Hilde Berg Bentsen og Rune Myrmell Mandal kommune Livsglede for eldre 19. desember 2013 Hilde Berg Bentsen og Rune Myrmell
Bakgrunn Eldreplan 2020 Bystyrevedtak desember 2010 Begrunnelse for ønske om å innføre Livsglede for eldre. Fakta om Mandal sykehjem: 5 sengeposter Ca. 230 ansatte 128/118 pasienter Bygningsmessige utfordringer
Hva har vi gjort? Kick off – august 2011 Økonomisk støtte fra Fylkesmannen Ansatt livsgledekonsulent – 20% stilling Sertifiseringsprosessen Ca 2 år Stort sykehjem Første Livsgledesykehjem i Vest-Agder og det 9. i Norge. Det er av vesentlig betydning at vi scorer riktig. Verdiene vil vise hvilket hjelpebehov pasientene har på sykehjemmet. Statistikk kan brukes for evt. å synliggjøre et behov for mer ressurser. Kan gi oss en pekepinn på om vi har truffet med tiltak iverksatt på korttidsopphold.
Informasjon til pasient/bruker Pasient/bruker skal informeres om IPLOS-registeret: ”Brosjyren: ”Informasjon om IPLOS-registeret” (IS-1441) er utarbeidet for å ivareta informasjonsplikten, og skal gis til søker/tjenestemottaker. Når søker/tjenestemottaker ikke er i stand til å forstå slik informasjon, skal den gis til den som ivaretar personens interesser.”
Livsgledekriterier I Alle ansatte på sykehjemmet skal vite hva sertifiseringsordningen er, og hva det innebærer. Virksomheten skal legge til rette for at beboeren får mulighet til å opprettholde sine hobbyer og fritidssysler. Virksomheten skal legge til rette for samarbeid med skoler, barnehager eller andre organisasjoner Virksomheten skal legge til rette for at beboerne får komme ut i frisk luft en gang pr uke.
Livsgledekriterier II Virksomheten skal legge til rette for kontakt med dyr. Virksomheten skal legge til rette for sang, musikk og kultur i hverdagen Virksomheten skal legge til rette for å skape en hyggelig ramme rundt måltidet Virksomheten skal legge til rette for god kommunikasjon med pårørende Virksomheten skal trekke inn årstidene som en naturlig del av sykehjemmets hverdag 5 stillinger driver med oppsøkende virksomhet ut mot brukernes boliger. 3,2 stillinger har som hovedoppgave å bemanne et bokollektiv
Hva betyr dette for de ansatte? Bevissthet Livsglede Rutiner Dokumentasjon ”Usynlig” holdningsendring – ligger i ryggmargen ”Det enkle er ofte det beste” Anne Kari Fosshaugen - anne.kari.fosshaugen@mandal.kommune.no Åshild Naglestad Walvick - ashild.naglestad.walvick@mandal.kommune.no Solveig Ask Hansen - solveig.ask.hansen@mandal.kommune.no Line Henriette Broberg - line.henriette.broberg@mandal.kommune.no Siri Lund - siri.lund@mandal.kommune.no Ella Kristin Jack - elle.kristin.jack@mandal.kommune.no Ingebjørg Øyre - ingebjorg.oyre@mandal.kommune.no Turid Pedersen - turid.pedersen@mandal.kommune.no Inger Spikkeland Grasmo - inger.spikkeland.grasmo@mandal.kommune.no Inger Lise Skoie - inger.lise.skoie@mandal.kommune.no Elisabeth Kjølberg - elisabeth.kjolberg@mandal.kommune.no Inger Hanson - inger.hansson@mandal.kommune.no Marit Høyland Støle - marit.hoyland.stole@mandal.kommune.no Mariann Ekrem Tellefsen - mariann.ekrem.tellefsen@mandal.kommune.no Anne Line Hinderaker Holte - anne.line.hinderaker.holte@mandal.kommune.no Laila Merete Lindland - laila.merete.lindland@mandal.kommune.no Steinar Larsen - steinar.larssen@mandal.kommune.no Lise Pedersen - lise.pedersen@mandal.kommune.no Irene Engeland Nøding - irene.engeland.noding@mandal.kommune.no Randi Christensen - randi.christensen@mandal.kommune.no Cecilie B. Ro - cecilie.b.ro@mandal.kommune.no Tone-Lill Grøvan - tone-lill.grovan@mandal.kommune.no Lise Grøvan Røyland - lise.grovan.royland@mandal.kommune.no Mette Martinsen - mette.martinsen@mandal.kommune.no Inger-Helene Vestel Haga - inger-helene.vestel.haga@mandal.kommune.no Hilde Berg Bentsen - hilde.berg.bentsen@mandal.kommune.no
Hva betyr dette for pasientene? Individrettet kartlegging Mer livsglede i hverdagen jf. livsgledekriteriene Fornøyde ansatte smitter over på pasientene Trolig mer fornøyde pasienter