Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk Barns språkutvikling Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold System og bruk System grammatikk morfologi (ord) syntaks (setninger) fonologi (lyder) semantikk (betydning) Bruk kommunikasjon, tekst pragmatikk (språkbruk, ytringer) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språk og virkelighet Ved hjelp av språket lærer barnet å forstå og skape et bilde av virkeligheten å forstå seg selv og andre å mene noe om og handle i forhold til virkeligheten å uttrykke sine tanker og følelser 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Barns språkutvikling Dialogferdighet/samspill Hva er språk/hvordan lærer barn språk Språkbruk – hva gjør vi med språket? Språkutvikling og lek 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fra signal til tegn Signal instinkt reaksjon smil, ansiktsuttrykk, lyder, gråt Tegn sosial overenskomst /konvensjon forståelse 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Begrepsutvikling Tegnet: uttrykk, betydning og referent /sau/ + 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Språk, tekst og kontekst Kommunikasjonssituasjon (tid, sted, deltakere, medium) Kultur (normer, verdier, verdenssyn) Ytring / tekst mæmmæmmæmmæm 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Språktilegnelse som samspill Dialog Protodialog Egosentrisk tale (autopoiesis, selvkommunikasjon) Samspillet utvikler barnets tanker, meninger og følelser motorikk forholdet til andre og seg selv 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Fins det motargumenter? Noam Chomsky, 1960-tallet: Språket er først og fremst en biologisk evne Språket eksisterer kun som system i hjernen og utvikles uavhengig av det sosiale Språket læres gjennom prøving og feiling (behavoristisk teori) Steven Pinker,The Language Instinct, 1994: In many communities in the world, parents do no indulge their children in Motherese. In fact, they do not speak to their prelinguistic children at all, except for occasional demandes and rebukes. […]. Needless to say, the children in theses communities, overhearing adults and other children, learn to talk. 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språket i bruk YTRING I KONTEKST metafunksjon poetisk funksjon JEG ekspressiv funksjon DET referensiell DU appellativ Språkfunksjoner – forholdet mellom ytring, avsender, mottaker og objekt Roman Jacobson – 6 grunnleggende språkfunksjoner kontaktfunksjon 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Kontekst og dialogferdighet Her og nå-kommunikasjon samme tid og sted samme opplevelser og hendelser Der og da- kommunikasjon (kontekst må synliggjøres) ikke samme tid og sted ikke samme opplevelser og hendelser Særlig når barnet skal lære å skrive må det ha evnen til å dekontekstualisere 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold