Kristin Standal Avdelingsleder, PLO Helseinformatikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
AVLASTNING Melhus
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Forebyggende arbeid satt i system
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Kan teknologi erstatte hender?
Innovative offentlige anskaffelser
Involvering av personer med demens i innovasjonsprosessen
Et totalkonsept for å bo lenger hjemme
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Arena Helseinnovasjon, Kick off 3. februar 2011
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Brødtekst Innovasjon i omsorg.
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Velferdsteknologi og ergoterapi
Skien kommune.
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Prosjekt tidlig innsats
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Prosjekt velferdsteknologi Trygghetspakke
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat…
Prosjektleder Inger Svendsrud
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fritid med Bistand.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Støttekontakt til personer med demens
Hei mitt navn er HH og velkommen
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat… NOU 11:2011 Innovasjon og omsorg ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å.
Selv om det er forskjellig hvor langt de ulike kommunene har kommet i VFT satsingen så er mange store utfordringer der samme. Mange ulike fagsystemer.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Foreløpige arbeidsdokumenter Oppdatert per 7. januar Nasjonalt velferdsteknologiprogram Om velferdsteknologiprogrammet – EPJ-leverandører.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velferdsteknologi.
VELFERDSTEKNOLOGI I SØR-ØSTERDALEN
TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK
Statusrapport Velferdsteknologi
Grenseregionalt Forum 2017
Statusrapport Velferdsteknologi
Hvorfor – Hvem – Hvordan?
Innovation Camp Terningen Arena 17. – 18.april 2013
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Kristin Standal Avdelingsleder, PLO Helseinformatikk Presentasjon av prosjektet ”Fru Paulsen ” Innføring og erfaringer med ”Trygghetspakken” Kristin Standal Avdelingsleder, PLO Helseinformatikk

Jeg ønsker å starte med visjonen til Bærum. Åpenhet Respekt og Mot Dette er en god forankring når vi skal jobbe med dette feltet som i stor grad handler om innovasjonsarbeid

En innovativ kommune! Rådmannens plattform 2010 – 2013 HP 2012-2015 Bærum kommune skal i 2011 ha særskilt oppmerksomhet på bruk av teknologi. Ved utgangen av 2011 skal det dokumenteres resultater i forhold til innovasjon, utvikling, effektivisering og kompetanseutvikling knyttet til bruk at teknologi HP 2012-2015 Lyspunkter: ….Rådmannen foreslår en betydelig økt satsing på velferdsteknologi, som vil bidra til å øke tryggheten for hjemmeboende og utsette behovene for mer kostnadskrevende kommunale tjenester….

Hva er velferdsteknologi? Teknologi som kan bidra til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg

Morgendagen ”Samfunnet står overfor krevende omsorgsutfordringer de neste tiårene knyttet til et økende antall eldre, nye brukergrupper og knapphet på helse- og sosialpersonell og frivillige omsorgsytere, jfr.St. meld nr 25 (2005-2006) om framtidas omsorgsutfordringer. NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg

Anbefaling Trinn 1: Videreutvikle trygghetsalarmen til en trygghetspakke Trinn 2: Ta i bruk moderne kommunikasjonsteknologi og sosiale medier Trinn 3: Ta i bruk teknologi som stimulerer, underholder, aktiviserer og strukturerer hverdagen NOU 2011:11: Innovasjon i omsorg (juni 2011) 6 6

Utgangspunktet Bærum kommune ønsker å innføre en velferdsteknologiløsning som skal gi: Økt livskvalitet og selvstendighet for den hjemmeboende Begrense veksten av pleie og omsorgsbehov for å gi kommunen bedre omsorgskapasitet

Vedtak i sektorutvalg bistand og omsorg høsten 2009 Prøve ut og eventuelt tilby trygghetspakke til hjemmeboende Prøve ut robotstøvsugere

Hvorfor ta i bruk velferdsteknologi De fleste eldre ønsker å bo hjemme så lenge de klarer det Velferdsteknologi Gir økt selvhjulpenhet og mestring Gir økt trygghet for bruker og pårørende Gjør kommunen bedre rustet til å møte omsorgsbehovene i framtiden

Innovasjonsmessige utfordringer Mange enkeltstående løsninger – vi må ha løsninger som ”snakker sammen” Lav kompetanse og forståelse av fagfeltet hos mange leverandører Vi kan ikke prøve og feile! Det handler om mennesker – verdighet – omdømme Lite erfaring og lav kompetanse Kommunene trenger oppstarthjelp og verktøykasser

Prosjektoversikt Sosiale medier 11

Trygghetspakken Etablert fru Paulsens leilighet Neste trinn: Inneholder elementer i trygghetspakke Presenteres for brukere, pårørende og ansatte Tilbakemeldinger på løsningene for å kartlegge behov hos brukerne Neste trinn: Teste ut løsningene hjemme hos reelle brukere

Forskningsutfordringer Hvilke behov skal trygghetspakken dekke? Hvordan skal teknologien skape et tryggere hjem som muliggjør at personer kan bo hjemme så lenge de vil? Hvordan tilrettelegge teknologien slik at den fungerer for brukerne? Hvordan organisere tjenestene rundt? Finansiering av en tjeneste i samspill mellom det private og det offentlige? 13

14

15

Demo-leilighet Henie Onstad seniorsenter 16

Resultater i forprosjektet Etablert arena nær brukere Synliggjøre velferdsteknologi Effekt av filmer Velferdsteknologibegrepet har fått innhold Verktøy for dialog og forståelse Mange besøkende (kommuner, politikere) Småtinget, Oslo Medtech, HelsIT…. ”Fru Paulsen” – Vågå kommune

Erfaringer fra etablering av demoleilighet Vanskelig å presentere for dagens eldre, mange er ukomfortable med teknologi Oppfatter ikke at det kan gjelde dem, kan virke stigmatiserende Ønsker å bo hjemme, er ikke så opptatt av hva som må til 18

Fase 2 - Behovskartlegging Behovskartlegging av Trygghetspakke for hjemmeboende Prosjekt initiert av Innomed august 2011 Konseptutvikling: teknologisk innhold; betalingsmodell, tjenesteutvikling i kommunen Pilotering av trygghetsløsninger i hjemmet Kontaktsentral - helsevakttelefon

Behovstrappen- revidert IMORGEN IDAG 20

Ulike nivåer av behov- ulike behov på hvert nivå…. TP C TP D TP D TP C TP C TP C TP B TP B TP B TPA TPA ”TP”- står for trygghetspakke! IMORGEN IDAG 21

Bjørn 70 år, Begynnende kognitiv svikt Han har ektefelle i jobb Barn langt unna Kone og døtre bekymrer seg - og også for moren Liker å gå tur - fysisk frisk Ennå ingen tjenester, ingen medisiner Ut på tunet tilbud- dagsenter Har egen pc- erfaren.- bruker skype Fastlegen utreder ham for demens 22

Camilla 34 år Trafikkskadet, lam fra halsen og ned. Ett barn på 4 år Trofast og omsorgsfull ektemann Skiftarbeider BPA - brukerstyrt personstyrt assistent 50 timer i uka. Hjemmesykepleie for medisinering og sår Vil veldig gjerne være god mor Har stort nettverk, som har trukket seg litt unna, føler seg isolert. Var PCbruker, men klarer ikke lenger Aktiv fastlege 23

Lærepunkter: Krav til teknologien Moden (dvs pilotert i reell brukersetting, med gode resultater) Enkel å bruke, enkel å tilpasse og administrere Interoperabel og skalerbar: basert på standarder og en "platformbasert tjenestearkitektur" slik at man unngår "vendor lockin" (se neste slide). Testet, pilotert i brukermiljø og dokumentert Møte normen for informasjonssikkerhet f.eks "Helse- og personopplysninger sendt over et åpent nett må (derfor) krypteres slik at innholdet i opplysningene er uleselig for andre enn mottaker" Hjelp24- Abilia integrasjon: det kokte bort i kålen fordi boksen til Hjelp24 ikke var laget for å ta imot varsler fra fall-alarmen til abilia… ikke standardisert løsning, så da måtte man lage en ny proprietær løsning. 24

Lærepunkter: Krav til leverandøren Tjenesteleverandør- ikke produktleverandør Leverandør eier og konfigurerer teknologien. Er planmessig, forberedt og i forkant, prosessorientert, serviceinnstilt Ha kunnskap om bruker-kontekst ; forstå brukerens egne ressurser og forutsetninger for bruk (krever kartleggingsverktøy) To timers konfigurering hos bruker er for lenge..bruker sovnet… Ha gode supportavtaler Være ærlig på teknologi-modenhet Stille krav til egne underleverandører (til dokumentasjon av funksjons- og pålitelighetstesting av teknologi-komponenter) 25

Lærepunkter: Krav til kommunen Ha tålmodighet! Både mye av teknologien og en del av leverandørene er umoden/nye i markedet (Leverandørene trenger test-arenaer og samtidig coaching/kunnskap om domenet) Ta inn over seg at credoet "Teknologien finnes-det er bare å ta den i bruk" er en sannhet med sterke modifikasjoner (oversalg av en utålmodig leverandørindustri?) Organisasjonsendring tar TID og RESSURSER! Nøkkelspørsmål: Egen kontaktsentral eller 3dje parts tjeneste? Bredt sammensatt kjerne-gruppe (inkludere IT) Være en krevende kunde mot leverandørene Utvikle kompetanse på å oversette faktiske behov i gode kravspesifikasjoner som leverandører forstår. 26

Tjeneste- fokusert leverandør Balansert betalingsmodell Kompetent bestillerkommune TRYGGHETS- PAKKEN Brukertilpassedestøttetjenester Brukertilpasset og standardisert teknologi Brukertilpassede støttetjenester GOD organisering og 24/7 tjenester for brukerne - Kommunale, kommunale i kombinasjon med private, private 27

Offentlig innovasjonsprosjekt i Oslofjordfondet Trygge spor 28 28

29

Pårørende fortviler over GPS-nekt av eldre NRK Dagsrevyen 2.11.2011 http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/284733/ 30 30

Utvikling av et kunnskapsgrunnlag Hvordan sikre at GPS-enheten er med på tur? Hvordan sikre at den er ladet? Hvor skal alarmen gå? Hvem skal lete? Hvordan vite hvem man skal lete etter? … 31 31

“Det eneste som er sikkert med personer med demens, er at de er uforutsigbare” - frivillig i Norske Redningshunder Er det mulig å lage en GPS-enhet med tilhørende støttesystem som kan tilpasses hver enkelt bruker? 32

Forskning Dag: For å få til dette – et samspill mellom Kommuner, Teknologiaktører og Forskere/Designere, med brukerne aktivt med og i fokus. Viktig at både kommune og teknologipartner har inngående kunnskap om behovene og mulige løsninger. Litt om hvordan prosjektet er lagt opp. ”Modellen”: Forstudien inneholder Behovskartlegging (med eksisterende teknologi som utgangspunkt), Teknologikartlegging (ikke bare GPS; støttesystemene vel så viktig) og Konseptutvikling (ikke bare nye duppeditter; ny organisering vel så viktig) / Industri 33

Foreløpige konklusjoner Introduksjon av GPS-teknologi (sporingsteknologi) dekker et reelt behov hos en rekke brukere av kommunale omsorgstjenester. Behovene er differensierte og avhenger av bl.a. type kognitiv svikt, grad av kognitiv svikt, livssituasjon og støtteapparat rundt brukeren. Organisering av tjenestene i kommunen og støttesystemer for dette er like viktig som GPSenheten hos brukeren. Teknologien må tilpasses ulike brukergrupper. God tilrettelegging er en forutsetning for vellykket bruk av sporingsteknologi for personer med kognitiv svikt. 34 34

Veien videre Konseptutvikling GPS-enhet Demo ny løsning “Effektstudie” Konseptutvikling GPS-enhet Konseptutvikling støttesystemer Teknologi-utprøving Demo ny løsning 1.10.2011 1.1.2012 1.11.2012 31.12.2012 Slutt-rapport Forstudie 1.3.2011 35 35

Hovedbehov som tas videre i konseptutvikling Trygghet - på tur og hjemme Kombinere GPS med trygghetsalarm og fallalarm Mulig å kommunisere med bruker Finne igjen person – ”våke over” Pålitelige varsler knyttet til brukers bevegelser Fleksibilitet i overvåkning Enkelt brukergrensesnitt Motivasjon til bruk - fokus på hjelp til selvhjelp Ikke stigmatiserende enhet Enkel i bruk og tilpasset brukers varierende evner undervegs i forløpet Behovskartlegging = konseptutvikling 36 36

Funksjoner – avdekket løsningsrom 37 37

38

39 39

Kritiske suksessfaktorer Forhold som er avgjørende for om prosjektet blir vellykket i forhold til de definerte målene: Teknologien MÅ fungere! Forankring i ledelse, helsepersonell, prosjektgruppe, brukere og pårørende. Skape kultur for bruk av teknologi i det daglige arbeidet Organisatorisk forankring ved etablering av gode definerte prosesser og prosedyrer. Løpende vurderinger av rutineendringer, organisasjonsutvikling og innføring av nye måter å samarbeide på Opplæring i bruk av IKT-verktøy/ny teknologi og løpende tilbud om teknisk support

Mål å skape trygghet Erstatter ikke arbeidsplasser eller menneskelig kontakt Ønsker med prosjektene å sikre forsvarlig bruk av velferdsteknologi Er det etisk forsvarlig å ikke benytte teknologien som er tilgjengelig?

Hva nå? Nytt forskningsprosjekt Ny teknologi – mer velprøvd (?) 20 – 25 aktuelle brukere Testperiode på et år Oppstart nå i disse dager

Helsedirektoratets oppfølging av Innovasjon i omsorg Fagrapport om velferdsteknologi Leveres HOD i juni 2012 Kommer med forslag om å bygge ned en del av de barrierene som er tilstede i dag Velferdsteknologisk innovasjonsprogram Primært en satsing for å skape innovasjon i kommunene Teknologi et middel for innovasjon Foreslår virkemidler og organisering av dette Fokus på Trygghetsskapende teknologi Programmet skal bidra til at man kommer i en situasjon hvor det kan skaleres