Personell og pasientsikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Pasientsikkerhet i sykehjem Ph
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Møteplass for etisk refleksjon
Noen utfordringer for skolene
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Forebyggende arbeid satt i system
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Europeiske trender og utviklingstrekk
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Personell og pasientsikkerhet
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Tilpasset opplæring i en lærende skole
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
HTV- konferanse Bodø 23 november, 2011
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Bemanningssammensetning, et redskap for kvalitet eller tilfeldigheter? Fagseminar NSF Oslo og NSF Akershus Lisbeth Normann.
Barn som pårørende.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Barn som pårørende.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Kvalitative og kvantitative metoder
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Tydeliggjøring av sykepleiernes bidrag til verdiskapning
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Kvalitative forskningsmetoder
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Fremtidens spesialsykepleiere
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Grenseregionalt Forum 2017
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Personell og pasientsikkerhet Et samarbeidsprosjekt mellom

Et internasjonalt prosjekt ”RN4CAST -Nurse forecasting: Human Resources Planning in Nursing” Forskningsprosjekt finansiert gjennom EUs 7.rammeprogram Belgia, Finland, Tyskland, Hellas, Irland, Polen, Spania, Sverige, Sveits, Nederland og UK. (http://www.rn4cast.eu/) Norsk ” Personell og pasientsikkerhet ” Norsk sykepleierforbund forhandlet tilgang til protokoller og samarbeid med RN4CAST, først gjennom Sverige, fra 2010 egen tilgang. NSFs organisasjon har hatt ansvar for innsamling av spørreskjema for sykepleiere Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten er ansvarlig for gjennomføring av prosjektet i Norge; Dataregistrering, behandling og analyse.

I studiet rettes oppmerksomhet mot: Egenskaper ved/variasjon i forvaltning av sykepleieressurser og sykepleietjenestens praksisvilkår, -egenskaper som forskning har vist står i sammenheng med: Kvaliteten på sykepleie og på pasientsikkerhet Produktivitet og til stabilitet i sykepleierstaben

Formålet med studiet er : å videreutvikle eksisterende prognosemodeller ved å tilføye elementer som sykepleieres kompetanse og praksisvilkår hvordan disse elementene er relatert til det å beholde sykepleiere, til produktivitet i pasientbehandlingen og til positive pasientresultater å rette oppmerksomhet mot pasientsikkerhet og andre indikatorer for kvalitet i sykepleietjenesten, og studere sammenhengen mellom sikkerhet/kvalitet på den ene siden og sykepleiernes kompetanse og praksisvilkår på den andre siden

Spørsmål som stilles i prosjektbeskrivelsen er: Må arbeidsstyrken i sykepleie øke så sterkt i framtiden som prognosene tilsier? kan pasientresultater og produktivitet blir like bra eller bedre ved: mer hensiktsmessig bruk av sykepleiernes kompetanse og bedre tilrettelegging av sykepleietjenestens praksisvilkår?

Hvem skal delta? Sykehus med mer enn 100 senger Minimum 30 sykehus per land 36 sykehus er identifisert til å innfri inklusjonskriteriene i Norge Personell som er sykepleiere ihht EU’s definisjon Utfører direkte behandling Arbeider på generelle medisinske/kirurgiske poster eller intensiv, for voksne pasienter Minimum 50 sykepleiere per sykehus

Hvem har deltatt? Kriterier for deltakelse var somatiske sykehus med mer enn 100 senger og minimum 30 sykehus per land 36 sykehus ble invitert til å delta, 35 sykehus deltok 308 poster ble invitert til å delta, 303 poster deltok 10598 spørreskjema ble sendt ut, 9590 ble delt ut 5490 spørreskjema ble returnert Svarprosent 57,2 %

3 datakilder: Survey til sykepleiere Registerdata Maslach Burnout Inventory – et etablert instrument som måler ”utbrenthet” Hospital Survey on Patient Safety Culture – et etablert instrument (fra Agency for Healthcare Research and Quality -AHRQ) som måler pasientsikkerhetskultur Nursing Work Environment Index – måler ulike dimensjoner av praksisvilkårene for sykepleiere i sykehus Registerdata Norsk pasientregister for pasientresultater SAMDATA for informasjon om ressursinnsats og produktivitet eventuelt data fra andre relevante registre, for eksempel NOIS Sykehuskarakteristika (størrelse, teknologi, bemanning, antall leger i utdanningsstillinger, etc.)

