Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
For elever til videregående skole
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
AKB-Pårørende en ressurs
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Om veiledning II.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Samarbeidsmøte for TOS-fag Informasjon for praksissteder Pilestredet/Informasjon-for-praksissteder.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Vellykket, veldrevet ungdomsarbeid Utopisk mål eller morsom utfordring?
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Husregler.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Bjørnholtmessa ’09 Bjørnholtmessa ’09 En elev- og ungdomsbedriftmesse Bjørnholt skole onsdag den 11. februar. En inspirerende møteplass for ungdom og næringsliv.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Drop-In metoden i skolen
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Sosialkonstruktivisme
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Fra kunnskap til handling
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 14: Tale og lytte
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Roller.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12 Praksis Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12

Roller og forventninger Personlighet (identitet) Rolleoppfatning - - Rolleaksept (evner, anlegg, behov, motiv, verdier, handlinger) Rolleutføring Rolleforventning Allport 1966

Forventningsavklaring Student Basisgruppen Praksisærer Elever

Avklaring av forventninger 1 Individuell avklaring Hva forventer du å lære denne perioden? Velg 3 – 4 hovedområder for læring Hva forventer du av samarbeidet i basisgruppa denne perioden? Hva forventer du av veiledningen denne perioden?

Avklaring av forventninger 2 Individuell avklaring Hva forventer du av deg selv denne praksisperioden? Hvilke initiativ vil du ta for å lære? Hvilke bidrag vil du gi til basisgruppa? Hvilke bidrag vil du gi til veiledningen?

Basisgruppeavklaring Legg fram for hverandre forventningene til Læring Samarbeid Veiledning Legg fram for hverandre dine egne forventninger til deg selv.

Regler for avklaring av forventninger Forbudt å kritisere eller angripe Lytte Stille spørsmål til avklaring (for eksempel kan du utdype, forklare nærmere hvordan du tenker og lignende) Den som legger fram sine forventninger kan be om kommentarer på sine forventninger. Kommentarene skal framføres som sakskom-mentarer og ikke personkommentarer!