Forvaltningsreform 2010 Høringsnotat februar 2008 Fylkesting 12. mars 2008 Fylkesordfører Audun Tron.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Det kommunale og det statlige barnevern
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Per Rune Henriksen 23. Mars 2007 Regionale fortrinn – regional framtid.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Forskningsrådets strategier for regional forskning og innovasjon
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
Aktørenes roller i planprosessene
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Miljøverndepartementet. Kommunal- og regionaldepartementet. Barne- og familiedepartementet. Fiskeri- og kystdepartementet. Landbruks- og matdepartementet.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regionale forskningsfond
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Kommunereform - hva skjer?
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Om nasjonal godkjenning Innenfor de kommunale ansvarsområdene er det ikke foretatt endringer Departementet foretar endringer innenfor vannkraft – Viktigste.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling for effektive planprosesser
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltningsreform 2010 Høringsnotat februar 2008 Fylkesting 12. mars 2008 Fylkesordfører Audun Tron

Mål for reformen Forsterket folkestyre og demokrati - maktforflytning til folkevalgt regionalt nivå, ikke minst fra regionalt statlig nivå: Det regionale skjønnet skal være politisk Samordning og effektivisering av offentlig forvaltning Verdiskaping og sysselsetting basert på lokale og regionale fortrinn og forutsetninger Effektiv ivaretakelse av nasjonale mål – gi nasjonal politikk en lokal og regional merverdi

Høringsnotatet St.meld.nr.12 – oppfølging og konkretisering av oppgaver som overføres fra statlige etater til folkevalgt regionalt nivå Konkrete forslag til lovendringer som er nødvendige for å få oppgavene plassert i regionene Omtale av innspill fra fylkeskommuner/kommuner sommeren 2007 (på inndeling) Kortfattet omtale av innspill fra fylkeskommuner/kommuner på Stortingets anmodning om ytterligere oppgaver –Det fremmes ikke konkrete forslag på nye oppgaver på bakgrunn av anmodningsvedtaket –Begrunnelse: Ikke vært mulig å følge opp så raskt

Høringsnotatet (2) Innhold høringsnotat og synspunkter i høringen vil bli framlagt i en samleproposisjon som fremmes for Stortinget tidlig høst 2008 –Hvis behandling av prp. I Stortinget i høstsesjonen, angis det at det er rimelig tid til inn-/utfasing av oppgaver i fylkeskommunene og i berørte statsetater Proposisjonen vil også inneholde eventuelle forslag til endringer i fylkesinndelingen, men de kan også tas uavhengig av oppgaveendringer Proposisjonen må også inneholde en tilbakemelding på anmodningsvedtaket fra Stortinget om ytterligere oppgaver –For tidlig å si noe om det til da vil foreligge konkrete forslag

Oppgavene til regionalt folkevalgt nivå Oppgavene har sin forankring i følgende departementer: –Fiskeri- og kystdepartementet –Kunnskapsdepartementet –Kultur- og kirkedepartementet –Miljøverndepartementet –Nærings- og handelsdepartementet –Samferdselsdepartementet Videre utredninger/avklaringer på oppgaver: –Kultur- og kirkedepartementet (gjennomgang av kriteriene for spillemidler til idrettsanlegg – medio 2009) –Fylkesmannens landbruksavdeling (bl.a. plassering av regionalt ansvar for områdevernet som en del av ny lov om naturmangfold – i løpet av 2008 –Helse- og omsorgsdepartementet – videre utredning om folkehelse

Samferdsel Øvrige riksveger og øvrig riksvegferger (tilsv. 80 % av det off. vegnettet utenom kommunalt vegnett) Ubetydelig endring i fylkesnivået – organiseres Statens Vegvesen som i dag. Enkelte oppgaver innenfor generell vegplanlegging etter pbl. og konkret planlegging og drift av kollektivtransport overføres fra SVV til fylkeskommunene Trafikkstasjonene beholdes av SVV, men større innflytelse på lokalisering

Næringsutvikling/Innovasjon Norge/SIVA 49 % eierskap av Innovasjon Norge –Større påvirkning på utforming og innretning av mål, strategier og prioriteringer for hele Innovasjon Norges virksomhet –Bedre mulighet til å samordne innsats for næringsutvikling –Økt politisk innflytelse på utvikling av regionale fortrinn SIVA kan opprette regionale innovasjonsselskaper sammen med regionene, og eventuelt andre. –SIVA skal være minoritetseier

