Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav Skole-hjem samarbeid Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Plikter og rettigheter Forvaltningsloven. Opplæringsloven. Barneloven Læringsplakaten (kunnskapsløftet)
Foreldremøter Høst og vår: foreldremøte for alle. Høst møtet avvikles innen utg. september 1 tema bestemt av administrasjon. Skolemiljø Elevdemokrati etc Alle lærere på trinn har felles ansvar for gjennomføringen av møtet Foreldremøte i juni for neste skoleår
Første møte 1. trinn Besøker skolen i mars. Førskoledager på våren. De nye elevene får faddere fra 5. trinn. Vanlig innskriving på høsten, muligheter for individuelle samtaler innen 14 dager etter skolestart.
Tilflyttende elever Nye foreldre har krav på foreldre samtaler innen 14 dager etter oppstart. Unngå negativt fokus. Elever og foreldre får presentere sine positive egenskaper og sterke sider.
Foreldre konferanser Fastsatte foreldresamtaler høst og vår. Etter behov kan foreldre kreve flere samtaler.
Hjem - faglærer Kontaktlærer har hovedansvar Faglærer informerer kontaktlærer Som regel informeres foreldre om faglig nivå gjennom kontaktlærer Foreldre har krav på å møte faglærer etter behov Tilpasning, tilrettelegging
Informasjon skole- hjem It´s learning Ukeplan, halvårsplan og årsplan Alle foreldre har egne brukernavn og passord. Ansvarliggjøring Ved behov får foreldre ukerapporter om sosial og faglig tilpassing om sitt barn.
Informasjon skole-hjem Skriftlig kommunikasjon Karakterendringer Annen sensitiv informasjon
Samarbeidsforum Brukerråd To foreldre og to elever, velges henholdsvis av FAU og elevråd Rektor er sekretær Rektor kan ta med seg en eller flere av de ansatte Møtes 5-7 ganger i løpet av året
FAU Fremme fellesinteresser Skape godt skolemiljø Bidra til samarbeid mellom skole og hjem Skole og nærmiljø
Foreldrekontakter Bindeledd mellom foreldre og lærere på trinn. Tar seg av større sosiale saker. For eksempel 17. mai og skoleturer.
Praksis Opplæringslov, barnelov. Informasjon/ medbestemmelse. Lærere er profesjonelle fagfolk. Foreldre bør respektere profesjonelle pedagogiske valg. Man stoler på legen sin, slik bør foreldre ha tillit til lærerens profesjonalitet.