Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
Bedriftshelsetjeneste
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstid i kommunale barnehager
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Føre var - forebygging av muskel- og skjelettplager
Konflikthåndtering.
Arbeidsmiljø 2008.
Utdanningsforbundet Troms 9.mars 2010, Aktuelle saker Solveig Eldegard, sentralstyret.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Hvordan jobbe godt med IA!
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
BRUK av bedriftshelsetjenester 2014 Status 2013 Hva kan LAMU anbefale ledelsen å bestille av tjenester i 2014? LAMUmøte 23. sept Cecil T. Grosch,
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Kvalitet, risiko og avvik
Statusrapport for IA-handlingsplan
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Sykefravær / personalpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011

Undersøkelse av arbeidstid For liten tid til: veiledning av medarbeidere, faglig ajourføring, arbeid rettet mot enkeltbarn utviklingsarbeid. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2

Undersøkelse av arbeidstid Tiltak: økt pedagogtetthet, mindre barnegrupper mer tid til samarbeid Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3

Debatt om arbeidstid Debatten om arbeidstid i barnehagen har vist at problemområdene er mange. Barnehageloven følges ikke i alle kommuner og av alle eiere og avtalene om arbeidstiden praktiseres ulikt. Dette viste oss at det ikke er bare ett svar på hva som må til for å kunne utføre et profesjonelt og kvalitativt godt arbeid og å sikre gode arbeidsvilkår. Det må jobbes på kort og på lang sikt på flere fronter. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

Arbeidstid - barnehage I forhandlingene presenterte Utdanningsforbundet vesentlige utfordringer for barnehagesektoren, både for ledere og det for pedagogiske personalet. Vi pekte på viktige endringer som ligger foran oss. Regjeringen har bl.a. oppnevnt Brustad-utvalget som skal ha fokus på kompetanse og kvalitet i barnehagen. Vi presenterte også elementer vedrørende ulike tidsressurser som er nødvendige for å kunne levere kvalitativt godt pedagogisk arbeid. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Arbeidstid - barnehage KS leverte krav med forslag til omfattende endringer i særavtalen. De ønsket gjennomgående å endre eksisterende bestemmelser som sikrer tidsressurser til ledelse, ”ubundet tid” og tid til felles planlegging, til bestemmelser som sier at arbeidsgiver lokalt skal avsette ”tilstrekkelig tid” til disse oppgavene. Med dette utgangspunktet var det ikke mulig for partene å komme fram til enighet. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

Arbeidstid - barnehage Nemndsbehandling tvist SFS 2201 fastsatt til 11.april Nemnd: Nøytral oppmann meklingsmann Dag Nafstad og partsrepresentanter fra KS og UDF. Partenes argumenter skrives inn prosesskriv samt framføring muntlig for nemnda. Nemndas kjennelse vil bli formidlet umiddelbart etter at den foreligger. Videre strategier for arbeidet med arbeidstid i barnehagen vil bli vurdert når resultatet av nemndas beslutning foreligger. s7

Arbeidstilsynets prosjekt Føre var Arbeidstilsynet har igangsatt et tilsynsprosjekt for forebygging av muskel- og skjelettplager. Prosjektet omfatter flere bransjer og avsluttes i Barnehagesektoren er omfattet fordi muskel- og skjelettplager utgjør en stor andel av det totale fraværet i barnehagene. Tilsynsprosjektet har en tydelig forebyggende profil. Fysiske, ergonomiske, organisatoriske og mellommenneskelige forhold som kan føre til muskel- og skjelettplager, blir vurdert. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s8

Arbeidsmiljø Føre var Bedriftshelsetjeneste Best sammen – øke nærværet i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s9

Årsaker til muskel- og skjelettplager er sammensatte. Det er ikke bare feil løfteteknikk og arbeidsstillinger som gir slike plager. Hvordan du har det på jobben har også innvirkning. Godt forhold til kolleger, leder og barn/foreldre er viktig for både fysisk og psykisk helse. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s10

Erfaringer fra tilsynene Det er så langt gjennomført tilsyn i 660 barnehager. To av tre offentlige og private barnehager arbeider ikke systematisk med forebygging av muskel- og skjelettplager. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s11

