Ny forskrift om legemiddelhåndtering v/ seniorrådgiver Ellisiv Hegna

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Ny forskrift… I kraft 1.mai 2008 Er hjemlet i: Erstatter:
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Jurist og Høgskolelektor Seniorrådgiver (fylkesmannen) Lasse Johnsen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Ny helse- og omsorgstjenestelov – forskrifter Signe L
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Byggherreforskriften
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Barn som pårørende.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Barn som pårørende –lovendring
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
FELLESORGANISASJONEN YRKESFAGLIG KONFERANSE FOR VERNEPLEIERNE Trondheim 16 og 17 oktober 2007 Siv Karin Kjøllmoen 1. Nestleder og seksjonsleder for vernepleierne.
Håndtering av avviksmeldinger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Universitetet i Tromsø
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Prosjektleder Inger Svendsrud
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.

Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
AUTORISASJON.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Ny forskrift om legemiddelhåndtering v/ seniorrådgiver Ellisiv Hegna Forskrift av 03.04.08, nr 320 om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp v/ seniorrådgiver Ellisiv Hegna

Den nye forskriften om legemiddelhåndtering har avløst tidligere forskrift av 18.11.87, nr 1153 om legemiddelforsyningen m.v. i den kommunale helsetjeneste, og forskrift av 18.12.01, nr 1576 om legemiddelforsyningen mv. ved sykehus og andre helseinstitusjoner Den nye forskriften trådte i kraft 01.05.08.

Aktuelle dokumenter: Merknadene til forskriften Helsedirektoratet har i april -08 utgitt et rundskriv (IS-9/2008) om ”Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp”. Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet har 11.06.08 utgitt et rundskriv (I-5/2008) om ”Håndtering av legemidler i barnehage, skole og skolefritidsordning”.

…. aktuelle dokumenter: Sosial- og helsedirektoratets brev av 14.01.04 til Sykepleierutdanningens faglige lederforum vedrørende ”Sykepleierstudenters håndtering av legemidler i praksisstudiene i grunnutdanningen”. Statens helsetilsyns rundskriv av 14.12.01 (IK-14/2001) om ”Legemiddelhåndtering i kommunehelsetjenesten – Helsetilsynets fortolkning av enkelte problemstillinger knyttet til gjeldende myndighetskrav”.

Formålet med den nye forskriften Formålsbestemmelsen i forskriften § 1: ”Formålet med forskriften er å bidra til sikring av riktig og god legemiddelhåndtering”.

Ny forskrift om legemiddelhåndtering er en utdyping av forsvarlighetskravet i henholdsvis ¤ spesialisthelsetjenesteloven § 2-2, ¤ kommunehelsetjenesteloven § 6-3, første og tredje ledd og ¤ helsepersonelloven § 4. Lover med forsvarlighetskrav: Lov av 02.07.99, nr 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. Lov av 19.11.82, nr 66 om helsetjenesten i kommunene Lov av 02.07.99, nr 64 om helsepersonell mv

Ved legemiddelhåndtering er det særlig viktig å ivareta forsvarlighetskravet, da dette er et høyrisikoområde innen helsetjenesten hvor det er stor fare for svikt som kan få alvorlige konsekvenser. Derfor stilles det krav om sikre systemer og kompetent personell slik at legemidler tas hånd om på forsvarlig måte.

Helsepersonelloven § 4, første og annet ledd. Forsvarlighet        Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.        Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell.       

Helsepersonelloven § 5. Bruk av medhjelpere        Helsepersonell kan i sin virksomhet overlate bestemte oppgaver til annet personell hvis det er forsvarlig ut fra oppgavens art, personellets kvalifikasjoner og den oppfølgning som gis. Medhjelpere er underlagt helsepersonells kontroll og tilsyn.        Elever og studenter skal som regel bare gis oppgaver ut fra hensynet til opplæring.

