Matematikk i økonomiutdanninger Ulike opptakkskrav – samme pensum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Handelshøgskolen ved UMB Presentasjon av studietilbudet for UMB-ambassadører
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Sunnland Einar Stølevik
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Bestått/ikke-bestått
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Student i ”moden” alder
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.
Ta fag fra videregående skole
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Informasjonsmøte fritak og valgfag onsdag 13. august 2014 kl. 10
Informasjonsmøte valgfag - generell informasjon
Gro Maastad, studieveileder
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Forkurs, TRES og Y-veien
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
NRØA møte Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk i økonomiutdanninger Ulike opptakkskrav – samme pensum Realfagskonferansen 21.04.2008 Veslemøy Johnsen Instituttleder for matematiske fag Universitetet i Agder

Disposisjon Matematikk i økonomiutdanninger Studentgrupper og opptakskrav Problemstillinger Litt historikk Nytt undervisningsopplegg Foreløpige resultater Masteroppgave i tilknytning til prosjektet Foreløpige resultater fra masteroppgaven Plan for høsten 2008 Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Tre studieprogram i økonomi og administrasjon ved UiA skal ha samme pensum og eksamen i matematikk Studieprogram Opptak 2007 Økonomi og administrasjon, 5-årig master 62 stud Økonomi og administrasjon, bachelor 109 stud Revisjon, bachelor 25 stud Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Studentgrupper og opptakskrav Opptakskrav: Generell studiekompetanse Økonomi og administrasjon, bachelor Revisjon, bachelor Opptakskrav 2MX, 2MY eller 3MZ Fastsatt av departementet Økonomi og administrasjon, 5-årig master Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Plan for treårig Bachelorstudium i økonomi og administrasjon Vedtatt av NRØA* 18.09.01 som anbefalt plan for institusjonenes utforming av bachelorutdanninger i økonomi og administrasjon, justert av NRØA 09.09.02 Metodefag 15-20 studiepoeng Emnebeskrivelse i Grunnleggende matematikk (MEM1) Antall studiepoeng fastsettes av den enkelte institusjon Forkunnskaper: Ingen spesielle Mål: Emnet skal gi kunnskaper i matematikk som anvendes i problemstillinger innen bedrifts- og samfunnsøkonomi. Studentenes evne til logisk og analytisk tenkning skal oppøves. * Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning September 2004 Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Faglige elementer som bør dekkes Elementær algebra Funksjoner i en variabel: Funksjonsbegrepet, polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, asymptoter Derivasjon og funksjonsanalyse: Grenser, kontinuitet, derivasjonsregler, enkle og sammensatte funksjoner, kjerneregel, elastisitetsberegninger Anvendelse av derivasjon: Maksimums- og minimumsproblemer, funksjonsdrøfting Eksponential og logaritmefunksjonen: Tallet e, naturlig logaritme, kontinuerlig forrentning, derivasjon og drøfting av eksponential- og logaritmefunksjoner Finansmatematikk: Rekker, annuitet, nåverdi, effektiv rente Funksjoner av flere variable: Partielle deriverte, stasjonære punkter. Maksimums- og minimumsproblemer for to variabler. Maksimums- og minimumsproblemer under bibetingelser (anvende Lagranges metode) Enkel integralregning: Den antideriverte, areal under kurver og det bestemte integral, tilpasses anvendelsen i andre bedrifts- og samfunnsøkonomiske emner Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Økonomistudiene ved UiA 1. studieår BE-100 Finansregnskap med analyse 10 sp SE-104 Innføring i økonomisk tenkning og etikk 5 sp ORG104 Organisasjon og ledelse 7,5 sp MA-138/115 *) Matematikk med anvendelse i økonomi 7,5 sp BE-104 Kostnads- og inntektsanalyse 10 sp JU-100 Rettslære 1 5 sp MA-116 Statistikk med anvendelse i økonomi 7,5 sp SE-105 Innføring i mikroøkonomi 7,5 sp Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Problemstillinger Studentene skal ha samme pensum og eksamen Mange studenter slutter i første semester Høy strykprosent Studentenes problemer med matematikk påvirker arbeidet med de andre emnene Studenter som stryker, får mindre tid til vårens emner Noen studenter synes emnet er altfor lett, mens andre oppfatter det som uoverkommelig Flere studenter går gjennom det 3-årige studiet, men mangler eksamen i matematikk Faglærer får klager uansett hva han gjør Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Ulike hjelpetiltak som har vært iverksatt Ulike typer forkurs 3 uker intensivt før studiestart 2 uker intensivt før studiestart, 3 timer per uke resten av semesteret, kan gå opp som privatist i 2MX Flere timer undervisning enn normalt for et