Erfaringer fra tilsynene Rutiner for kartlegging og risikovurdering, samt oppfølging gjennom handlingsplaner Vurdere tiltak som kan redusere belastning ved mye løft av barn,av- og påkledning, uhensiktsmessig ergonomisk tilrettelegging m.m. Bruk av godkjent bedriftshelsetjeneste som en viktig ressurs i dette arbeidet Sikre opplæring av verneombud, arbeidsgiver og mellomledere Vurdere tilgjengelighet og bruk av hjelpemidler som kan begrense fysiske belastninger. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s12

Spre erfaringer sette temaet på dagsordenen i møter, samlinger og kurs. Utdanningsforbundet sentralt vil også følge opp prosjektet, blant annet i dialog med prosjektledelsen i Arbeidstilsynet. sikre at prosjektet skal ha virkning også etter tilsynsperioden og føre til varige forbedringer. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s13

Bedriftshelsetjenesten(BHT) Krav om bedriftshelsetjeneste for barnehage- og skolesektoren ble innført 1. januar Bedriftshelsetjenesten skal bistå i arbeidsmiljøarbeidet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s14

Bedriftshelsetjenesten(BHT) Bistå arbeidsgiver, arbeidstakerne, arbeidsmiljøutvalg og verneombud i arbeidet med å skape sunne og trygge arbeidsforhold. planlegge og gjennomføre forandringer i arbeid og arbeidsmiljø. kartlegge arbeidsmiljøet og foreta risikovurderinger. Foreslå og arbeide for tiltak som kan forebygge helseskader. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s15

Honorar til bedriftshelsetjenesten IA-virksomheter kan helt eller delvis få refundert utgiftene til bruk av bedriftshelsetjeneste fra NAV. Det forutsetter at BHTs arbeid bidrar til at arbeidstakere kan unngå sykmelding, eller hvis sykmeldte eller personer med redusert arbeidsevne tilbakeføres til arbeid. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s16

Bedriftshelsetjenesten(BHT) Overvåke og kontrollere arbeidstakernes helse med hensyn til arbeidssituasjonen. Bistå med å tilpasse arbeidet for den enkelte Bistå med å gi informasjon og opplæring innenfor helse, miljø og sikkerhet (HMS). Bistå med bedriftsinternt attføringsarbeid. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s17

Akershuss18

INNHOLD IA-avtalen God ledelse Partenes roller og ansvar Senior- og livsfasepolitikk Psykososialt arbeidsmiljø Holdninger og verdier Psykisk helse Fysisk arbeidsmiljø Gravid og i jobb i barnehagen Tilrettelegging ved sykdom / nedsatt funksjonsevne Bistand fra bedriftshelsetjenesten. FOREBYGGE OG TILRETTELEGGE Akershuss19

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s20 NOU 2010:8 - med forskertrang og lekelyst Tiltak og anbefalinger om: Organisering av tilbudet barnehagens innhold og oppgaver Personalet i barnehagen Samarbeid og sammenheng med skolen Styring av sektoren og foreldrebetaling Kunnskap om barnehagens betydning

NOU 2010:8 - med forskertrang og lekelyst Alt som er fint skal bevares – samtidig skal rammeplane endres grunnleggende… Resultatmål for barns utvikling av basiskompetanse Barn skal få sette mål for egen læring og utvikling Likt fokus på formelle og uformelle læringssituasjoner Krav til progresjon i barns læring og utvikling Krav om tre-trinns kartleggingsmodell Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s21

NOU 2010:8 - med forskertrang og lekelyst Vi er skeptiske til den utdanningspolitiske trenden Brenna skriver seg inn i: Overdreven individualisering effektivisering av læringsarbeidet Mangelsøking gjennom kartlegging Barnehagens egenart og tradisjon trues Bare innlæring som får fokus i politikkutforminga Felleskapsverdier må få større fokus! Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s22

Kvalifisert personale –er nøkkel til gode barnehager Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s23

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s24 Kvalifisert personale –en nøkkel til gode barnehager Politisk og administrativ ledelse i norske kommuner har et ansvar for at alle barnehagene i kommunene leverer like gode tjenester til alle barn og foreldre. Dyktige og kompetente ansatte er en nøkkel for å lykkes

Kvalifisert personale –en nøkkel til gode barnehager KS og Utdanningsforbundet bidrar i dette rekrutteringsarbeidet og er enige om at det er nødvendig å utvikle lokale strategier for rekruttering av førskolelærere for å lykkes med utfordringene i regjeringens barnehageløft. Slike lokale strategier kan utvikles av partene i fellesskap Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s25