Hvor og for hvem gjelder forskriften § 2. Virkeområde        ”Forskriften gjelder virksomheters og helsepersonells håndtering av legemidler når det ytes helsehjelp som definert i lov om helsepersonell § 3 tredje ledd.        Forskriften kommer ikke til anvendelse når pasienten selv har ansvaret for å håndtere legemidler, og pasienten ikke har inngått avtale som omhandler legemiddelhåndtering omfattet av først ledd.        Bestemmelsen i § 5 gjelder bare kommunehelsetjenesten”. Hvor og for hvem gjelder forskriften

Forskriften gjelder i de tilfeller hvor det ytes helsehjelp av helsetjenesten og av helsepersonell. NB helsepersonelloven § 3, tredje ledd som definerer begrepet ”helsehjelp” som: …… enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende eller rehabiliterende mål og som utføres av helsepersonell. Medisinsk habilitering og pleie- og omsorgstjenester anses imidlertid også som helsehjelp. Det vises her til henholdsvis kommuneheltetjenesteloven § 1-3, første ledd nr 3 og nr 4, samt pasientrettighetsloven § 1-3, bokstav c.

Forskriften gjelder offentlig og privat helsevirksomhet, primær- og spesialisthelsetjenesten (somatikk og psykiatri) og tannhelsetjenesten. NB! Når offentlig autorisert helsepersonell ikke er ansatt i helsetjenesten men i andre typer virksomheter, og administrerer legemidler på vegne av personer som ikke befinner seg i helseinstitusjoner, gjelder den også for dette personellet.

OM DEFINISJONENE, forskriften § 3: Helsepersonell. Begrepet ”helsepersonell” er definert i helsepersonelloven § 3, første ledd. Både personell med offentlig autorisasjon eller lisens (personell med formell helsefaglig kompetanse) og annet personell som yter helsehjelp etter delegasjon fra autorisert / lisensiert personell (for eksempel assistenter og fengselsbetjenter) anses som helsepersonell i helselovgivningen og forskriftens forstand.

…. DEFINISJONER: - Virksomhetsleder. Det har fra flere hold blitt stilt spørsmål ved hvilken funksjon en person skal ha for å kunne anses som ”virksomhetsleder” i forskriftens forstand. Av merknaden til § 3, bokstav j) fremgår: ”Det er den øverste lederen/daglig leder av enheten (sykehjemmet, helsestasjonen, hjemmesykepleien mv.) som er ansvarlig for å utøve den spesifikke helsehjelp som vil være å oppfatte som virksomhetsleder i forskriftens forstand”.

Man skal merke seg at den som utpekes som virksomhetsleder har et selvstendig rettslig ansvar i forhold til forskriftens bestemmelser. Virksomhetsleder har bl.a. et systemansvar, se forskriften § 4. Vedkommende må ha en funksjon som står over avdelings- /postnivå. Enhetlig praksis ved de ulike virksomheter tilsier at denne funksjonen plasseres høyt i systemet.

Det forutsettes at internkontrollsystemet angir hvem som er ”virksomhetsleder” i forskriftens forstand. Av ordlyden i forskriften § 4, første ledd og av merknaden til bestemmelsen fremgår det uttrykkelig at virksomhetsleder har et personlig ansvar for at bestemmelsene i forskriften blir overholdt. Internkontrollsystemet forutsettes å beskrive hvilket ansvar og oppgaver som vedkommende skal ivareta, med utgangspunkt i hva som fremgår av forskriften § 4, merknadene til denne bestemmelsen, samt hva som fremgår av rundskrivet til forskriften (IS-9/2008).

Hvis virksomhetsleder ikke har formell og reell medisinskfaglig eller farmasøytisk kompetanse skal vedkommende ha en faglig rådgiver med slik kompetanse (jf § 4, annet ledd og § 3, bokstav k). Virksomhetsleder som ikke har legemiddelkompetanse skal i henhold til forskriften se til at det blir utpekt en faglig rådgiver, og internkontrollsystemet bør angi hvem dette er, jf § 4, annet ledd.

Virksomheltsleder har ansvar for å se til at kun personell med nødvendig kompetanse gis oppgaver i tilknytning til legemiddelhåndtering Bemyndigelser ??? Se § 4, fjerde ledd En bemyndigelse til å forestå konkrete oppgaver i legemiddelhåndteringssammenheng innebærer at man er delegert denne type oppgaver, jf helsepersonelloven § 5.

Bemyndigelser Skal være spesielle / individuelle, fordi det skal foretas en konkret, individuell vurdering av den enkelte persons formelle og reelle kvalifikasjoner / egnethet. Formell kompetanse er ikke tilstrekkelig. Det forutsettes at ervervede kvalifikasjoner er vedlikeholdt og oppdatert. .

