Statsbudsjettet for 2014 Høring i Kommunal- og forvaltningskomiteen 11. november 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Advertisements

Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Om skole og næringslivssamarbeid
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Bosetting Nina Gran.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Statsbudsjettet 2007 Direktørmøte 12. oktober 2006 Strategidirektør Bård Øistensen.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statsbudsjettet 2011 – KS vurderinger Utfordringer for kommunene.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Regionalisering i Arbeids- og tjenestelinjen Brukerutvalget for NAV Hedmark 24. mai 2017 // Hans Petter Emilsen.
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Lav rente – en gjeldsfelle
NTAF Etterutdanningskurs
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Statsbudsjettet for 2014 Høring i Kommunal- og forvaltningskomiteen 11. november 2013

2 Hva går den «frie» inntektsveksten til i 2014? Mrd kroner Demografikostnader2,8 - 3,5 Pensjonskostnader Økte kostnader pga underliggende vekst i barnevern og ressurskrevende tjenester 0,5 Styrking av skolehelsetjeneste/helsestasjon, brannvern0,2 Rammeoverføring til økt vedlikehold av fylkesveger0,8 Endring rammebetingelser enslige mindreårige flyktninger0,1 Totaltca 6 mrd Endring rammebetingelser ressurskrevende tjenester ,2 Ikke rom for økte standarder og dekningsgrader innenfor de frie midlene – uten ved effektivisering/innovasjon/ny organisering

3 Eksempler

4

5

6 Pensjon dyrere og premiene ikke regnskapsført – premiesatsen godt over 20 pst i 2014  pensjonskostnadene øker med om lag 1¼ mrd utover forventet lønnsvekst  premiesatsen forventes å utgjøre om lag pst av lønn i 2014, inklusive arbeidstagers andel  akkumulert premieavvvik på ca 28 mrd ved utgangen av 2014 (belaster kommunenes regnskap med ca 3 mrd årlig i 10 år)

7 Den økonomiske balansen i kommunesektoren har vært for svak til å finansiere aktivitetsveksten  Nto driftsresultat – bør normalt ligge på 3 pst over tid, iflg TBU – har vært for lavt for å finansiere uvanlig høye investeringer – er påvirket av midlertidige inntekter mv merskattevekst ift RNB undervurderte pensjonskostnader  TBU vil revidere kravet neste år pga endret momsføring fra 2014

8 Fra Stoltenberg til Solberg Regionale utviklingsmidler mill Regionale utviklingsmidler mill Frie inntekter mill Frie inntekter mill Fylkesveier mill Komp. økt arbeidsgiveravgift + 20 mill Oppgavereduksjon barnehage mill Oppgavereduksjon skole mill Oppgavereduksjon skole mill Priskompensasjon +250 mill Ny øremerket ordning rustiltak- 343 mill Annet + 30 mill Kutt 160 mill Rentekomp. Kirker/skolebygg + 92 mill Lærlingetilskudd + 79 mill Invest.tilskudd omsorg + 92 mill Kompetansetilskudd kommunale omsorgstjenester + 50 mill Omprioriteringer og kuttNye satsinger

9 Flere mottakere av ressurskrevende tjenester

10  Opprettholde tilskuddsandelen uendret – innebærer at det foreslåtte kuttet på 214 mill. kroner ikke gjennomføres  Utvide refusjonsordningen for personer som har vært under ordningen før fylte 67 år og som fyller 67 år i 2014: vil koste ca 15 mill kroner over statsbudsjettet i 2014 Ressurskrevende tjenester – hva bør gjøres?

11 Barnevernsrefusjonen for enslige mindreårige bør ikke kuttes  Staten har oppfordret kommunene til å iverksette barnevernstiltak ved bosetting av enslige mindreårige  Risikerer lengre ventetid i mottak for mindreårige, som alle er enige om at bør bosettes raskt  100 kommuner må bære et tap på 240 mill. kroner

12 Bosetting av flyktninger – hva må gjøres for enda flere vedtak?  For å løse det økende bosettingsbehovet må utgiftene til flyktningarbeidet dekkes: -Tilskudd som gis kommuner for personer med funksjonshemming må omfatte familiegjenforente til flyktninger -Tilskuddet til voksenopplæring, norsk for innvandrere må prisjusteres

13 Likebehandling mellom private og kommunale barnehager  2009: 85 % minimum tilskuddsandel til private barnehager  2014: 98 % minimum tilskuddsandel til private barnehager  2009 og 2014:  Kommune alene gjennom egne barnehager har plikt til å sikre at barn med rett til barnehageplass prioriteres ved opptak  Store forskjeller i kostnader ved pensjonsordninger som ikke reflekteres i tilskuddsordningene  Flere eller løpende opptak forutsetter mindre rigid tolkning av regelverk for bemanning

