien Øke nysgjerrigheten til å lære Knytte relasjoner Få økt selvtillitt Oppnå gode eksamensresultater Føle gleden av å beherske fagteori Hvordan nå disse målene? skape et trygt og godt læringsmiljø engasjere og aktivisere inspirere og motivere formidle ut i fra studentenes ståsted m.m. Nina H.Ronæs © BI

LÆRINGSPYRAMIDEN Læringspyramiden nedenfor illustrerer hvilken læringsform som gir best læringseffekt. Som figuren viser, ser vi at jo mer studenten aktiviseres, desto større forutsetninger har han for å lære. 10 % forelesning 30 % lese stoffet selv 50 % diskusjon 70 % gruppearbeid 90 % undervise andre Engasjement gjennom diskusjoner og gruppearbeid er utgangspunktet for mitt undervisningsopplegg. Nina H.Ronæs © BI

”TEKNIKKER” Spørsmålsstilling Diskusjoner Navn Ball Rollespill Studentpresentasjoner Forenkler Oversiktskart Tilstedeværelse Repeterer Video-snutter Provoserer & utfordrer Variasjon Kroppsspråk og stemmebruk Spille på lag: ”vi” og ikke ”dere” Eventyrfortelling Humor og selvironi Argumentasjons-øvelser Rollebytte (studenten foreleser) Eksemplifiserer Vandre 2 & 2 Konkurranser Illustrasjoner Tips på hvordan huske bedre Idê-myldring m.m Teknikkene må selvfølgelig tilpasses målgruppen… Nina H.Ronæs © BI

Nina H.Ronæs BI

Hva? Hvor? Hvordan? Forretningsidê… Visjon… Strategi… Nina H.Ronæs © BI

Nina H.Ronæs BI

Teknikkene er er pedagogiske virkemidler og egner seg svært godt,- uavhengig av hvilket klassetrinn studentene befinner seg i. Og,- mht til målet om at studentene skal oppnå gode eksamensresultater,- ja, så ligger de enten på eller over gjennonsnittskarkateren. Dette er et bevis på at teknikkene fungerer,- i allefall for meg! Det handler om kommunikasjon,- om å formidle et budskap. Det betyr høy grad av tilstedeværelse, og – det å tørre å gi av seg selv! TUSEN TAKK FOR MEG! Nina H.Ronæs © BI