Anvendelse av verktøyene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

DiSC fra Inscape Publishing Inc.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Planlegging, strategi og markedsovervåkning
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Elementer i en forretningsplan
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Strategi 3 KONSERNSTRATEGI
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Dialog med leverandører Innhenting av markedsinformasjon Næringslivets Forum for Offenlige Anskaffelser Partner Harald Alfsen Inventura.
Anvendelse av verktøyene
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Analyseverktøy for valg av markeder
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Posisjonering Kapittel 10.
Distribusjonskanaler
Planlegging og strategi
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Forelesning i mikroøkonomi.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Historie 1982 Starter i kjelleren 1985 Sæbø Sykkelshop DBS Sykkelshop Sandnes/Racing Depot Hillevåg 1995 Ny butikk i Oslo, Storo
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Markedsføring.
Presentasjon av forretningsplan
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 1 Oversikt
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
[Produktnavn] Markedsføringsplan
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Investering og finansiering INEC 1800
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Investering og finansiering INEC 1800
Posisjonering og differensiering
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Anvendelse av verktøyene Ekspansjonsanalyse Anvendelse av verktøyene Strategi 3 4. forelesning, 2. mai 2001

Ekspansjonsbeslutninger - en analytisk prosess i seks steg Etableringsgevinster Etableringskostnader 1) Definere og avgrense markedet 2) Markedets lønnsomhet 3) Konkurranse- fortrinn 4) Ressurs- anskaffelses- kostnader 5) Aggressiv respons 6) Velge inngangs- strategi

SVIMA-testen i praksis

Ressursanskaffelseskostnader

Kostnader ved aggressiv respons Sannsynligheten for aggressiv respons Egenskaper ved de etablerte Konsentrasjon Irreversible investeringer Markedsvekst Renommé Egenskaper ved inntrengeren Ressursanskaffelseskostnader Finansiell styrke Skadene ved aggressiv respons Faste/variable kostnader Irreversible investeringer Irreversible handlinger Kostnader ved aggressiv respons = sannsynlighet * skader

Posisjonering (hvor) Enhver bedrift må ta stilling til hvilket konkurransespekter den ønsker å benytte; dvs. bredt eller smalt kundespekter produktspekter geografisk spekter distribusjonspekter

Posisjonering (hvordan) Valg av generisk strategi kostnadslederskap differensiering Konkurranseparametre pris - innovasjon markedsføring - aggressivitet punktlighet - relasjonsbygging kvalitet - service tilgjengelighet - osv.