Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Elevtekster og ortografi
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Skriftspråk og talemål
Kroppsøvingsdidaktikk
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Ordklasser.
VURDERING.
Forskjeller på tale og skrift
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Analyser en sakprosatekst
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Naturlig språk og gjenfinning
Hundsund ungdomsskole
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
HELHETLIG PLAN FOR LESING 1. – 7. trinn Alle lærere er leselærere
Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Språklig variasjon LUT og 19. november 2008.
Sammensatte tekster ALU
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Munnleg og skriftleg.
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Talemål.
Foreldremøte for 1. trinn
Talemål.
Talemål.
Revidert læreplan i engelsk
Siste året i barnehagen
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Lyrikk og poetisk språk
Utskrift av presentasjonen:

Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”

Etter andre årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer

Etter fjerde årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  beskrive likhet og forskjeller mellom et utvalg talemålsvarianter i Norge  forstå noe svensk og dansk tale beskrive språk og språkbruk, ordklasser og deres funksjon

Etter sjuende årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med noen andre dialekter Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med noen andre dialekter

Etter tiende årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  gjøre rede for noen kjennetegn ved hovedgrupper av norske talemål