TOFU TimeOut For Utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Fra prøving og feiling til
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
2B: Nåværende empirisk analyse
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Mobbing i barnehagen?.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Velkommen til opplæring- en ny start!
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Læringsmiljø Bunntekst.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Lage en skriveplan for skolen
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Organisering og arbeidet i kommunene
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Kampen skole Vår visjon:
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Praksiseksempel fra Lørenskog
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Slåtthaug ungdomsskole
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Utskrift av presentasjonen:

TOFU TimeOut For Utvikling Utdanningsforbundet i Østfold 14.10.10

Kommunen har 16 skoler, ca. 6000 elever. Skedsmo kommune Skedsmo kommune er en bykommune i landlige omgivelser, med Lillestrøm som bysentrum. I tillegg består kommunen av tettstedene Strømmen, Skedsmokorset, Skjetten, Kjeller og Leirsund. Kommunen har pr. 1.7.2010 . 48.180 innbyggere og ca. 24.000 arbeidsplasser Kommunen har et stort forskningsmiljø på Kjeller, hvor noen av landets eldste og fremste institutter på energi og miljøforskning ligger. Kommunen har 16 skoler, ca. 6000 elever. 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

Bakgrunn for etablering av TOFU 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

Praksis 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

Forankringsprosesser Styringsgruppe Felles forståelse av problematferd som begrep Presentasjon i rektorkollegiet Presentert oss for alle skolene Etablert skriftlige rutiner for samarbeid med eksterne instanser. Møter med alle eksterne samarbeidspartnere. Trukket ledelsen inn i alle saker Utformet kontaktskjema Utformet evalueringsskjema Deltakelse i kommunens nettverksarbeid 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

Saksgang Rektor henviser saker til oss. Tillatelse fra foreldre er innhentet av skolene Saken løftes i internt møte Leder fordeler saken til saksbehandlere Utdypende kontakt med skolen Observasjon Kontakt med hjem Kontakt med andre instanser. Oppsummering og utforming av tiltak. Veiledning; skoleleder, lærer, assistent, foreldre Elevarbeid; Undervisning, overtakelse av klasse, elevsamtaler, miljøterapi Samarbeid med andre instanser Utgangspunkt i prinsipper for klasseledelse, relasjon og materiell for helhetlig læringsmiljø ART, lek, 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

Hvorfor har vi oppstått og hva er det langsiktige målet Mandat Hva er viktig Bakgrunn og hensikt Hvorfor har vi oppstått og hva er det langsiktige målet Mandat Hvordan vi jobber Hvem vi jobber med Hvordan vi er satt sammen Erfaringer Samarbeid med andre Utfordringer 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

Erfaringer så langt 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

Inne på alle skolene, inkludert privatskole. Noen skoler, flere saker Både individ- og systemsaker Alt knyttet til det skolene selv opplever som problematferd.

Tilbakemeldinger fra skolene Rask hjelp Hensiktsmessig bistand Samarbeid Brobygger hjem-skole Koordinerende rolle (andre instanser) Forventninger om å ta elever ut av skolen Ydmykhet

Forankring av prosessene. Avklaring av ansvar Forståelse av ansvar Utfordringer Tid. Forankring av prosessene. Avklaring av ansvar Forståelse av ansvar Holdninger til elever/foreldre Klar bestilling. Flere ønsker at eleven skal ut. Å komme i posisjon

Hva møter vi? Manglende sosiale ferdigheter. Svake skoleferdigheter Sinnekontroll Mobbing Tilbaketrekking Diagnoser Svake skoleferdigheter Lesing og skriving. Matematikk Konflikter hjemme eller hjem-skole Svake foreldreferdigheter Individfokuserte lærere og ekskluderingsmekanismer i skolen 04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren

04.04.2017 Skedsmo Kommune, Undervisningssektoren