En gjennomgang av skoleskyssområdet for elever i grunnskolen  Skyssretten etter oppl § 7-1 for elever med over og under 4 km (evt 2 km) mellom hjem og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
AVLASTNING Melhus
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Individuell vurdering
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.
innholdet i enkeltvedtak
Hva er nytt? Hvor skal vi søke?
Forskriften har regler om
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
FORELDREANSVARET BUSSORDNINGEN. Fri skoleskyss for bestemte grupper: - 1.klasse 2 km - øvrige trinn 4 km - Spesielt farlige strekninger Buss direkte mellom.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
5 Marius Stub.
5 Marius Stub.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Gjeldende regelverk om vurdering
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

En gjennomgang av skoleskyssområdet for elever i grunnskolen  Skyssretten etter oppl § 7-1 for elever med over og under 4 km (evt 2 km) mellom hjem og skole  Avstandsmåling  Skyssrett versus skyssorganisering/kvalitet  Vedtaksinstanser og klageinstanser  Gangavstand mellom hjem og busstopp: Lengde og ansvar  Akseptabel reisetid  Skyssorganisering og økonomisk ansvar Utdanningsmøte for Vest-Agder 12. mars 2013

Skyssretten etter oppl § 7-1 «Elevar i årstrinn som bur meir enn fire kilometer frå skolen har rett til gratis skyss. For elevar i 1. årstrinn er skyssgrensa to kilometer. Elevar som har særleg farleg eller vanskeleg skoleveg har rett til gratis skyss utan omsyn til veglengda.»

Avstand mellom hjem og skole – hva er det? «- frå dør til dør etter farande veg.» (Ot prp 46 ( ) = Bokstavelig forståelse: Fra døren hjemme til den døren på skolen som eleven går inn gjennom til vanlig på vei til 1. time = Avstanden ligger fast og kan ikke påvirkes gjennom endring av start/stoppsted for skolebuss Digital måling er akseptert med margin for feilmåling på 25 meter

« – etter farande veg.»  Private veier: Akseptert som skolevei dersom den brøytes vinterstid og ikke stenges. Veilys ikke betingelse.  Noen kommuner har for sin del gjort prinsippvedtak om at det kun er kommunale gang/sykkelveier (i tillegg til vanlig offentlig vei) som skal benyttes ved beregning av skolevei.

Vedtaksinstanser - skyssrett  Kommunen er førsteinstans ved alle søknader/krav om skyss ved avstander under 4, evt 2 km, og har ansvaret for oppfylling av skyssretten under minsteavstanden  Fylkeskommunen (AKT) er førsteinstans ved alle søknader/krav om skyss over 4, evt 2 km, og har ansvaret for oppfylling en skyssretten for disse elevene

Vedtaksinstans - Organisering etc av skyss -Elever med skyssrett skal sikres denne over nivået for lovens minstekrav. -Skyssens kvalitative side (organisering, materiellstandard, servicenivå etc) er fylkeskommunens (AKT) ansvar og beslutning.

«Svært farlig eller vanskelig skolevei under 4 (2) km»  Kommunalt ansvar. Obs g/s-veier, fartsskilting etc i skolenes nærområder. Klagesaker vanlig ved bortfall av skyss etter ny G/S-vei  = Veien må ha en fare-/vanskelighetsgrad som går utover det vanlige.  Klagebehandling: Presedenser i klagesaker, vurderinger i kommunale reglement, skjønn  Men: Skyss er en individuell rett (alder, ind. Forutsetninger, alene/medelever etc)

Klageinstanser  Fylkesmannen er klageinstans ved fylkeskommunalt vedtak ift skyssrett ved avstand over 4, evt 2 km.  Fylkesmannen er klageinstans ved kommunalt vedtak ift skyssrett under 4, evt 2 km.  Fylkesutvalget er klageinstans for fylkeskommunalt vedtak vedr service, organisering, materiell etc som går utover skyssretten.

Akseptabel gangavstand hjem – busstopp 1  Loven er absolutt i sin angivelse av avstandsgrenser hjem – skole, men tar ikke stilling til maksimal gangavstand hjem – busstopp.  Ved skyssrett: Mestedelen av skoleveien skal gjøres i buss e.a.  Fylkeskommunalt reglement for grun nskoleskyss: «…. bør ikke overstige 1 km for 1 årstrinn, 1,5 km for 2. – 3. årstrinn og 2 km for 4. – 10. årstrinn»

Akseptabel gangavstand hjem – busstopp 2  OBS: Ved avstand over 4 (2) km har fylkeskommunen også ansvar for denne delen av skoleveien.  Skyss – en individuell rett: Krav til varsling og vedtak når ordning faller bort ved overgang fra for eksempel 1. til 2. klasse.  Samme krav til veiens sikkerhet etc ved gangavstanden som ved skolevei under 4 (2 km)  Individuelle elevhensyn skal vurderes.