emne på 7,5 studiepoeng 4 timer forelesning 2 timer gruppe 2 timer regnestue Flere hjelpelærere på gruppene Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Sammenlikning av parametre i de tre studiene 2005 Prosent Bestått og prosent Stryk og avbrudd beregnes i forhold til antall Møtt. Prosentvis fordeling av karakterene beregnes i forhold til antall Bestått Antall Møtt: Mastøkad 66 Bachøkad 82 Revisjon 24 Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Nytt undervisningsopplegg En todeling av studentgruppen, MA-115 og MA-138 MA-115: Studenter med god bakgrunn fra videregående eller som mente at de hadde en god forståelse av matematikk MA-138: Studenter med dårligere bakgrunn fra videregående, eller studenter som mente at de trengte mer undervisning Forskjellen: MA-138 hadde en forelesningstime mer i uka og to timer med regnestue God informasjon på forhånd Test med fasit lagt ut på nettet: Studenter som har mindre enn en viss prosent riktig, anbefales å følge MA-138 Alle studentene kunne selv velge hvilken gruppe til ville følge Alle fikk identisk fire timers eksamen på slutten av semesteret Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Masteroppgave i tilknytning til prosjektet En masterstudent Lars Jøran Eilertsen, skriver sin masteroppgave i matematikkdidaktikk i tilknytning til dette opplegget ”En undersøkelse av virkningen for et nytt undervisningsopplegg i grunnkurs matematikk for økonomistudentene” Har analysert resultatene fra tidligere år Hjelpelærer på gruppene i MA-138 høsten 2007 Fortsetter som hjelpelærer i statistikk våren 2008 Har intervjuet både studenter i nåværende kull og studenter i tidligere kull Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Resultater Studentene er mer fornøyde Sier at de er glad for at vi gjør noe for dem, tar problemene deres på alvor Studieleder har ikke hatt noen gråtende studenter på kontoret Færre stryker Karakterene er bedre Påvirker karakterene i andre emner som studentene tar samtidig Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Eksamen Ma-115 siste fire år Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Sammenlikning av resultatene i 2005 og 2007 Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Prosentvis fordeling av karakterene A-D og E-F 2004-07 . I diagrammet er den blå søylen de som har fått A-D og den lilla de som har fått E-F det samme året. Størrelsen på den lilla søylen vil da være et anslag for en prosentandel av studentene som vil slite senere i studiet Resultatene i 2004 kan antakelig forklares med stort frafall (ca 110 av 260) og lettere eksamen Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Eksamen i BE-100 de fire siste årene – Antall studenter Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Norsk matematikkråds tester – bakgrunn fra vgs satt sammen med gjennomsnittlige resultater i prosent 1 år vgs 2 år vgs 3 år vgs annet Landsbasis 2003 30,6 43,9 58,5 Landsbasis 2005 31,0 43,4 56,9 43,1 Landsbasis 2007 31,1 40,9 54,9 50,9 UiA 2007 31,9 42,7 45,0 36,9 Det er ingen grunn til å tro at årets kull skulle gjøre det unormalt bra på eksamen. Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Funn i intervjuene med studentene Pilotintervju med 3 studenter fra tidligere kull og intervju med 8 studenter som deltok i undervisningsopplegget Samtlige var positive til den nye organiseringen Svært viktig med todeling av undervisningen Glad for at de hadde hatt obligatoriske innleveringer i ettertid, selv om det var et slit mens de holdt på De fleste studentene jobbet på de samme gruppene hver gang Det sosiale er viktig Flere mente det ikke hatt gått like bra uten todelingen. Tempoet i MA-138 kan ha vært avgjørende for at de ikke falt av undervisningen Kravet om 1 MX er for dårlig for å komme inn på studiet. De ser at matematikken er viktig, når de begynner med mikroøkonomi Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Plan for høsten 2008 Samme opplegg med noen mindre endringer Få flere studenter til å velge MA-115 – tilpasse testen Enkelte av oppgavene i testen er fjernet og noen flere enkle oppgaver lagt til Studenthjelpelærer med egen kontortid etter kl. 16.00 der enkeltstudenter, særlig de som har gått opp flere ganger tidligere år, kan be om hjelp Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

RAPPORT FRA AD HOC-GRUPPE FOR VURDERING AV MATEMATIKK- OG STATISTIKKFAGETS PLASS I ØKONOMISK-ADMINISTRATIV UTDANNING Arbeidsgruppen (2004) vil anbefale at det skal være den teoretiske varianten av matematikk som skal være opptakskrav til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon når det blir innført obligatorisk matematikk i det andre året i vgs. Vil det bli endringer i opptakskravene??? Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning September 2004 Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'