Småbarn med deprimerte mødre Veileder: Professor Lars Smith, Psykologisk institutt, UiO Stipendiat: Schale Azak, Psykologisk institutt, UiO Nic Waals Institutt Lovisenberg Diakonale Sykehus
Psykologisk institutt, UiO Forekomst 12-16 % av alle kvinner (O`Hara & Swain, 1996). 3-9% av alle førstegangs fedre – akse 1 diagnose (depresjon og angst) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Overføring av psykiske vansker Barn av psykisk syke 41-77 % Psykiske problemer 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Dette vet vi om barna Spedbarn: svakere orientering (Abrams o.fl., 1995) mer irritable og sutrete (Whiffen &Gotlib, 1989) uvanlig mye gråt (Zuckerman et al, 1990) mer søvnvansker (Field, 2002) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO mindre vokalisering og positiv affekt i samspill med mødrene skårer dårligere på prøver av mental og motorisk utvikling mer utsatt for å ha utrygg eller desorganisert tilknytning (Cummings & Davis, 1994; Lyons-Ruth et al, 2002) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Barn i 1-3 års alderen: -mer sensitive for stress -forsinket i tilegnelsen av strategier for selvregulering -mer eksternaliserings og internaliseringsproblemer ( Field o.fl., 1996) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Barn i skolealder: er mindre sosialt kompetente - høyere frekvens av depresjon og angst (Radke-Yarrow, 1998) - har mer problemer med hensyn til skolerelaterte ferdigheter har flere atferdproblemer (Cummings& Davis, 1994) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Vi trenger mer kunnskap Hvordan overføres psykiske problemer fra mødre til barn? Hva er: overføringsmekanismene sårbarhetsfaktorene moderatorvariablene 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Teoretisk fundament 1) Modell for overføring av risiko (Goodman& Gotlib, 1999) 2) Transaksjonsmodellen (Sameroff, 2000) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Modell for overføring av risiko Genetisk overføring far Dysfunksjonell nevroregulering + uspesifisert utfall ÷ tid/varighet Utsatt for neg. tanker og følelser barnets egenskaper familiestress 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Transaksjonsmodell En hypotetisk utviklingsvei Omgivelser Mor Barn Tid Lite støtte Lite emosjonell tilgjengelighet, Fiendtlig samspillstil Irritert Mor Dysfunksjonell regulering Eksternaliserings- vansker Mye gråt Lite øyekontakt Barn Tid 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Dette vil vi gjøre Tre grupper: N= 50 Barn av depressive mødre N= 50 Barn av mødre med diabetes N= 50 Barn av mentalt og fysisk friske mødre 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Vurdering av barn og foreldre når barnas alder er: 6mnd 12 mnd 18 mnd 36 mnd 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Barna Temperament vurdert av foreldrene (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) Kognitiv og motorisk utvikling (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) Kommunikasjonsferdigheter (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) Joint attention (ved 6, 12 og 18 mnd) Stressregulering (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Affektuttrykk, vedvarende oppmerksomhet og motorisk aktivitet i samspill med foreldrene (ved 6, 12, 18 og 36 mnd) EEG (12, 18 og 36 mnd) Tilknytning (36 mnd) Psykiatrisk utredning (36mnd) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Foreldrene Når barnet er 6, 12, 18 og 36 mnd: Sensitivitet og samspillskvalitet Depresjonsnivå Grad av konflikter i samliv Stressnivå i foreldrerollen Stressregulering (mor) 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Behandling Mødrene i depresjons-og diabetes gruppen blir tilbudt samspillstrening fra barna er 6 mnd 8-10 sesjoner 2-4 ”boostersessions” etter at barnet er 13 måneder Samspillstreningen blir gitt ved Sped- og småbarnsavdelingen ved Nic Waals institutt 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Videoopptak av ulike samspillsituasjoner Positiv feedback på opptak vektlegger øke mors sensitivitet 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO
Psykologisk institutt, UiO Samarbeidspartnere Professor Peter Mundy, University of Miami at Coral Gables, FL. Dosent Magnus Lindgren ved Psykologisk institutt, Universitetet i Lund Overlege Marianne Ors, Nevrofysiologisk klinikk, Universitetssykehuset i Lund Professor Robert Murison, Institutt for Biologisk og Medisinsk Psykologi, Universitetet i Bergen, 18.11.2005 Nic Waals institutt & Psykologisk institutt, UiO