Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Tariff 2014 Økonomi, lønnssystem, HTA og SFS 2213
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Pensjon – privat sektor
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Lokal arbeidstidsavtale
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
Arbeidstid i skole og barnehage Utdanningsforbundet Sogn og Fjordane 2
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Formålet med denne økta
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Tariff 2014 – Resultat etter streiken
Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Arbeidstidsavtalen.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Aktuelle saker: Forberedelser Tariff 2010, videreutdanning, vold og trakassering, ny HA og ATA KURS ATV-VGO Kurs ATV-VGO mars 2010,
Tidsressurspotten Skoleåret
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Ressursbestemmelser i skolen
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Utskrift av presentasjonen:

Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Arbeidstid SFS 2213 Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring

Fakta Lærernes arbeidstidsavtale er komplisert, og har vært gjenstand for mange frustrasjoner blant tillitsvalgte og medlemmer. Gjelder for perioden 01.01.2012 – 31.12.2012 Ved uenighet i reforhandlingen prolongeres avtalen fra 01.01.2013 – 31.12.2013 Ved uenighet da så kan avtalen bringes inn i hovedtariffoppgjøret pr.01.05.2014 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Intensjoner Profesjonalitet i lærernes yrkesutøvelse slik at tilbudet til elvene blir best mulig. Varierte arbeidsformer og best mulig organisering av arbeidstiden på den enkelte skole Sikre den enkelte lærer tilstrekkelig og rimelig tid til oppgaver som følger direkte eller indirekte av undervisningsoppgavene. Undervisning, annen tid sammen med elevene, kollegialt samarbeid, kompetanseutvikling samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen. Mulig å vurdere forholdet mellom tid til undervisning og tid til andre oppgaver utfra en vurdering av byrdefullhet knyttet til undervisningen. Ikke redusert ressursbruk i skolen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Årsverket Lærerårsverket blir oppgitt i antall timer per år. Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor årsverket på 1687,5 timer (1650 timer for lærere som er 60 år og over). Av årsverket er 38 uker (190 dager) sammenfallende med elevenes skoleår. I tillegg avsettes 6 dager til kompetanseutvikling og planlegging med mer. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Årsverket er inndelt slik at lærerne får avsatt tid til: undervisning annet arbeid med elever, kollegialt samarbeid for- og etterarbeid samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen faglig-administrative oppgaver andre planlagte oppgaver. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Det skilles videre mellom arbeidsplanfestet tid og selvstendig tid. Arbeidsplanfestet tid blir også kalt skoletid eller fellestid og er den delen av arbeidstiden som er underlagt rektors styringsrett. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Arbeidsplanfestet tid Arbeidsplanfestet tid utgjør 1300 og 1225 timer på henholdsvis barnetrinnet (btr) og ungdomstrinnet (utr), (1150 i vgo) og består av: • inntil 741 timer (btr) / gjennomsnittlig 664 timer (utr) avhengig av fag, til undervisning, definert som årsrammen for undervisning • 514 timer (btr) / 516 timer (utr) arbeidsplanfestet tid utenom undervisning • 45 timer til planlegging og kompetanseutvikling når elevene ikke er til stede. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Selvstendig tid Resten av årsverket, henholdsvis 387,5 timer (btr) og 462,5 timer (utr) disponeres av læreren selv til for- og etterarbeid og faglig ajourføring. Selvstendig tid utgjør 23 prosent av det totale årsverket på barnetrinnet og 27 prosent på ungdomstrinnet. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Tidsressurspott. Ressurs til lærere med en byrdefull arbeidssituasjon fastsettes til 2 / 2.2/3 årsrammetimer per elev.. Fordeling av ressursen drøftes på hver skole / enhet. Tidsressursen skal lette lærerens, herunder kontaktlærer for elever, og eller skoleleders arbeidssituasjon Dette gjøres som hovedregel ved reduksjon av antall undervisningstimer. Den enkeltes arbeidsbyrde kan ved partsenighet lettes ved å øke personaltetthet og derved tilpasse fordeling av arbeidsoppgaver. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Lokale avtaler. Skal bygge på omforente utviklingsmål drøftet av partene, og være nedfelt i styringsdokumenter i kommunen/fylkeskommunen. Lokale avtaler skal være drøftet på kommunalt nivå og være gjort kjent for den enkelte skole. En kommunal /fylkeskommunal avtale om arbeidstid kan være like den sentrale avtalen, være lik for hele kommunen / fylkeskommunen, eller inneholde forskjeller fra skole til skole. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Ingen endring i de andre hovedpunktene Seniorressurs Arbeidsplaner Andreoppgaver Kontaktlærer, sosiallærer og rådgiver Voksenopplæring Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Tidsressurspott 6.planleggingsdagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

På kurs for Htv i Nordland våren 2012, etter revisjonen av SFS 2213, kom det fram at SFS 2213 praktiseres nokså forskjellig rundt i vårt fylke. SFS 2213 åpner for at det kan inngås lokale avtaler, men de bør ikke være dårligere enn den sentrale særavtalen. Hva innebærer det? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

SFS 2213 og hvordan den praktiseres i kommunene. Utdanningsforbundet ønsker å jobbe videre med temaet , så i løpet av kort tid vil dere få tilsendt en fylkesinfo / undersøkelse der dere skal svare på en del sentrale spørsmål rundt SFS 2213 og hvordan den praktiseres i kommunene. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Diskuter! 1.Følges sentral avtale, SFS 2213, uten endringer, i din kommune.? Gjelder dette alle skolene. Er dette drøftet på kommunenivå? Gjelder dette alle elementene i avtalen, arbeidsplanfestet tid (leseplikt og bunden tid), herunder tid til kompetanseheving og selvstendig tid. Hvis ikke? Hvilke endringer er gjort? Er disse endringene drøftet på kommune / arbeidsplassnivå? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Hvordan ”praktiseres” den 6. planleggingsdagen? (beskriv) Gjelder dette alle skolene, eller er det forskjell fra skole til skole? Tidsressurspotten. Hvordan benytter en tidsressursen på skolene i din kommune? Er dette drøftet på hver arbeidsplass? Er det kommunale drøftinger / føringer på dette? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."