Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Balansert Målstyring (1. generasjons BMS)
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Stjørdal Rotary-klubb
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Kapittel 4 Målformulering
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Intern- regnskapets tapte relevans Internregnskapets tapte relevans Åge Johnsen, 18. januar 2008 Bygger bl.a. på H. Thomas Johnson og Robert C. Kaplan,
Pedagogisk utviklingsarbeid
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kapittel 5 Strategiske valg
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Kapittel 9 Evaluering av alternativ Fred Wenstøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
The Torvald Klaveness Group
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Definere og velge hovedmål og delmål
SWOT-analyse.
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Hyperion i Privatmarked Kompetanseheving av Privatmarked Økonomi.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Bilde inn Planer. Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Hvilke kjerneaktiviteter må vi utføre for å oppfylle verdiløftet?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
STRATEGISK HRM Kapittel 1.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Prosjektoppgavens helhetsbilde
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp

Innledning Visjonen: hva slags fjerne strender ser vi for oss ? Verdier og mål: hva vi skal ta hensyn til ved viktige valg ? Valg av strategi: hvilken hovedkurs skal vi peile oss inn på ? Strategiske valg: hvilke kursendringer bør vi gjøre underveis for å utnytte muligheter eller trusler som dukker opp? Verdikonfigurasjon: hvordan virker skuta ? Intern analyse: hvor god er skuta i forhold til andre skuter ? Ekstern analyse: hvor på kartet er vi ? Gjennomføring: hvordan skal vi få mannskapet til å slutte opp om strategien ? Oppfølging: Hvordan manøvrere skuta mens vi er undervis? Fred Wenstøp

Balansert målstyring Å tilføre en strategisk dimensjon til ledelse og kontroll’ Å kommunisere til hver og en hensikten med det arbeidet de utfører Å synliggjøre hvordan kompetanseutvikling, kunde-relasjoner og IT-utvikling vil betale seg i fremtiden Å gi anledning til å lære ved mer systematisk bruk av styringsvariabler som kan brukes til diskusjon av virksomheten Å skape større forståelse for at mange av de viktigste tingene som gjøres, ikke umiddelbart behøver vise seg i form av lavere kostnader eller høyere inntekter Å forklare til omverdenen hva organisasjonen er og hva den kan gjøre, som et supplement til det finansielle bildet som presenteres i årsrapporten Fred Wenstøp

Resultatmål Målhierarki: Balansert målstyring: Når vi formulerer strategiske mål, er det viktig at vi er verdifokuserte og ikke blander midler inn i målhierarkiet Balansert målstyring: oppfølging av strategi – manøvrering underveis viktig å også fokusere på midler for å nå målene det gjør vi ved å ta med resultatdrivere som styringsvariabler Fred Wenstøp

De fire hovedperspektivene i balansert målstyring fremstilt som et målhierarki og med eksempler på typiske styringsvariabler Fred Wenstøp

Organisasjonens dynamikk Fred Wenstøp

Anbefalt litteratur www.bscworld.com/ Kaplan, R. S. and D. P. Norton (1996). The Balanced Scorecard. Boston, Harvard Business School Press. Olve, N.-G., J. Roy, et al. (1999). Performance Drivers. Chichester, John Wiley & Sons. Hoff, K. G. and P. A. Holving (2002). Balansert målstyring. Oslo, Universitetsforlaget. Fred Wenstøp