Anvendelse av verktøyene Ekspansjonsanalyse Anvendelse av verktøyene Strategi 3 4. forelesning, 2. mai 2001
Ekspansjonsbeslutninger - en analytisk prosess i seks steg Etableringsgevinster Etableringskostnader 1) Definere og avgrense markedet 2) Markedets lønnsomhet 3) Konkurranse- fortrinn 4) Ressurs- anskaffelses- kostnader 5) Aggressiv respons 6) Velge inngangs- strategi
SVIMA-testen i praksis
Ressursanskaffelseskostnader
Kostnader ved aggressiv respons Sannsynligheten for aggressiv respons Egenskaper ved de etablerte Konsentrasjon Irreversible investeringer Markedsvekst Renommé Egenskaper ved inntrengeren Ressursanskaffelseskostnader Finansiell styrke Skadene ved aggressiv respons Faste/variable kostnader Irreversible investeringer Irreversible handlinger Kostnader ved aggressiv respons = sannsynlighet * skader
Posisjonering (hvor) Enhver bedrift må ta stilling til hvilket konkurransespekter den ønsker å benytte; dvs. bredt eller smalt kundespekter produktspekter geografisk spekter distribusjonspekter
Posisjonering (hvordan) Valg av generisk strategi kostnadslederskap differensiering Konkurranseparametre pris - innovasjon markedsføring - aggressivitet punktlighet - relasjonsbygging kvalitet - service tilgjengelighet - osv.