Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forelesning for kl. A2, Språkutvikling
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Rolighetsmoen barnehage
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Barns språkutvikling Svært mye i denne presentasjonen er hentet direkte fra Høigård 1999/2006.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Språklig norm og variasjon
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Forskjeller på tale og skrift
Språket som system.
Hva er god skriveopplæring?
Maja Michelsen Norsk november 2010
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Bevegelsesutvikling år F y s i s k f o s t r i n g
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
som lingvistisk disciplin
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Talespråkets kjennetegn
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Norsk som andrespråk LUB
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Muntlig språkutvikling
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Observasjon og kartlegging av barns språk
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Historie og filosofi 1 Side
Vurderingskriterier enkel versjon
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk Barns språkutvikling Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold System og bruk System grammatikk morfologi (ord) syntaks (setninger) fonologi (lyder) semantikk (betydning) Bruk kommunikasjon, tekst pragmatikk (språkbruk, ytringer) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språk og virkelighet Ved hjelp av språket lærer barnet å forstå og skape et bilde av virkeligheten å forstå seg selv og andre å mene noe om og handle i forhold til virkeligheten å uttrykke sine tanker og følelser 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Barns språkutvikling Dialogferdighet/samspill Hva er språk/hvordan lærer barn språk Språkbruk – hva gjør vi med språket? Språkutvikling og lek 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fra signal til tegn Signal instinkt reaksjon smil, ansiktsuttrykk, lyder, gråt Tegn sosial overenskomst /konvensjon forståelse 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Begrepsutvikling Tegnet: uttrykk, betydning og referent /sau/ + 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Språk, tekst og kontekst Kommunikasjonssituasjon (tid, sted, deltakere, medium) Kultur (normer, verdier, verdenssyn) Ytring / tekst mæmmæmmæmmæm 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Språktilegnelse som samspill Dialog Protodialog Egosentrisk tale (autopoiesis, selvkommunikasjon) Samspillet utvikler barnets tanker, meninger og følelser motorikk forholdet til andre og seg selv 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Fins det motargumenter? Noam Chomsky, 1960-tallet: Språket er først og fremst en biologisk evne Språket eksisterer kun som system i hjernen og utvikles uavhengig av det sosiale Språket læres gjennom prøving og feiling (behavoristisk teori) Steven Pinker,The Language Instinct, 1994: In many communities in the world, parents do no indulge their children in Motherese. In fact, they do not speak to their prelinguistic children at all, except for occasional demandes and rebukes. […]. Needless to say, the children in theses communities, overhearing adults and other children, learn to talk. 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språket i bruk YTRING I KONTEKST metafunksjon poetisk funksjon JEG ekspressiv funksjon DET referensiell DU appellativ Språkfunksjoner – forholdet mellom ytring, avsender, mottaker og objekt Roman Jacobson – 6 grunnleggende språkfunksjoner kontaktfunksjon 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Kontekst og dialogferdighet Her og nå-kommunikasjon samme tid og sted samme opplevelser og hendelser Der og da- kommunikasjon (kontekst må synliggjøres) ikke samme tid og sted ikke samme opplevelser og hendelser Særlig når barnet skal lære å skrive må det ha evnen til å dekontekstualisere 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold