Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
Lokal arbeidstidsavtale
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
Arbeidstid i skole og barnehage Utdanningsforbundet Sogn og Fjordane 2
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Formålet med denne økta
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Lønn og arbeidstid pr mai 2011
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Tariff 2014 – Resultat etter streiken
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Arbeidstidsavtalen.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Aktuelle saker: Forberedelser Tariff 2010, videreutdanning, vold og trakassering, ny HA og ATA KURS ATV-VGO Kurs ATV-VGO mars 2010,
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Ressursbestemmelser i skolen
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen

Målsettinger med ny arbeidstidsavtale 2006 Bedre læring - Bedre resultater – Læringsmiljøet i sentrum Organisering av læringsarbeidet og skoledagen slik at en oppnår økt læringstrykk og læringsutbytte i skolen Økt kvalitet i møtet mellom lærer og elever Regulering av lærernes arbeidstid slik at det gir gode arbeidsvilkår og fremmer et godt arbeidsmiljø for lærerne Utvikling av arbeidsmåter som styrker og muliggjør tilpasset opplæring Gi bedre grunnlag for å ta hensyn til lokale forhold i fordeling av oppgaver og bruk av tid

Tilstrekkelig og rimelig tid Avtalen skal sikre den enkelte lærer tilstrekkelig tid til de oppgaver som følger direkte eller indirekte av undervisningsoppgavene.

Utdanningsforbundet Bergens4 Arbeidstidsutvikling

Utdanningsforbundet Bergens5 Arbeidstidsutvikling

Reformer i reformpausens tid Lokalt læreplanarbeid Frukt og grønt Leksehjelp Fysisk fostring Veiledning av nytilsatte nyutdannede pedagoger Ny vurderingsforskrift ++ Utdanningsforbundet Bergens6

SFS Årsverket Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1687,5 timer (1650 timer for lærere som er 60 år og over). Av årsverket er 38 uker sammenfallende med elevenes skoleår. I tillegg avsettes 1 uke til kompetanseutvikling og planlegging m.m. Utdanningsforbundet Bergens7

SFS Inndeling av årsverket Lærerne får avsatt tid til undervisning, annet arbeid med elever, kollegialt samarbeid, for- og etterarbeid, samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen, faglig-administrative oppgaver og andre planlagte aktiviteter med: 1300 timer på barnetrinnet 1225 timer på ungdomstrinnet 1150 timer i videregående opplæring Utdanningsforbundet Bergens8

SFS 2213 Dette er arbeidsplanfestet tid der tid utover 38 uke ligger inne med 37,5 timer pr uke og tid til undervisning slik den framkommer som årsrammer i vedlagte tabell. Lærerne spiser og legger nødvendig pausetid innenfor arbeidsplanfestet tid. Resten av årsverket disponeres av læreren til for- og etterarbeid og faglig ájourføring. Utdanningsforbundet Bergens9

SFS 2213 Utdanningsforbundet Bergens10 3. Arbeidsplaner 4. Seniortiltak Lærere har rett til å få redusert årsrammen for undervisning med inntil 5,8 % og 12,5 % fra skoleårets begynnelse det kalenderåret de fyller hhv 55 og 60 år. Årsrammereduksjonen innebærer en omfordeling av arbeidsoppgaver innenfor det ordinære årsverket. Den omfordelte tiden nyttes til pedagogisk arbeid og forutsettes å lette den enkelte lærers arbeidssituasjon.

SFS Andre arbeidsoppgaver 6. Bestemmelser om tidsressurser Det avsettes 76 årsrammetimer pr opprettet gruppe (maks 30 elever) på ungdomstrinnet. Ressursene forutsettes nyttet blant annet til sosialpedagogisk tjeneste/rådgivning, kontaktlærer elevråd og eventuelt lokalt opprettede funksjoner. Utdanningsforbundet Bergens11

a) Byrdefull arbeidssituasjon Ressurs til lærere med en byrdefull arbeidssituasjon fastsettes til 2 årsrammetimer per elev ved den enkelte grunnskole og enhet i voksenopplæringen, og 2 årsrammetimer per elev ved den enkelte skole/enhet i videregående opplæring. Fordeling av ressursen drøftes på den enkelte skole/enhet. Ved partsenighet på kommunalt/fylkeskommunalt nivå kan ressursen omfordeles mellom skoler/skolene. Tidsressursen skal brukes til å lette lærerens og/eller skolelederens arbeidssituasjon. Dette gjøres som hovedregel ved reduksjon av antall undervisningstimer. Den enkeltes arbeidsbyrde kan også ved partsenighet lettes ved å øke personaltettheten og derved tilpasse fordeling av arbeidsoppgaver. Utdanningsforbundet Bergens12

SFS 2213 b) Kontaktlærertjeneste for elevene c) Sosiallærer/rådgiver i ordinær grunnskole d) Sosiallærer/rådgiver ved egne skoler for spesialundervisning og ved skoler ved sosiale og medisinske institusjoner e) Rådgiver i videregående opplæring f) Voksenopplæring g) Kontaktlærer for elevråd i grunnskolen h) Prosedyre ved krav om nye eller endrete årsrammer i fag i videregående opplæring Utdanningsforbundet Bergens13

Utdanningsforbundet Bergens14 Fra den lokale arbeidstidsavtalen 1. Følgende sentrale og kommunale utviklingsmål legges til grunn: 2. SFS 2213 følges som lokal arbeidstidsavtale med følgende tilpasninger: 70 skoler har ingen endringer. Vedlegg skoler har ekstra planleggingsdager, uten økning av arbeidsplanfestet tid. Vedlegg skoler har øvrige endringer av deler av avtalen. Endringene fremkommer av vedlegg 3. Bergen Voksenopplæring og Voksenopplæringen ved Nygård skole følger egne arbeidstidsavtaler tilpasset særskilte behov i voksenopplæringen, jfr. skolens drøftingsreferater. For øvrig følger Bergen Voksenopplæring SFS 2213, med lokale tilpasninger jfr. vedlegg 3, mens Nygård skole følger SFS 2213, jfr. vedlegg 1.

Fra den lokale arbeidstidsavtalen 3. Skolenes drøftingsreferater om forslag til arbeidstidsavtale og tolkningskompetanse På skoler der det er oppnådd enighet, skal skolens drøftingsresultat brukes som et enighetsreferat for praktisering av skolens arbeidstidsavtale i tråd med det som er avtalt i denne avtale. Det forutsettes også at praktisering av lokal arbeidstidsavtale er i tråd med annet lov- og avtaleverk. Det er partene på kommunenivået som har tolkningskompetanse i forhold til denne avtale. Utdanningsforbundet Bergens15

Fra den lokale arbeidstidsavtalen 4. Partene i Bergen kommune vil også peke på følgende forhold: Undervisningsbegrepet Partene er enige om at dersom et arbeid sammen med elever er en del av lærerens pedagogiske opplegg og dessuten medfører for- eller etterarbeid, er det å definere som undervisning. -og dermed var det slutt for ”anna” Utdanningsforbundet Bergens16

Fra den lokale arbeidstidsavtalen Seniortiltak Partene i Bergen kommune har en intensjon om at seniorer skal få en arbeidssituasjon som legger til rette for at den enkelte skal ha mulighet til å stå lengst mulig i jobb. Partene er enige om at skolene må legge avgjørende vekt på den enkeltes opplevelse av lette i arbeidssituasjonen når det skal avtales alternative arbeidsoppgaver til undervisning. Dersom lærere som har fylt 55 år, og dermed kommer inn under bestemmelsene om seniortiltak i SFS 2213, ikke får beholde kontaktlærerfunksjonen, skal disse - som en personlig ordning - beholde sentralt funksjonstillegg for kontaktlærer, på det tidspunkt de trer ut av ordningen. Denne bestemmelsen gjelder ikke dersom den aktuelle lærer selv sier fra seg funksjonen. Utdanningsforbundet Bergens17

Fra den lokale arbeidstidsavtalen Utdanningsforbundet Bergens18 Elevsamtaler Elevsamtale skal bl.a. utvikle elevens sosiale kompetanse. Elevsamtaler kan være et godt hjelpemiddel i forhold til tilpasset opplæring, klasseledelse og som forberedelse til foreldrekonferanser. Ved skoler i Bergen kommune som bruker elevsamtaler systematisk som en del av det pedagogiske opplegget, er disse å betrakte som undervisning, jfr. undervisningsbegrepet.

Fra den lokale arbeidstidsavtalen Fysisk aktivitet Elever på trinn har i følge Opplæringsloven rett til 76 årstimer fysisk aktivitet. Partene er enige om at dersom en lærer gjennomfører slike aktiviteter, vil dette være å betrakte som undervisning (jf undervisningsbegrepet ovenfor). Dersom en lærer planlegger aktiviteten, men andre enn lærere gjennomfører aktiviteten, skal planleggingen utføres i lærerens arbeidsplanfestede tid. Utdanningsforbundet Bergens19

Fra den lokale arbeidstidsavtalen For- og etterarbeid Partene er enige om at det er viktig å avsette nødvendig og tilstrekkelig tid til for- og etterarbeid for å opprettholde god kvalitet på elevenes undervisning. Utdanningsvalg på ungdomstrinnet Årsrammen i Utdanningsvalg er den samme som for tilsvarende obligatoriske fag, forutsatt at disse har tilnærmet samme innhold. Ellers har Utdanningsvalg årsramme som øvrige fag. Utdanningsforbundet Bergens20