Smykker av resirkulerbart materiale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Bærekraftig utvikling
Studie forberedende formgivingsfag
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Nammo Raufoss Proprietary Information Orientering for Fagskoleutvalget FI 4. desember 2013 Lars Harald Lied / Nammo Raufoss AS Tekniske fag.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Kompetansekartlegging
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang
Teknologi og forskningslære
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
TEKSTIL TEKSTIL DESIGN & HÅNDVERK.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Lærekandidatordningen ”Sår du korn én gang, høster du én gang. Planter du et tre, høster du ti ganger. Underviser du menneskene, høster du hundre ganger.”
Overgangsprosjektet NY GIV
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Velkommen til ungdomstrinnet.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
WORK SHOP Hiak april 2007 YFL-D&H. Implementering av nye læreplaner på VG2- Design og håndverk Arbeid i verkstedsgrupper knyttet til eget fagfelt.
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Med Bjørg Langseth i den kulturelle skolesekken
Overgangsprosjektet – NY GIV
Valgfag på Kastellet skole
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utdanningsvalg 10.klasse
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Hvorfor denne undersøkelsen? MORTEN LIE , Næringslivets hus, Frokostmøte LEP / DiBK 1.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
Gjere for å lære Kvernsteinsparken i Hyllestad
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Hvordan lage passepartout
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
UTVEKSLING PÅ VG2.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Bruksgjenstand i leire
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2017.
“- INSPIRERT AV PUSHWAGNER - “
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Smykker av resirkulerbart materiale Et samarbeidsprosjekt mellom Den kulturelle skolesekken, Nammo og Raufoss ungdomsskole

Kompetansemål Mål for opplæringen er at eleven skal kunne designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk

Armbånd i kobberrester fra ammunisjonsproduksjon kombinert med perler

Ring av kobberrør fra ammunisjonsproduksjonen

KJÆRLIGHET Vi startet dette prosjektet høsten 2011 KJÆRLIGHET Vi startet dette prosjektet høsten 2011. Rett etter terrorhandlingen i regjeringskvartalet og på Utøya. Denne brosjen viser ei klokke som stoppet på tidspunktet hvor bomben gikk av.

LOVE Mange av smykkene var inspirert av kjærlighetsbudskapet etter terrorhandlingen

Huskunstner: Ansgar Ole Olsen Våren 2013 har vi en ordning med huskunstner ved skolen. Ordningen er finansiert gjennom Den kulturelle skolesekken, og sørger for at Ansgar Ole Olsen bistår oss som faglig veileder i arbeidet med å lage smykker av restavfall fra ammunisjonsproduksjonen på Raufoss. Et opplegg som er i tråd med Nammo sin egen virksomhet. Om lag 50% av deres befatning med våpen går med til å bruke sin kompetanse om ammunisjon til å destruere ammunisjon som allerede er produsert. Bildeillustrasjonene er hentet fra Hamar Arbeiderblad og Galleri Format.