Differensiering fordi…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Den autentiske læringsdialogen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
ELEVMEDVIRKNING.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Barns læring, voksnes ansvar!
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Temabasert undervisning
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Mestringsmodell Breidablikk
PORTEFOLIO Ekrom skole.
LP og evidens i undervisningen
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Samarbeid mellom skole og hjem
Mål og læring hos elever
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Bruk av Kahoot! Og Padlet i Historieundervisning Noen (små) erfaringer.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Klubben for alle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Differensiering fordi… Elevene er ulike i forhold til Kunnskapsnivå Arbeidsmåter – hvordan de jobber og hvem de jobber godt sammen med interesser

Differensiering ved hjelp av… Ulike læremidler Ulike typer oppgaver Ulik grad av teoretisk – praktisk tilnærming Ulike læringsmål (forventninger) Ulik tid til aktiviteter Ulike måter å jobbe sammen/alene på

Forutsetninger for å differensiere undervisning ”Kartlegge” førkunnskap Aktivere elevens bevissthet om egen læring Vektlegging av læringsmiljø spesielt i forhold til: Det er lov å gjøre/tenke feil Det er ok at alle ikke kan alt (forskjellighet er greit) Elevens muligheter for å påvirke undervisning Jevnlig vurdering av elevens læring