LANDBRUKET I OSLO Strategiseminar 20. – 21. mars 2013 Landbruksbasert næringsutvikling Regionalt næringsprogram 2014-2016 OPPSUMMERING FRA GRUPPEARBEID.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Verdidokument for Oslos kolonihager
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Regjeringen mener • God rekruttering, et høyt kunnskapsnivå og videreutvikling av kunnskapssystemene er av avgjørende betydning for at landbruks- og.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Frivilligpolitikk i Askim
Tirettelegging for SWOT
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Velferdstjenester på gårdsbruk - et samarbeid mellom kommune, bruker og bonde.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Vi får Norge til å gro! Viktige landbrukspolitiske saker for vinteren Per Skorge.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
SWOT-analyse.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Regional transportplan Agder
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Involvering ProjectOslo Osloregionens posisjoneringsprosess.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Inn på tunet som moglegheit i velferdstenestene Karoline Bjerkeset, prosjektleiar, Inn på tunet-satsinga Bruk av Ipt innan rusomsorg.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Energi- og klimaplaner i Fjellregionen – et overblikk Regionrådgiver Rune Jørgensen, 25. november 2013.
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
NMBUs fortrinn og de store samfunnsutfordringene Gaute Lenvik direktør nærings- og matpolitikk NHO Mat og Drikke 4. mars 2016.
Aurskog-Høland: Landbrukskommunen Ideen om å utvide mulighetene i kommunen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Regionalt Partnerskap hvordan gjør vi det i Østfold Torsdag 27.august 2015 Karoline Fjeldstad.
Formål med og styring av IBU-midlene.
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Evaluering av ”Fritt Fram”
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Seksjonsmøte SKS 6. april
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
SWOT-matrisen.
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

LANDBRUKET I OSLO Strategiseminar 20. – 21. mars 2013 Landbruksbasert næringsutvikling Regionalt næringsprogram OPPSUMMERING FRA GRUPPEARBEID

Landbruket i Oslo – grunnlag for videre prosess  Regionalt bygdeutviklingsprogram for Oslo og Akershus for perioden 2013 – 2016 En oppfølging av St. meld. 9 om landbruks- og matpolitikken  Seminaret ble arrangert av Fylkesmannens landbruksavdeling og Innovasjon Norge

Regionalt bygdeutviklingsprogram for Oslo og Akershus (RBP)  Fylkesmannen har det strategiske ansvaret for å utvikle, vedta og iverksette RBP i nært samarbeid med fylkeskommunene, kommunene, Innovasjon Norge og næringsorganisasjonene i landbruket  RBP skal målrette landbruksbasert næringsutvikling med miljø- og klimahensyn, og synliggjøre sammenhengen mellom følgende delprogrammer: 1. Regionalt næringsprogram (RNP) 2. Regionalt miljøprogram (RMP) 3. Regionalt skog- og klimaprogram (RSK)

Modell for arbeidet

Regionalt næringsprogram – videre prosess og fremdrift: 1) Strategi 2014 – ) Handlingsprogram 2014 Strategi- samling mars Interne prosesser og tilbake- meldinger før 15. august Utkast før 1. oktober Høringsfrist 15. november Ferdigstilling før 15. desember

SWOT-analyse Landbruket i Oslo SWOT – Strengths / Weaknesses / Opportunities / Threats  Styrker  Stort engasjement  Kjøpesterkt marked  Positivt omdømme for landbruket  Svakheter  Uavklarte roller i forvaltningen for brukerne – de passer ikke inn i rammene som er satt  Lite midler til tiltak  Muligheter  Påvirke forbrukerne  Knytte tettere bånd mellom bonde/forbruker  Matopplevelser  Undervisning/utdanning  Stort marked  Øke selvforsyningsgraden  Trusler  Produksjon er prioritert, mens de andre verdiene ved landbruk ikke er så synlige  Vi er midt i høykonjunktur (kortsiktighet livsstil, men dette er også en mulighet)  Maktkonsentrasjonen i kjedene. Kortreist mat fra regionen har få omsetningskanaler.

Muligheter – satsninger Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! A. Tilrettelegging av aktiviteter fra det offentlige – kunnskapsoverføring  Byutvikling  Kartlegging av parseller, skolehager  Bogstad – besøksgårdutvikling  Nasjonalt kompetansesenter for urban dyrking  Kåring av den fineste hagen  Opprette nye områder for dyrking  → Handelsmessig gevinst? Hva er lønnsomt, og hvordan møter man spørsmål knyttet til lønnsomhet, hvordan måler man det? B. Kunnskapsoverføring – møteplasser Mellom bonde/forbruker på gårdene  Natur og Ungdom – Grønt Spatak  Skjøtselsplanen for Sørkedalen – ta vare på kulturlandskapet versus gjengroing  Oslo Kooperativ – felles innkjøpsordning direkte fra bonde  Besøksgårdene (Bogstad, Abildsø, Nordre Lindeberg, Søndre Ås, Skjerven gård, Bygdø Kongsgård)  Maridalens venner (dugnad)  Øverland andelslandbruk / Abildsø

Muligheter – satsninger Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! B. Kunnskapsoverføring – møteplasser (forts.)  Mellom bonde/forbruker på gårdene  NU – Grønt Spatak  Sørkedalsprosjektet  Besøksgårdene (Bogstad, Abildsø, Nordre Lindeberg, Søndre Ås, Skjerven gård)  Maridalens venner (dugnad) Opplevelser i kulturlandskap  Øverland andelslandbruk/Abildsø  Geitmyra Matkultursenter  Mellom bonde/forbruker i byen  Bondens Marked  Matstreif  Mathallen Vulkan  Oslo Kooperativ  Restauranter  Epleslang og lignende tiltak

Muligheter – satsninger Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! B. Kunnskapsoverføring – møteplasser (forts.)  Mellom bonde/forbruker på gårdene  NU – Grønt Spatak  Sørkedalsprosjektet  Oslo Kooperativ  Besøksgårdene (Bogstad, Abildsø, Nordre Lindeberg, Søndre Ås, Skjerven gård)  Maridalens venner (dugnad)  Øverland andelslandbruk  Mellom bonde/forbruker i byen  Bondens Marked  Mathallen  Oslo Kooperativ  Restauranter  Epleslang

Muligheter – satsninger Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! B.Kunnskapsoverføring – møteplasser (forts.)  Bybønder  Parsellhage/terassehager  BYBI – bier på takene og hagene  Kolonihagene  Skolehagene  Villahagene  Blindern studenthage  Botanisk hage  Geriljahagedyrkere  Herligheten (omdømme)  Parker, friområder  MaJoBo  Oslo Hagelag  4H

Muligheter – satsninger Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid!  JORD – kjøpe jord, resirukulere hageavfall til jord og kompost  Bruke jord/tilgang på jord – OsloKomposten (Grefsen, Bygdøy)  → utbyggingsområder – bevare og ta vare på (Jordbank)  Få frem samfunnsverdiene ved å dyrke mat og holde dyr i byen, og verne om dyrka- og dyrkbar jord i byen  Skifte mentalitet hos forbrukerne – disse aktivitetene kan bidra til dette, økt kunnskap for å ta miljøvennlige og bærekraftigevalg  → dypere forståelse  Egenverdi – trivsel  Sosial arena – integrering av innvandrere, grønt arbeid (NAV)  Stolthet og tilhørighet ved å dyrke egen mat. Beitedyr skaper tilhørighet og trivsel i lokalmiljøet