Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArnulf Johansen Endret for 7 år siden
5
Historie 1982 Starter i kjelleren 1985 Sæbø Sykkelshop. 1988 DBS Sykkelshop Sandnes/Racing Depot. 1992 Hillevåg 1995 Ny butikk i Oslo, Storo. 1998 Sandefjord. 2000 Ny butikk i Oslo,Majorstua
6
Spesialbutikk for sykler 5 butikker – sandnes,Stavanger, 2 i Oslo og Sandefjord Grossistavd. for Racingsykler & utstyr 70 ansatte utgjør 35 årsverk Spinn Sykkelshop
7
Omsetningsutvikling
8
UTVIKLING AV KONSEPT Over 30 butikker lokalt solgte DBS sykler Finne et konkurranse fortrinn Valgte å satse på fordeler/service omkring service No 1 sykkel & service
9
ANSATTE SOM RESSURS Undersøkelse hva kundene mente var viktigst Samlet alle ansatte Hva er den største utfordring Hva bør/kan vi tilby kundene. = Ny standar for service.
10
SPINN FORDELER Prøvekjør sykkelen før kjøp 10 dagers bytte-garanti, pengene tilbake Stort dele- og utstyrslager. Egne service-verksted i alle butikkene Gratis lånesykler under service/reparasjon Gratis ”oppgradert” 10 punkts service innen 3 mnd. Raske reparasjoner.
11
Racing Depot Engro salg av racing sykler & utstyr Forhandlere over hele landet Støtter sykkelsporten
12
Sykkel markede selges ca 250.000 sykler i Norge 2,6 mill. nordmenn over 15 år eier en sykkel
13
Forhold til hovedleverandør Nært samarbeid Positiv utvikling i sammen Jobbet i fellesskap mot markedet
15
Produkt utvalg Hovedvekt på DBS/Bianchi Eget sykkelmerke Velotech Egne merker på Racing Depot, engro Personlig sykkelutstyr
16
Økonomi Sunn økonomi Revisor - god medspiller ikke en motstander
17
Valgte å beholde styre i 1990 Hadde begrenset erfaring med styre Viste at de trengte en del skriftlig informasjon Vi mente vi kunne en del om produkt Stor iver - mye energi
18
DAGENS STYRE I SPINN SYKKELSHOP Styreformann Øivin Robberstad Styre medlem Torgeir Ravndal Styre medlem Leif Ramsnes Eier Erik Johan Sæbø Eier Frode Sæbø
19
Hva kan styret bidra med Styret fatter alle vesentlige beslutninger og foretar alle strategiske valg Sperringspartner mot adm fram mot en god beslutning Sentrale diskusjonspartner ved inngåelse av alle større avtaler Bidra med nye vinklinger og nyttig erfaring fra annen virksomhet
20
Hvordan sette sammen styret Avklare egen kunnskap Styremedlemmer med andre egenskaper annen kompetanse Styremedlemmer med ulik kompetanse Styremedlemmer som har tid og interesse Viktig og skape et kollegium Ikke ”kompis-styret”
21
Hva forventes av styret Engasjement og interesse, styremedlemmer må holde seg oppdatert Tilgjengelighet At de kan selskapet og virksomheten At de kan bidra med faglig kompetanse At de er uredde, tør komme med kritikk når de mener dette er berettiget
22
Møtefrekvens 4 - 6 møter i året ca 2 - 3 timer 1 styresamling (1 dag pr. år) Ellers tett dialog ved viktige beslutninger
23
Hvilke krav stiller grunderstyret til eierne Lag en styreorden som regulerer forholdet mellom styret og adm. Beslutninger som hører hjemme i styret, fattes i styre Beslutninger må følges lojalt Styret må jevnlig (eks.pr.mnd.) motta info om selskapets utvikling som en del av sitt beslutningsgrunnlag Det må lages god skriftlig info i forkant av viktige beslutninger ofte også god prosess for adm
24
Oppsumering Et godt styret bidrar til å heve kvaliteten på beslutninger og selskapet God sperringspartner og støttespiller når du trenger det mest Men du må gi noe for å få gode bidrag tilbake
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.