Utdanningsforbundet Halden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Møteplass for etisk refleksjon
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Lørenskog Idrettsforening
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Etikk og brukermedvirkning
For tillitsvalgte i Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet Trondheim
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk og moral i lederskap
Etikk for finansielle rådgivere
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Ledelse med profesjonsblikk – et felles ansvar for leder og tillitsvalgte Sogndal 14/ , Jens Garbo.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Etikk og verdier – bare ord
Den entusiastiske lærer
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Innføring i yrkesetikk for lærere
Presentasjon for medarbeidere. Agenda Betydningen av offentleglova for en sunn åpenhetskultur Tilgrensende lovverk i vår sektor Åpenhetskultur og innsynsrutiner.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
PRAKTISKE OPPGAVER.
«Sosialt arbeid – hva handler det om?»
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Arbeid med overordnet del
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsforbundet Halden 23.10.2013 Profesjonsetikk Utdanningsforbundet Halden 23.10.2013 Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Mål for dagen Stimulere til økt kunnskap om profesjonsetikk Gjøre plattformen kjent og bidra til at den tas i bruk Bidra til økt bevissthet om hva det innebærer å ha et profesjonsetisk ansvar Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Hva er etikk, moral, profesjonsetikk…? Etikk er lære/teori om hvordan vi bør handle Moral er handlingsregel det konkrete i situasjonen ofte ubevist Profesjonsetikken er en underavdeling av etikken tilpassing til yrkesområdet Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Profesjonsetisk plattform En profesjonsetisk plattform har tre hovedfunksjoner: å tydeliggjøre utad hva profesjonen står for å skape profesjonell samhørighet å korrigere og styre oss selv. Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Lærerprofesjonens etiske plattform på 1, 2, 3 1. Hvem, hva, hvorfor 2. Grunnleggende verdier 3. Profesjonelt ansvar Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

1.Hvem, hva og hvorfor? Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

2. Verdigrunnlaget Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Slipp bomullsbarna fri!(tegning: Ørjan Jensen) Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Passe beskyttet (Gyllen middelvei) Underbeskyttet (for mye risiko) Overbeskyttet (for lite risiko) Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

3. Moral og etikk moral og etikk Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Når har vi et etisk dilemma? Vi har et etisk dilemma når Vi er usikre på hva som er rett ( vet ikke hva vi skal gjøre) Vi må velge mellom ulike handlingsalternativer som begge synes like gode , men som utelukker hverandre (vi vil begge deler) Vi står overfor to handlingsalternativer som begge medfører noe vi ikke ønsker – men vi må velge ett av dem (må gjøre ting vi ikke vil) Vi står overfor et handlingsalternativ som er ønsket, men ikke lar seg realisere pga manglende midler (vet hva vi vil, men kan ikke gjøre det) Utdrag hentet fra Frøydis Oma Ohnstad (2010) Profesjonsetikk i skolen, læreres etiske ansvar Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Profesjonsetikk Identifisere etiske spørsmål Reflektere rundt ulike løsninger Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Smultringanalogien Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Eksempler fra kommuner http://www.utdanningsforbundet.no/Fylkeslag/Oppland/Kampanjer/Profesjonsetikk---pilotprosjekt-i-Oppland/ Dagrun Lundsvoll 16.september 2013

Oppsummering Lærere er personlige skjønnsutøvere i handlingstvang (700 valg!) Med plikt til å fortolke og realisere statens intensjon i det direkte møte Å fordele skjønnet gjennom kritisk refleksjon og studier er en oppgave som tilligger profesjonen som kollektiv – det er en plikt å delta Lærerprofesjonen må rutinisere kvalitets arbeidet-og vise åpenhet Ledelsens store utfordring er å legge til rette for og lede profesjonskollektivets kvalitetsarbeid Dagrun Lundsvoll 16.september 2013