Sykepleiere / vernepleiere har nødvendig formell kompetanse gjennom sin grunnutdanning. Normalt vil det ikke være nødvendig at disse gjennomfører særskilt kurs / opplæring før bemyndigelse gis. Virksomhetsleder må imidlertid alltid vurdere vedkommendes egnethet, herunder om tidligere ervervede kvalifikasjoner er vedlikeholdt / oppdatert. Det kan ikke gis generelle bemyndigelser, for eksempel til alle sykepleiere i virksomheten

Annet personell med annen formell helsefaglig utdanning (for eksempel hjelpepleiere / omsorgsarbeidere) forutsettes å gjennomgå særskilt kurs / opplæring som tidligere, og at det bestås særskilt eksamen / prøve etter slik opplæring, før bemyndigelse gis.

Virksomhetsleders ansvar - § 4, fjerde ledd Vedrørende studenter ”Virksomhetsleder skal sørge for at studenter bare gis oppgaver i tråd med helsepersonelloven § 5 annet ledd”. Jf Sosial- og helsedirektoratets brev av 14.01.04 til Sykepleierutdanningens faglige lederforum vedrørende ”Sykepleierstudenters håndtering av legemidler i praksisstudiene i grunnutdanningen”.

       § 4, femte ledd: ”Virksomhetsleder skal sørge for internkontroll, herunder: a) Gi skriftlige bestemmelser om hvem som kan håndtere legemidler og gjøre disse bestemmelser kjent i virksomheten. b) Etablere og oppdatere skriftlige prosedyrer for legemiddelhåndteringen, herunder prosedyrer for evaluering og kontroll og vurdering av risikoforhold, samt sørge for at avvik rapporteres. Prosedyrene skal gjøres kjent i virksomheten. c) Sørge for at helsepersonell får nødvendig opplæring. d) Sørge for at det innhentes oversikter over innkjøpte legemidler i gruppe B, og at dette sammenholdes med faktisk bruk på avdelings- eller enhetsnivå.      ” 

§ 4, sjette ledd ”Virksomhetsleder skal vurdere behovet for og eventuelt sørge for ekstern kvalitetskontroll av virksomhetens legemiddelhåndtering”. Ordningen med tilsynsfarmasøyt

KOMMUNENE: Hjemmesykepleiens kommunikasjon med fastlegene § 5. Informasjon om legemiddelbruk        Der en pasient har vedtak som omhandler legemiddelhåndtering, skal kommunehelsetjenesten i forståelse med pasienten, sikre at fastlegen til enhver tid får informasjon om pasientens bruk av legemidler rekvirert av andre enn pasientens fastlege. Også annen kommunikasjon og samhandling må søkes sikret, jf forsvarlighetskravet

§ 6. Oppbevaring § 7. Krav til istandgjøring og utdeling § 8. Narkotikaregnskap og kontroll med legemidler i gruppe A § 9. Rekvirering til lokalt legemiddellager § 10. Rekvirering til farmasøytisk avdeling på sykehus

Kun unntaksvis kan det gis bemyndigelse til personell som ikke har formelle helsefaglige kvalifikasjoner (for eksempel assistenter eller fengselsbetjenter). .... forutgående opplæringen i regi av virksomheten må være mer omfattende enn hva for eksempel hjelpepleiere eller omsorgsarbeidere gjennomgår.

Opplæring av personell som skal forestå medikamenthåndtering Opplæring som skal gjennomføres i forhold til de ulike grupper personell skal være beskrevet i internkontrollsystemet (jf forskriften § 4, tredje ledd og § 4, femte ledd, bokstav a og c). Virksomheten bør også i denne beskrivelsen ta stilling til hvor ofte det skal gjennomføres oppfriskningskurs, og hva disse i så fall skal bestå av.

Kommunehelsetjenesten, herunder helsestasjon- og skolehelsetjenestens rolle i forbindelse med administrering av legemidler i barnehager, skoler og skolefritidsordningen Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet har 11.06.08 utgitt et rundskriv (I-5/2008) om ”Håndtering av legemidler i barnehage, skole og skolefritidsordning”.