Center for Health Outcomes and Policy Research ved University of Pennsylvania har ledet store nasjonale studier siden 1989. Professor Linda Aiken er sentral i dette miljøet Fra slutten av 1990 også internasjonale studier i blant annet Canada, England, Skottland og Tyskland Studiene viser at løsninger innen organisering av sykehus, blant annet kvalifikasjoner og bemanning i sykepleietjenesten, er relatert til pasientresultater og økonomi Forskere fra Sveits, Belgia, New Zealand har samarbeidet med senteret og gjennomført egne studier med tilsvarende resultater

Helsereformer, erfaringer fra andre land: Devaluering av det som er sykepleierens særegne funksjon Fremhever sykepleierense underordenhet i organisasjonens hierarki og med - bestemmelse i viktige beslutningsprosesser Flere pasienter per sykepleier Mindre tid til faglig fordypning og forskning Fjerning av tradisjonelle lederstillinger for sykepleiere og innføring av profesjonsnøytrale lederstillinger Større enheter og endrede kommandolinjer for ledelse Fjerning av undervising og fagutviklingsstillinger Mindre tid til veiledning av studenter Evidence basert praksis

Patient Outcomes Sensitive to Nursing Care Von Heede et al. (2007) Patient Outcomes Sensitive to Nursing Care Von Heede et al. (2007). Journal of Nursing Scholarship Fall Decubitus Embolier Aspirasjons pneumonie Postoperative luftveisinfeksjoner og urinveisinfeksjoner Sjokk og hjertestans Medisinerings feil Smerte Lengde på sykehusoppholdet Mortalitet Kvalitetsforskriftene

Dette er tatt fra en presentasjon ava Rafferty fra Kings College som hun har fått av Aiken etter at de har data fra tidligere studier. Data fra Tyskland, UK er fra tidligere studier, de forventer å få langt andre resultater denne gang fra Tyskland da disse data ble innsamlet før de fikk sin helsereform

Nurse staffing, education, & work environment are important individually and together in determining hospital mortality Surgical patients in hospitals with better nurse work environments have 13% lower odds on dying; Patients in hospitals with better staffing (two fewer patients per nurse) have 11% lower odds on dying; Patients in hospitals with better educated nurses (20% more BSNs) have 8% lower odds on dying. Surgical patients in hospitals that are better on all three have roughly 30% Source: Aiken et al., JONA, 2008

Hva kan resultatene fra undersøkelsen føre til? Pasientene Sykepleie - tjenesten Sykehus- organisasjonen Politikere Bedre pasientresultater Større involvering i beslutninger Bedre grunnlag for gode beslutninger om bemanning Restrukturering av utdanning Aktiv , velinformert beslutningstaker i egen behandling Synliggjøring av sykepleiens bidrag i behandlings- kjeden Bedre forståelse for hvordan forskjellig organisering har effekt på sykepleie Økt press for å forbedre kvaliteten på pasient behandlingen Dette er et bilde som Akien viste da jeg var i Brussel i høst, hvor hun skisserer områder som kan berøres når resultater av studien foreligger.

Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid St.meld. nr. 47 (2008-2009) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid

Hovedutfordringene som Samhandlingsreformen skal finne gode løsninger på er: Sykehusene skal bli mer spesialiserte og effektive Kommunene skal ta ansvar for langt flere, og langt sykere pasienter Helsetjenesten må ha satse mer på forebygging av helsesvikt og sykdom

Hjemme- Sykepleie Poliklinikk Omsorgs- boliger Dagkirurgi Dagsenter Pasientvolum Dagsenter Sengeposter Intensiv Sykehjem Operasjon Hospice kompetanse kompetanse

Utfordringer…. Det bør fremover legges vekt på å tydeliggjøre hva som er innholdet i sykepleiefunksjonen og hvordan dette integreres i den helhetlige helse- og omsorgstjenesten (s.56) St.meld.nr.47, Samhandlingsreformen

Haukelien & Vike (2009) Kompetanse og faglig infrastruktur i helse og omsorgstjenestene, rapport 252 Den norske velferdsstatens aller viktigste og vanskeligste mål: å sikre gode og lett tilgjengelige helse- og omsorgstjenester til alle som har behov for dem, helst i brukernes eget lokalmiljø. Denne oppgaven er ikke ny eller nødvendigvis spesielt annerledes enn tidligere. Det nye er for det første at tjenestene skal tilpasses langt flere og langt mer komplekse behov enn tidligere, og for det andre at kvalitetsnivået er i ferd med å bli definert og standardisert (s. 11) 4 kommuner, Tysnes, Kvam, Austevoll og Lindås i Hordaland

Spørsmål et som det blir viktig å stille er: Hvem definerer kvalitetsnivået? Hvem beslutter hva som skal være standard for kvalitet?

Sykepleiere er nøkkelpersoner i helsevesenet Som nøkkelpersoner i helsevesenet er sykepleierne i en unik situasjon når det gjelder å opptre som forkjemper for en sunn verden……. Ettersom sykepleier og jordmødre allerede utgjør opp til 80% av de ansatte i de fleste lands helsevesen, representerer de en kraftfull styrke med hensyn til å innføre de forandringer som på til for at målet ”Helse for alle” i den 21.århundre skal nås. Deres bidrag til helsetjenesten omfatter faktisk hele spekteret av helseomsorg……. Det er tydelig at sykepleierne er ryggraden i de fleste helseteam” Gro Harlem Brundtland, Tale på hundreårskongressen til ICN i 1999

Spørsmål som vi bør stille oss er : Hvor tydelig fremstår denne ”ryggraden” når det gjelder synliggjøre fag og det som er sykepleietjenestens spesielle bidrag inn i helsetjenesten? Hvem setter de faglige standarder og krav til en organisering som fremmer faglig kvalitet i sykepleietjenesten ?

Aiken et al., 2001 Transportere pasienter Ordinere, koordinere og utføre ikke sykepleiefaglige oppgave Kjøkken og husarbeid USA Canada Tyskland 46% 69% 34% 33% 72% 43% 54% 28%

Aiken et al., 2001 Ikke tid til å utvikle og oppdatere pleieplaner Ikke tid til munnhygiene Ikke tid til undervisning til pasient og familie USA Canada Tyskland 41% 20% 28% 47% 22% 26% 34% 10% 30%

Sykepleienes arbeid blir mer sett på som en ”kostnad” enn som et arbeid som knyttes til verdiskapning og pasientresultater. Dette gjør at sykepleiestillinger kan bli et lett bytt når kostnader skal reduseres (Aiken, 2008).

Halvard Vike Maktens samvittighet ( Gyldendal Akademiske 2002) Sykepleiere yter tjenester mer intens enn de gjorde før - uten å helt vite hvorfor og hvordan – og de gjør det med en sterkere overbevisning om at de selv er faglig og etisk mer utilstrekkelig enn tidligere. På denne måten produserer de vilkårene for sykehusets effektivitetsøkning samtidig som de skjuler sine egne spor og fremstår som et aspekt ved medisinsk behandling

Vike forts: Sykepleien blir dårligere siden legene ikke ser behovet og sykepleierne selv ikke klarer å synliggjøre hva de gjør. Sykepleiernes arbeid er ikke systematisert og forskningsbasert. Det savnes begreper og kategorier som kan sammenfatte sykepleiernes arbeid og anvendes mot økonomisk logikk.

Haukelien, Vike et al. , 2009 ”kvaliteten på tjenestene varierer sterkt, ikke bare mellom kommuner og enheter innen den enkelte kommune, men også i den enkelte enhet og overfor den enkelte bruker over tid. Kvaliteten er en fleksibel størrelse ….. Fleksibel kvalitet viser seg derfor ofte å bli til tilfeldig kvalitet” (s.25).

Haukelien, Vike et al., 2009 Kvalitet fremkommer som et individuelt anliggende som varierer etter hvilke arbeidsvilkår og kompetanse den enkelte sykepleier har. For å hindre at kvalitet blir til en fleksibel størrelse, kan faglig kvalitet ikke være et ansvar for den enkelte sykepleier som det ofte oppleves i dag, men et felles ansvar og anliggende. Det blir derfor viktig for sykepleier å ha en klar formening om hva som er fagets særegenhet og forstå at de ved å vise til fagets særegenhet har et kollektivt ansvar og en rett til å definere fagets kvalitet. På den måten vil sykepleiere kunne skaffe seg legitimitet og rom for å argumentere for kvalitet både i tverrfaglige team, ovenfor sine ledere og politikere.

Spirig et al 2001 ”Støtte til de daglige behov er vår spesialitet, dessverre er det ingen som vet det heller ikke vi selv!

Clark & Lang, 1992 Hvis vi ikke kan sette ord på hva sykepleie er, - kan vi ikke praktisere det, - kontrollere det, - forske i det, -finansiere det, - undervise i det eller markedsføre det for publikum og politikere Kvalitetsforskriftene definerer kvalitet som ivaretakelse av ” grunnleggende behov”

VIRGINIA HENDERSON: Sykepleierens særegne funksjon er å hjelpe individet, sykt eller friskt i utførelsen av de gjøremål som bidrar til god helse eller helbredelse eller til en fredfull død, som individet selv ville ha gjort hvis hun/han hadde hatt tilstrekkelige krefter, kunnskap og vilje, og å gjøre det på en slik måte at individet gjenvinner uavhengighet så fort som mulig (ICN 1961)

14 grunnleggende behov Å puste Å spise Å få fjernet avfallsstoffer Å kunne bevege seg Å få søvn og hvile Å få kledd av og på seg Å kunne opprettholde kroppstemperaturen Å holde kroppen ren Å unngå farer fra omgivelsene Kommunikasjon Å utføre handlinger i pakt med sin religion Å ha oppgaver som gir følelse av prestasjon Å leke Å lære og oppdage

Tærum og Grimen (2009) sier at det som kjennetegner profesjonene er at de: ” forlanger aksept for at de har særegne forutseninger for å ta seg av bestemte oppgaver på vegne av fellesskapet. I den grad de oppnår aksept for dette, kontrollerer de både adgangen til arbeidsoppgavene og kvaliteten på tjenestene”

Det blir viktig å vise og tydeliggjøre hva som er profesjonens særegne bidrag til helsetjenestens samlede verdiskapning, og hva som skjer når dette bidrag uteblir eller blir minimalisert . .Å være bevisst på hvilke oppgaver sykepleiere har særegne forutsetninger for å ivareta i den totale helsehjelpen, vil gi autoritet på faglig basis, og gjøre sykepleiere til aktive bidragsytere i arbeidet med å definere de roller og funksjoner sykepleiere skal ha i fremtidens helsetjeneste. Videre vil det kunne støtte sykepleiere til å bli aktive og respekterte bidragsyter i debattene om kvalitet og prioriteringer av fremtidens helsetjenester.

Ledelse Ledernes viktigste oppgave bør være å skaffe tilveie en trygg og høy kvalitativ pasientbehandling og sykepleie, rekruttere og beholde en førsteklasses arbeidsstyrke, og skape en kultur for eksepsjonell gode prestasjoner og resultater. Etterspørsel etter sikkerhet og kvalitet på pasientresultater er viktigere enn noen gang.

Hovedbegrepene i Magnet tenkningen Lederskap Empowerment Profesjonell praksis Innovasjon og forbedring Måling av pasient resultater

Teresa Anderson, MSN, RNC-OB, NE-BC, Kathleen Stolzenberger, PhD, RN