Noen begrep - 1  Skole/undervisningstid = elevens faktiske skoletid, ikke skolens start- og sluttider (Sivilombudsmannen)  Reisetid = Den samlede tiden for den enkelte elev fra en forlater hjemmet til det ringer inn. Tilsvarende ved elevens undervisningstids slutt.  Akseptabel reisetid: Lov eller forarbeid sier ikke noe om hva som er akseptabelt, men peker på hensyn til alder, de yngste elevenes behov for leke- og fritid – og ind. Hensyn. VAFs skyssreglement har ingen juridisk funksjon, men er fylkeskommunens vurdering.

Noen begrep - 2  Merk at VAFs reglement bruker ikke begrepet reisetid, men kjøretid i buss (30 min årstrinn/45 min 4. – 10. trinn)  Midtskyss: Begrepet er villedende og er ikke noe juridisk begrep. Grunnlaget for organisering av skyssen er hva som gir akseptabel reisetid (jfr definisjon)  Akseptabel reisetid inngår i skyssretten = omfattes av klageretten til Fylkesmannen

Organisering av skoleåret – og skyss  Ferie- og fridagsplanen (skoleruta): Kommunal bestemmelse/forskrift  Fellesforslaget fra KS og fylkesmennene på Agder ikke bindende, men er en anmodning  En kommune som avviker fra fellesforslaget skal ikke betale ekstra for skyss som følge av dette.  Likevel: Alle parter har ansvar for å gjøre skoleskyssen så rasjonell som mulig, dog slik at den enkelte elevs skyssrett oppfylles.

Organisering av skoleuka -Som for skoleåret: Felles ansvar for god utnyttelse av offentlige midler + ivaretaking av skyssretten. -Kommunen skal bestrebe seg på en kostnadseffektiv ukeorganisering innen gjeldende forskrift og praktiske, mulige rammer på den enkelte skole. -Fylkeskommunen skal oppfylle skyssretten og organisere den samlede skyssen på en kostnadseffektiv måte. -Kriterium: Akseptabel reisetid for enkeltelever, - ikke midtskyss som ordning/begrep

Annen skyss - 1: § 7-3  Elevar som på grunn av funksjonshemming eller mellombels skade eller sjukdom har behov for skyss, har rett til det uavhengig av avstanden mellom heimen og opplæringsstaden.  Elevar som har plass i skolefritidsordninga, jf. opplæringslova § 13-7, og som på grunn av funksjonshemming eller mellombels skade eller sjukdom har behov for skyss, har rett til skyss til og frå skolefritidsordninga. Retten omfattar ikkje skyss i skoleferiane. Retten til skyss gjeld uavhengig av avstanden mellom heimen og skolefritidsordninga.

Annet – 2: § 7-4  Elevane har rett til nødvendig reisefølgje. Elevane har rett til nødvendig tilsyn når det blir ventetid før undervisningstida tek til og etter at undervisningstida er slutt. Retten til nødvendig reisefølgje og til nødvendig tilsyn gjeld også for barn som har rett til skyss til og frå skolefritidsordninga etter § 7-3 andre ledd.  Reisefølge er kommunalt ansvar, og kommer lett i spenningsforhold til § 7-3 og til ‘akseptabel reisetid’. Jfr også situasjoner ved bråk på skolebussen.

Andre skyssproblemstillinger  En elev innvilges plass på annen skole enn nærskolen i kommunen og må ha skyss.  Elever ved skole i annen kommune (Krossen skole)  Elever i private skoler som ligger i annen kommune enn hjemkommunen  Forholdet mellom SFO og avlastning: Rett til skyss betalt av VAF mellom hjem og sfo, - også mellom sfo og avlastningshjem?  Generelt: Virkelighetens variabler er utallige, og det må manøvreres med klokskap og smidighet.

Ved uenighet og tvister  Gjennomgående godt samarbeid og fleksibilitet fra begge parter  Avtalefritt område: Kommune og VAF ikke pålagt tosidige avtaler, men bør etter FMs syn gjøre det  Ved tvister: FM kan avgjøre oppgjørstvister om partene ber om det, men kan ikke av eget initiativ gå inn i en slik oppgave