14 Landsstyre i KS om kommunereform:  Et eventuelt reformvedtak i Stortinget må bygge på et bredt og stabilt flertall  Må starte med en klar definisjon av hvilke oppgaver det lokale og regionale nivå skal løse i framtiden  Må utformes i nært samarbeid med kommunesektoren, bygge på lokale prosesser og gi økt kommunal frihet  Mer overordnet og mindre detaljert statlig styring som en del av en slik reform kan bidra til økt oppslutning om den lokalt  Må vurdere desentralisering av oppgaver fra sentral eller regional stat til større folkevalgte regioner

15 Forenkling og modernisering i offentlig sektor - detaljstyring

16 Forenkling og modernisering i offentlig sektor - digitalisering Det er behov for sterkere nasjonal samordning av IKT-området. Nasjonale digitaliseringssatsinger må finansieres over statsbudsjettet også for kommuner og fylkeskommuner. Store IKT-løft i offentlig sektor bør flyttes fra sektoransvar til program. Norge trenger en NTP for IKT. KS har opprettet Program for IKT-samordning i kommunesektoren (KommIT). Kommunene betaler ca 1 kroner per innbygger til programmet. KS er tilfreds med at regjeringen støtter KommIT med inntil 10 mill. kroner i 2014

17 Forenkling og modernisering i offentlig sektor - innovasjon For å få bærekraftige endringer i kommunal sektor trenger vi:  Etablering av et innovasjonssystem; utdanning, forskning, risikoavlastning og tilpasning av lovverk  En nasjonal pådriver for kommunal innovasjon – en pådriver som gir risikoavlastning i form av økonomisk og faglig støtte til kommuner og fylkeskommuner  Tett samarbeid mellom KS og regjeringen, formalisert gjennom en avtale om innovasjon forankret i konsultasjonsordningen

Statsbudsjettet for 2014 Høring i Kommunal- og forvaltningskomiteen 11. november 2013

19  Reservefoiler

20 Stabil sysselsettingsvekst i kommunesektoren – høye, men avtakende investeringer

21 Det meste av inntektsveksten har vært bundet opp

22 Fortsatt vedlikeholdsutfordring Vedlikeholdsetterslep i kommunesektoren: mrd kr for byggene, reelt redusert med 40 mrd kr siden – 100 mrd kr for vegene 3.Usikkert for vann og avløp - trolig rundt 100 mrd kr  pst av årlige investeringer i bygg har sammenheng med vedlikehold  Det brukes 3-4 mrd kr for lite hvert år til verdibevarende vedlikehold av bygningsmassen

23 Mulig endring i eiendomsskatten  I følge den politiske plattformen vil regjeringen at industrianlegg skal fritas for eiendomsskatt på «fastmonterte, ikke-integrerte maskiner»  Uklart begrep introduseres - vil skape nye avgrensingsproblemer.  Kommunenes eiendomsskatt på produksjonsutstyr utgjør om lag 1 ½ mrd kroner  Inntektstapet må kompenseres, og omfordelingsvirkningene vurderes særskilt

24 Digitalisering Konkrete forslag i budsjettet  Regjeringen foreslår å styrke Husbankens satsing på digitale selvbetjeningsløsninger med 16 millioner kroner. Kommunesektoren må involveres der det er relevant for sektorens bruk av løsningen.  Regjeringen foreslår å bevilge 10 millioner kroner til å utvikle nye digitale opplæringsprogrammer rettet mot statlig sektor. KS mener at digitale opplæringsprogram i felleskap bør etableres for både stat og kommune. Regjeringen foreslår 250 millioner kroner til investeringer i IKT og medisinsk-teknisk utstyr i helseforetakene. KS er bekymret for at igangsatt arbeid knyttet til utvikling og implementering av felles standarder for informasjons- og meldingsutveksling for hele helsetjenesten ikke prioriteres ferdigstilt. Regjeringen foreslår å bevilge 701 millioner kroner til en omfattende IKT- modernisering i Arbeids- og velferdsetaten. Det er avgjørende for å lykkes med IKT-modernisering i NAV at hele partnerskapet i NAV omfattes av moderniseringen. Kommunesektorens behov for IKT-utvikling og integrasjon mellom de kommunale og statlige løsningene på NAV- kontorene må inngå i IKT-moderniseringen i NAV.

25 FylkeKap mill fordelt etter fylkesfordeling 2013 (MILL KR) Kap fordelt etter tabell C (MILL KR) Østfold -710 Akershus -517 Oslo -312 Hedmark Oppland Buskerud Vestfold -311 Telemark Aust Agder -108 Vest Agder Rogaland Hordaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Sør Trøndelag Nord Trøndelag Nordland Troms Finnmark -379