Småbarn med deprimerte mødre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Hva er psykisk utviklingshemming?
Når er nok nok ved starten av livet?
Det sosiale spedbarnet Samspill og tilknytning i første leveår
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Fysisk aktivitet og helse
Infeksjoner, rus og psykiatri
Omsorg for barn og permisjon
Helse og sykdomsbegrepet
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske lidelser og uføretrygd
Kognitive symptomer etter små hjerneslag
Genetikk og livslykke Ellen Økland Blinkenberg
Foreløpig program Mandag 11.november
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
Erfaringer fra 9 mnd som dobbelkompetanse- stipendiat Mari strand •Hva vil det si å være dobbeltkompetansestipendiat? •Noen råd fra en novise til en annen.
Depresjon og rusmiddelproblemer
Nye retningslinjer for svangerskapsomsorgen
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Et økende problem i skolen?
Kjønnsforskjell i sykefravær
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Legal abort Provosert abort
Alderspsykiatrien i Norge. Hvor er vi – hvor går vi?
Psykiatri i Sykehjem Alderspsykiatri i Helse Vest Mars 2004
Diabetes og FYSAK Treningskontaktkurs i Førde, febr 2009.
| S Blair et al. JAMA 276: , 1996 Risikofaktorer: Alle dødsårsaker N= menn; 601 dødsfall; risiko justert for andre faktorer; Aerobics Center.
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
Spedbarnsteamet Barne - og ungdomspsykiatrisk avdeling Drammen
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Hvordan bygge opp et forskernettverk og være en effektiv veileder - Noen refleksjoner Prof. Kenneth Hugdahl Institutt for biologisk og medisinsk psykologi.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
v/Marianne Farstad Gjermo
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Trygdeforskningsseminaret 2014 Does pain severity and level of disability guide selection to rehabilitation in specialist health care? Inger Haukenes Phd.
Helseskader ved cannabisbruk
Ungdomsrådet Av ungdom, for ungdom CP konferanse 30 jan 2015.
Psykiske vansker hos barn og ungdom
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
EPDS Erfaringsdeling. Edinburgh Postnatal Depression Scale Utviklet i 1987, for å oppdage depressive symptomer hos kvinner som nylig har fått barn. Studier.
Styrking av foreldrekompetanse forebygger atferdsvansker hos barn Charlotte Reedtz, RKBU Nord «Te ka slags nøtte» 2011.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
SLAGPOLIKLINIKK Christina Lindevik Kristiansand 15. april 2016.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Vansker i relasjonen mellom foreldre og små barn: Effekt av manualisert Marte Meo Magnhild Singstad Høivik NTNU, Det medisinske fakultet, RKBU Nasjonalt.
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Spiseforstyrrelser Øyvind Rø Forskningsleder/professor II
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Utskrift av presentasjonen:

Småbarn med deprimerte mødre Veileder: Professor Lars Smith, Psykologisk institutt, UiO Stipendiat: Schale Azak, Psykologisk institutt, UiO Nic Waals Institutt Lovisenberg Diakonale Sykehus

Psykologisk institutt, UiO Forekomst 12-16 % av alle kvinner (O`Hara & Swain, 1996). 3-9% av alle førstegangs fedre – akse 1 diagnose (depresjon og angst) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Overføring av psykiske vansker Barn av psykisk syke 41-77 % Psykiske problemer 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Dette vet vi om barna Spedbarn: svakere orientering (Abrams o.fl., 1995) mer irritable og sutrete (Whiffen &Gotlib, 1989) uvanlig mye gråt (Zuckerman et al, 1990) mer søvnvansker (Field, 2002) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO mindre vokalisering og positiv affekt i samspill med mødrene skårer dårligere på prøver av mental og motorisk utvikling mer utsatt for å ha utrygg eller desorganisert tilknytning (Cummings & Davis, 1994; Lyons-Ruth et al, 2002) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Barn i 1-3 års alderen: -mer sensitive for stress -forsinket i tilegnelsen av strategier for selvregulering -mer eksternaliserings og internaliseringsproblemer ( Field o.fl., 1996) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Barn i skolealder: er mindre sosialt kompetente - høyere frekvens av depresjon og angst (Radke-Yarrow, 1998) - har mer problemer med hensyn til skolerelaterte ferdigheter har flere atferdproblemer (Cummings& Davis, 1994) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Vi trenger mer kunnskap Hvordan overføres psykiske problemer fra mødre til barn? Hva er: overføringsmekanismene sårbarhetsfaktorene moderatorvariablene 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Teoretisk fundament 1) Modell for overføring av risiko (Goodman& Gotlib, 1999) 2) Transaksjonsmodellen (Sameroff, 2000) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Modell for overføring av risiko Genetisk overføring far Dysfunksjonell nevroregulering + uspesifisert utfall ÷ tid/varighet Utsatt for neg. tanker og følelser barnets egenskaper familiestress 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Transaksjonsmodell En hypotetisk utviklingsvei Omgivelser Mor Barn Tid Lite støtte Lite emosjonell tilgjengelighet, Fiendtlig samspillstil Irritert Mor Dysfunksjonell regulering Eksternaliserings- vansker Mye gråt Lite øyekontakt Barn Tid 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Dette vil vi gjøre Tre grupper: N= 50 Barn av depressive mødre N= 50 Barn av mødre med diabetes N= 50 Barn av mentalt og fysisk friske mødre 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Vurdering av barn og foreldre når barnas alder er: 6mnd 12 mnd 18 mnd 36 mnd 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Barna Temperament vurdert av foreldrene (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) Kognitiv og motorisk utvikling (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) Kommunikasjonsferdigheter (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) Joint attention (ved 6, 12 og 18 mnd) Stressregulering (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Affektuttrykk, vedvarende oppmerksomhet og motorisk aktivitet i samspill med foreldrene (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) EEG (12, 18 og 36 mnd) Tilknytning (36 mnd) Psykiatrisk utredning (36mnd) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Foreldrene Når barnet er 6, 12, 18 og 36 mnd: Sensitivitet og samspillskvalitet Depresjonsnivå Grad av konflikter i samliv Stressnivå i foreldrerollen Stressregulering (mor) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Behandling Mødrene i depresjons-og diabetes gruppen blir tilbudt samspillstrening fra barna er 6 mnd 8-10 sesjoner 2-4 ”boostersessions” etter at barnet er 13 måneder Samspillstreningen blir gitt ved Sped- og småbarnsavdelingen ved Nic Waals institutt 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Videoopptak av ulike samspillsituasjoner Positiv feedback på opptak vektlegger øke mors sensitivitet 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO

Psykologisk institutt, UiO Samarbeidspartnere Professor Peter Mundy, University of Miami at Coral Gables, FL. Dosent Magnus Lindgren ved Psykologisk institutt, Universitetet i Lund Overlege Marianne Ors, Nevrofysiologisk klinikk, Universitetssykehuset i Lund Professor Robert Murison, Institutt for Biologisk og Medisinsk Psykologi, Universitetet i Bergen, 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO