Konferanse om fagskoleutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Livet som fagskolestudent
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Råd og utvalg i fagskolesektoren
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Fagforbundet Vest-Agder
Rådet for offentlige fagskoler
Organisering av fagskolesektoren
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Kontaktutvalget 19.november 2015
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling

Kompetansebarometeret 2018
Utskrift av presentasjonen:

Konferanse om fagskoleutdanning Sture Flaaten

Organisering Fylkeskommunal fagskole Eget styre som øverste ansvarlige styringsorgan Sekretariat som bindeledd mellom den daglige virksomheten og fagskolestyret Faglig ledelse ved det enkelte utdanningssted Tilbudene gis i dag ved 5 utdanningssteder i Troms, samlokalisert med videregående skoler

Styret for Fagskolen i Troms Organisasjonskart Styret for Fagskolen i Troms Sekretariat Avd. TMS Avd. Breivika Avd. Harstad Avd. Breivang Avd. Skjervøy Arbeidsutvalg

Fagskolen i Troms - avd. Tromsø Maritime Skole Linje for maritime fag Nautiske fag (fulltidstilbud over 2 år) Skipsteknisk drift (fulltidstilbud over 2 år)

Fagskolen i Troms - avd. Breivika Linje for bygg og anlegg med fordypning Bygg (nettstøttet over 3 år) Anlegg (nettstøttet over 3 år) Linje for elektro med fordypning Elkraft (nettstøttet over 3 år) Linje for datateknikk med fordypning Datateknikk (nettstøttet over 3 år)

Fagskolen i Troms - avd. Skjervøy Linje for kjemi med fordypning Næringsmiddelteknikk (nettstøttet over 3 år) Helsefag Kreftomsorg og lindrende pleie (nettstøttet - 2 år)

Fagskolen i Troms – avd. Harstad Linje for teknikk og industriell produksjon med fordypning Sveiseteknikk (nettstøttet over 3 år)

Fagskolen i Troms - avd. Breivang Helsefag Helse, aldring og aktiv omsorg (nettstøttet over 2 år) Psykisk helsearbeid (nettstøttet over 2 år)

Finansiering Statlig tilskudd til tekniske fagskoletilbud gis gjennom rammetilskuddet til fylkeskommunen og går ubeskåret til fagskoletilbudene. Statlige øremerkede tilskudd fra Helsedirektoratet til helsefagene gjennom tilskudd til fylkeskommunene. Dette er midler som også tildeles private aktører. Fylkeskommunalt tilskudd.

Muligheter Det trenges kompetent arbeidskraft både med fagutdanning og med høyere utdanning for å kunne utnytte ressursene i nord Samtidig er utdanningsnivået i Nord-Norge lavere enn i resten av landet. Færre har høyere utdanning, og det er færre i nord som søker seg til høyere utdanning Store avstander og mange små arbeidsmarkeder gjør fleksibel utdanning til et viktig redskap for å gjøre utdanningstilbudet tilgjengelig for befolkningen i landsdelen. Bruk av teknologi

Samarbeid skole - næringsliv Dette vil vi se mer og mer av Utdanningsinstitusjonene må bli mer omstillingsdyktige i forhold til næringslivets behov Ligger i fagskoleloven at utdanningstilbyderne skal ha tett dialog med næringslivet Mange muligheter for å bruke kompetanse og utstyr begge veier for å heve kompetansen i landsdelen

Lokale utfordringer Økonomi (lønn, EVU, utstyr) Rekruttering av faglærere Markedsføring Frafall Utvikling av nye fagtilbud

Nasjonale utfordringer Økonomi, dimensjonering og forvaltning Nasjonalt og europeisk kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt fagskoleråd Egen studentorganisasjon Medlemskap i studentsamskipnadene Fleksible overganger (ECTS/ECVET) Titler Revidering av planverket

Nasjonale utfordringer – forts. Informasjons- og kommunikasjonsstrategi Forskningsprosjekter knyttet til kompetanse og verdiskaping i fagskoleutdanningen Videreutvikling av statistikkgrunnlaget Kontinuitet i årlige kandidatundersøkelser Effektivisering og forenkling av søknadsbehandlingen i NOKUT Avklaring av system for godkjenning av utenlandsk fagskoleutdanning

Nasjonale utfordringer – forts. Samspill med universitets- og høyskolesektoren Kontakt og samarbeid med tilsvarende utdanningsnivå i andre land, spesielt nordiske Arbeidslivets kompetansebehov nå og i fremtiden Fagskolenes rolle i å dekke disse behovene Opptaksgrunnlag

Takk for oppmerksomheten!