Noen refleksjoner rundt Høyere enn himmelen av Klaus Hagerup

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
I.
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Fløffy Av Karl Anker. Fløffy sin personlighet Fløffy er ganske søt, men fløffy er også rampete, hun hopper oppå ting, å det er fy fy, men hun er nusselig,
Fra ord til liv April 2009.
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
Fra ord til liv Mars 2011.

Fra ord til liv August 2012.
Kapittel 14 På tur i skogen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Selvfølelse vs selvtillit
Spøken som gir deg lykke!
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Se Verden – Se Livet.
Vokabular til ”Høyere enn himmelen”
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Grammatikk- oppgaver til ”Høyere enn himmelen”
Roman- og novelleanalyse
Diakoni og trosopplæring
GOD MORGEN.

Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907)
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Sett inn nok på riktig plass.
Gjør om fra preteritum aktiv til preteritum passiv 
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Ett er nødvendig!.
Fra ord til liv April 2010.

EVENTYRGÅTER.
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
Tordivelen flyr i skumringen
Å komme til seg selv og til Gud. Den yngste sønnen solgte alt sitt og dro til et land langt bort. Der sløste han bort alle pengene i et vilt liv.
Velkommen til foreldremøte. SAMU og valg  Samarbeidsutvalget oppgaver er å holde juleverksted, felles tur og blir forelagt dokumenter som årsplan og.
Livets tog.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Litterære virkemidler
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Sanger Glade jul Å jul med din glede Jeg er så glad hver julekveld Et barn er født i Betlehem Så går vi rundt om en enerbærbusk Deilig er jorden.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Trollkrittet av Zinken Hopp
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Roller og forventninger
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Les meilleures photos de
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Noen refleksjoner rundt Høyere enn himmelen av Klaus Hagerup Hvordan vet du egentlig at gullfisken din er en gullfisk? Kan man klappe et pinnsvin? Noen refleksjoner rundt Høyere enn himmelen av Klaus Hagerup

Drivkrefter Bitterhet Ytterpunkter Paradokser Kjærlighet Lengsel Vennskap

Don`t tell, show Ezra Pound Ikke fortell eller forklar mer enn nødvendig, vis det i stedet. Vi blir spart for unødvendige kommentarer om hendelser og sinnstilstander

Forteller-jeget Tredjeperson Allvitende, har oversikt over hele hadlingsmønsteret Synsvinkelen ligger stort sett hos Mari

Hvem er egentlig Mari? En lakune (manglende info) i teksten Hun misliker intimitet og foreldrenes omsorg Stigmatisert i foreldrenes idealbilde: Mari du bedåre Alltid i beredskap, sarkastisk overfor familie og klassekamerater. Sterk selvfølelse, liker ikke sin egen kropp Har omsorg for andre. ”Sykl forsiktig”, ropte faren. ”Slutt å røyke”, svarte Mari.

Utfordring av normer og konvensjoner Mari: viljesterk som ofte handler på tvers av det hun får lov til Maris foreldre: i kontrast til henne, velmenende, snille, resignerende. Ronald sender Mari på rommet sitt, hun nekter, og han smeller med døra og går til sitt i stedet. Vennskap på tross av store aldersforskjeller.

Frøken Kjærs stiloppgaver – de siste før hun går av med pensjon En båttur til sjøs – en båttur i badekaret En sommerferie på hytta – en sommerferie på månen Den gangen jeg klappet en hund – den gangen jeg klappet et pinnsvin I vulkanen Den rasende gullfisken

Klaus Hagerup som forteller En meget dyktig en God i skiftet mellom referat og opptrinn (scene). Skaper driv i fortellingen i dette skiftet. Spiller mye på motsetninger og kontraster. Dette er ganske vanlig i litteratur og teater, det blir enklere å drive historien fremover. Boktitler: Blant andre Høyere enn himmelen, I går var i dag i morgen, Landet der tiden var borte.

Hva handler boken om? Er det skolepolitikk? To fascinerende personligheter? Oppdragelse? En idealisering av opprøret?