10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
W w w. c a p p a. n o Cappa Trivselbarometer ® Cappa Trivselbarometer ® (Internundersøkelse for kjøpesentre / kjeder) NB: Presentasjonen er selvgående.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Prosessarbeid: Bion | Kelly
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Pedagogisk utviklingsarbeid
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Kapittel 5 Strategiske valg
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Cafédialog – elevmedvirkning
Avdeling for sosionomutdanning
KURSETS INNHOLD Seminar 1 (slutten av mars) Innføring i forlagsarbeid –Presentasjon av Cappelen –Presentasjon av Avdeling for oversatt skjønnlitteratur.
Bjørknes Høyskole Kvalitetssikring og NOKUT Sveinung Lunde.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
1 Infomøte 4.KomTek Studieretning Nett og tjenester 20. april 2010 kl
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Les s Les ”Sametinget” I par velg 1 av temaene Oppsummere dette temaet og forklare hvorfor det er av betydelse (30 min) Klassen skal.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Master of Science in Innovation and Entrepreneurship 2005/2006 ENT 4400: Innovation Strategy and Management TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Finnfjord AS og Industriskolen
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Øving 2 – Markedsplanen I
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Universellforum 2016.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Konsumenter og merkevarer
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Universellforum 2016.
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Prosjektoppgavens helhetsbilde
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen2 Prosjektoppgave Studentene velger i begynnelsen av semesteret en organisasjon med en strategisk problemstilling som de skal arbeide med hele semesteret. Tidlig i semesteret presenteres prosjektforslaget muntlig for diskusjon og veiledning Rapporten leveres ved slutten av semesteret

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen3 Kursets mål Integrere kunnskap i økonomi og administrasjon i analyse av strategiske valg. Studentene skal få grunnleggende innsikt i –praktiske fremgangsmåter –situasjoner med målkonflikter Paradigme –Konsekvensialististisk - rasjonelt Maksimer interessentenes verdier –Ikke ”logic of appropriateness” (March)

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen4 Hovedstruktur Plenumsforelesning –Frode Reksten –Fred Wenstøp (to første og to siste ganger) Terminologi –Gruppe = 3 studenter som leverer felles prosjektoppgave –Team = ca 15 studenter = ca 5 grupper á 3 studenter Presentasjon av prosjektforslag i team Evaluering –Prosjektoppgave gruppekarakter (80%) –Muntlig individuell karakter basert på aktivitet i forbindelse med gruppepresentasjonen (20%)

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen5 Forelesningsplan 1 Wenstøp –Prosjektoppgave –Kap 1-4 Visjon, mål, etikk, målhierarkier 2 Wenstøp –Kap 5 Strategiske valg, beslutningsanalyse, rasjonalitet 3 Reksten –Kap 6 Verdiskapning Gruppepresentasjoner Uke 37 og 38 (11.09 og 18.09) 4 Reksten –Kap 7 Intern analyse 5 Reksten –Kap 7 Intern analyse 6 Reksten –Kap 8 Ekstern analyse 7 Reksten –Kap 8 Ekstern analyse 8 Reksten –Kap 9 Analyse i praksis 9 Reksten –Spørsmål og veiledning kap Wenstøp –Kap 10 Evaluering av alternativ 11 Wenstøp –Beslutningsanalyse med Pro&Con –Spørsmål og veiledning beslutningsanalyse

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen6 Forelesers rolle Plenumsforeleser må formidle kunnskap som hjelper studentene med prosjektoppgaven Hovedoppgaver –å forklare viktige og vanskelige punkter i læreboken –å tilrettelegge for en interaktiv læringsprosess i grupper og team Boken er tildels lettlest –For eksempel: Les de tre første kapitlene på egenhånd

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen7 Presentasjon av prosjektforslag i team Studentene er delt i team på ca 15 studenter –Gruppedanningsprosess: selvvalg. Administrasjonen orienterer. –Teamleder får en liste over studenter og grupper i sitt team Opplegg –Hver gruppe får ca 30 minutter til presentasjonen inkludert diskusjon (5x30 = 150 min < 45x4 = 180 minutter = 4 skoletimer) –Gruppen gis 15 minutter (alle i gruppen skal delta) 5 minutter om organisasjonen og drøfting av visjon og forretningside 5 minutter om problemstilling alternativene 5 minutter om målhierarki –Deretter gis de andre gruppene 3 minutter til å skrive ned spørsmål som presentørene skal besvare. –Teamleder avslutter med selv å gi gode råd –Hvis forslaget er umodent, ber teamleder gruppen sende en e-post med revidert problemstilling for tilbakemelding Karakter –Teamveileder setter (individuell) karakter på deltagerne. –Sendes til eksamenkontoret før jul.

10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen8 Programvare Excelfilen Pro&Con er fritt tilgjengelig og nyttig i den avsluttende delen av oppgaven som krever vektlegging av resultatmål og beregning av nytte. –Tilgjengelig i Blackboard Strategos –Programvare som integrerer lærebok og Pro&Con med oppgaveskrivningen. STRATEGOS student stilles til rådighet for perioden 15. sep til 15. des ialt 3 måneder til en leiepris på 400 kr. ex. mva for BI-studenter ( STR2400 ). –