Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Samhandling.
Sissel Johansson Brenna, Høgskolelektor, HiB
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Veiledning av elever / lærlinger
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Skikkethetsvurdering
Kroppsøvingsdidaktikk
Samarbeidsmøte for GLSM
Praksislærermøte GLSM-praksis
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Praksis i studieåret 2009/2010: Trinn 2-AU
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Samarbeid mellom skole og hjem
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Mer praksis – bedre lærere?
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
VELKOMMEN TIL KONTAKTMØTE HJEM-SKOLE ONSDAG 7. SEPTEMBER 2011.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Velkommen til foreldremøte!
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Praksisseminar for 19MAGLU5-10 Velkommen!
Skikkethet i grunnskolelærerutdanningen
Utskrift av presentasjonen:

Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009 Praksismøte Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009

Praksisopplæringen styres av: Rammeplanen for lærerutdanning fra 2003 Studieplanen for allmennlærerutdanningen ved HiØ fra 2004 –revidert 2009 HiØ/AU´s Plan for praksis fra 2004,revidert i 2009 Skoleavtalen med praksisskolene for aktuelt år Praksisskolens avtalte semesterplan for studentenes praksis Forskrift for skikkethetsvurdering Øvingslæreravtalen

Webside for fagrettet praksis www.hiof.no Lærerutdanning Allmennlærerutdanning 3./4. trinn:

Oversikt over fagrettet praksis 2007-08 Norsk: Gressvik u – Leif Erik Vold Engelsk: Strupe, Risum – Henrik Bøhn, Karen Patrick Knutsen Kroppsøving: Tindlund u – Ole Sveen/Arne Skaug Musikk: Hannestad – Elisabeth Giske K&H: Gimle + ? - Victor Tymczuk/Bodil Gusgaard Matematikk: Kvernhuset u - Erik Næss, Marianne Maugesten Samfunnsfag: Borge u, Gressvik u, Varteig b&u – Steinar Wennevold Naturfag: Kvernhuset u, Strupe u – Ingar Båtvik RLE: Risum – Henning Sandstrøm Studenter fordelt på skoler 2007-08

Hensikten med fagrettet praksis 4 uker for årsstudier og 2 uker for halve årsstudier Hovedinnretting på praksis i fordypningsfaget Men: Fulle praksisdager, altså også mulig å ta andre undervisningsoppgaver og delta i planlegging, foreldrearbeid og annet Vår avtale er med en praksisskole – hele skolen kan være arena for studentene Likevel: Viktig å gi studentene mest didaktisk erfaring på det fagfeltet de fordyper seg i

Yrkesetiske utfordringer Vise respekt for elever, foreldre og lærere Følge opp reglene på arbeidsplassen Ta rollen som student i en læringssituasjon alvorlig Være konstruktiv i samarbeidet med lærere og medstudenter Skriftlige forberedelser til undervisning Ta imot veiledning positivt Komme presis, si fra til øvingslærer direkte ved sykdom og være innstilt på at disse ukene er en tilnærmet arbeidssituasjon som også krever bruk av fritida til forberedelse

Erfaringsutveksling i møtet mellom praksislærere og faglærere: Om samarbeidet med fagseksjonen? Forventning: Høgskolens lærer skal ta initiativ til å avtale besøk/møter etter behov ( Minst ett besøk) Hensikten med besøket: Generelt samarbeid – vise interesse for studentenes arbeid; praksislærer har hovedansvar for vurderingen av studenten Innspill med tanke på organiseringen av årets fagrettede praksis? Er det oppgaver eller mål i studieplanen som berører praksis?

Videre samarbeid Hva slags møter og samlinger bør vi legge opp til? Direkte møter med fagseksjoner? Fellesmøter for alle som jobber med fagrettet praksis? Informasjon på nett og med e-post – hvordan fungerer det? Andre ting?

Om skikkethet og vurdering av studenters praksis

Formål med skikkethetsvurdering Helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer En student som utgjør en mulig fare for barnehagebarns og elevers rettigheter, sikkerhet og psykiske og fysiske helse er ikke skikket for læreryrket. TO PROSESSER: Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter ved lærerutdanninger som nevnt i universitets- og høgskoleloven § 54 b skal foregå gjennom hele studiet. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering

Virkemidler i løpende skikkethetsvurdering: Studenter kan stryke i fag eller praksis I praksisopplæringen skal studentene ha veiledning og oppfølging. Studenter som viser at de ikke behersker praksissituasjonen, vil som hovedregel stryke i praksisdelen av utdanningen Dersom utdanningsinstitusjonen ser at en student ikke vil greie, eller vil ha store problemer med å fullføre lærerutdanningen, bør studenten få veiledning om dette, og eventuelt rådes til å avbryte lærerutdanningen

Vurdering av studenter på praksis i løpende skikkethetsvurdering Hva er de viktigste kriteriene? Yrkesetisk holdning Forberedelse og planlegging av undervisning og læringsaktiviteter – evne til å nyttiggjøre seg veiledning Tilrettelegging og gjennomføring av undervisning og læringsaktiviteter – faglig Kommunikasjon og kontakt med elever og kolleger Vurdering og begrunnelse av undervisning Samlet vurdering av skikkethet for læreryrket

Vurderingsprosessen – saksgang når noe går galt…: Oppstår det tvil om en student vil få praksis i en periode/et semester vurdert som bestått, skal øvingslærer gi melding til studieleder. Studieleder innkaller så til møte mellom berørte parter (student, veileder/øvingslærer og representant for lærerutdanningsavdelingen). Består tvilen etter møtet, gis studenten skriftlig beskjed om at praksisen ikke vil bli vurdert som bestått Praksisopplæring knyttet til det enkelte studieår må være bestått for å kunne gå videre i praksisopplæringen. Når en student ikke består en praksisperiode, må perioden eller deler av denne tas om igjen før studenten kan gå videre i studiet. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger, må studiet normalt avbrytes.

Særskilt skikkethetsvurdering Innlevert tvilsmelding blir behandlet av institusjonsansvarlig Institusjonsansvarlig utreder saken og utarbeider eventuelt et utvidet veiledningsopplegg Behandling i skikkethetsnemnda: Hvis utvidet veiledning ikke anses å være egnet til å hjelpe studenten, eller gjennomført utvidet veiledning ikke har medført den nødvendige endring og utvikling hos studenten Skikkethetsnemnda innstiller til styret, som fatter vedtak om studenten er skikket og eventuelt om utestenging

Vurderingskriterier i særskilte skikkethetssaker: Manglende vilje eller evne til omsorg og til å lede læringsprosesser for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet Manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en barnegruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn og unges sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse

Vurderingskriterier forts. Unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet Manglende vilje eller evne til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og voksne Studenten har problemer av en slik art at han/hun fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser Studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i lærerstudiet Manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning

Merknader: For at en student skal anses å være ikke-skikket, må minst ett av forholdene beskrevet i kriteriene foreligge i en slik grad at studenten ikke er skikket til å ha det ansvar for barnehagebarns og elevers rettigheter, sikkerhet og psykiske og fysiske helse som læreryrket innebærer Forhold eller hendelser som ligger utenfor studiesituasjonen kan bare tillegges vekt i den grad de har, eller må antas å kunne ha innvirkning på hvordan studenten vil utføre oppgavene som lærer Ved vurderingen av ulike momenter må det legges vekt på hvor langt studenten er kommet i studiet, og hvorvidt læring og utvikling i det videre studiet kan tenkes å gjøre studenten skikket til læreryrket.