Regionale forskningsfond Ny ordning med regionale forskningsfond –Forskningsrådet har utredet ordningen på oppdrag fra KRD og KD Rammene for forvaltning av avkastning av fond gjennom kapitalplassering Finansiering av fondene avklares i ord. Budsjettprosesser Formål og innretning Fordelingskriterier og koordinering mellom regioner Styrings- og forvaltningsmessige spørsmål Konklusjonene er klare – og er en del av høringsnotatet Regjeringen arbeider videre med innretning av og rammene for regionale forskningsfond

Utdanningsområdet Enkelte oppgaver innen informasjon, veiledning og kvalitetsutvikling på grunnskoleområdet – fra fylkesmennene til regionene Generelt ansvar for å sørge for at det finnes et tilbud av godkjent fagskoleutdanning –Som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder –Står fritt i om det skal være i egen regi eller ved finansiering av private tilbydere Oppnevning av 2 eksterne styrerepr. til høgskolene –Endring av universitets- og høgskoleloven

Kultursektoren Stortinget: ”bør få det fulle ansvar for å forvalte spillemidlene til kulturbygg og til lokale og regionale idrettsanlegg” Midler til regionale kulturbygg etter hvert som de blir fristilt fra pågående prosjekt Spillemidler til idrettsanlegg –Kan ha konsekvenser for fordelingssystemet og må sees i sammenheng med en gjennomgang av kriteriene for fordeling av spillemidler til idrettsanlegg – medio 2009 Norsk kulturråd og oppgaver derfra –Vil bli foretatt når regional inndeling er klart Oppnevning av styreleder og event. noen eller alle styremedlemmer –Region-/landsdelsinstitusjonene og knutepunktinstitusjonene

Miljøvern Vannregionmyndighet –Innebærer også ansvar for å forberede vedtak om forvaltningsplaner for vann, samt oppfølging Bevaring av innlandsfisk og høstbare, ikke truede viltarter –Inkl. tilskuddsforvaltning og datainnhenting Tilrettelegging og ivaretakelse av allment friluftsliv –Henrunder tilgang til jakt og fiske Regionale oppgaver knyttet tilknyttet klimapolitikken Veiledningsoppgaver og datainnsamling knyttet til forvaltningsoppgavene Styrket rolle i regional planlegging, jfr. ny plandel pbl. Områdevern (naturvern m.m.) – utsettes og avgjøres ved arbeidet med ny lov om naturmangfold

Landbruks- og matområdet Vurderer overføring av bygdeutviklingsmidlene knyttet til tilrettelegging og utvikling Vurderer å overføre fylkesmannens funksjon i verdiskapingsprogrammene Forvaltningsansvaret for områdevernet –avgjøres som en del av arbeidet med ny naturmangfoldslov –Forvaltning på landbruksområdet må sees i sammenheng med hva slags løsning som velges på miljøområdet

Tannhelse Stortinget: ”det må sterke grunner til dersom tannhelsetjenesten skal gis en annen plassering enn det regionale nivå” Det foreligger ingen slike sterke grunner – uavhengig av hva slags regionmodell som velges

Foreløpige synspunkter Ser ikke ut som kommunal- og forvaltningskomiteens flertallsanmodninger er fulgt opp i særlig grad Fylkeskommunenes/kommunenes tilbakemeldinger på disse anmodninger - ikke fulgt opp i det hele tatt (for lite tid oppgis som grunn) –Det er ikke foretatt noen overordna politisk vurdering av disse forslagene i forhold til Stortingets forutsetninger/mål for reformen Alle politiske oppgaver på regionalt nivå og som er viktige for den regionale utviklingen, skal samles i regionene Videre oppfølging/vurdering er overlatt til det enkelte fagdepartement, underliggende direktorat, regionale sektoretater og fylkesmenn Selv om det er mange nye oppgaver – mangler den helhetlige tilnærmingen

Foreløpige synspunkter (2) Nasjonale klimautfordringer vil mest effektivt kunne angripes med samordna politisk innsats på regionalt nivå Derfor positivt at regjeringen markerer at den har forventninger til regionene i klimapolitikken –Regionale klima- og miljøstrategier –Regionenes ansvar for den regionale planlegging –Burde derfor forventet klare føringer for overføring av oppgaver og virkemidler i miljø- og klimapolitikken fra fylkesmenn og direktorat til regionene OED – ikke nevnt i høringsnotatet –Burde forventa større regionalt ansvar i forhold til fornybar energi og energieffektivisering